جهانگیری

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: یکی از کارهای مهم دولت این بود که تاب آوری مردم در این ایام افزایش دهد که براساس آن تصمیات اقتصادی خوبی گرفته شد و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات دولتی تامین شد که به این بخش اختصاص پیدا کند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری روز چهارشنبه در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: از مجلس شورای اسلامی که در این مقطع بسیار حساس کشور جلسات علنی خود را برگزار کرد و به مساله رای اعتماد به یکی از مهمترین وزرای کابینه پرداخت تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۹ و عید نوروز و امروز در آستانه میلاد با سعادت منجی عالم بشریت امام زمان عج هستیم خدمت همه ملت ایران و نمایندگان تبریک می‌گویم. امیدوارم که خداوند این توفیق عنایت کند که بتوانیم بر مشکلات پیش روی کشور در بخش‌های مختلف غلبه پیدا کنیم و مردم ایران که امروز گرفتار بیماری و ویروس کرونا هستند سریعا از این ویروس منحوس نجات پیدا کنند و خداوند به همه شفای عاجل عنایت کند.

جهانگیری با بیان این که سال ۱۳۹۸ سال بسیارسختی پشت سر گذاشتیم، گفت: گرفتاری‌های متعددی برای ایران پیش آمد که به فضل الهی توانستیم این سال را با خوبی پشت سر بگذاریم. تعداد زیادی از استان‌های ما گرفتار سیل شدند  که به فضل الهی امروز می‌توانیم بگویم بخش قابل توجهی که خسارت وارد شد باسازی شد و بقیه در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه به مساله ترور سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: این ترور یک حادثه بسیار تلخ و یک جنایت ضد انسانی بود که ‌آمریکایی‌ها انجام دادند و قلب ملت ایران و آزادی خواهان داغدار کردن و به فضل الهی خون پاک این شهید همه مردم را در سراسر ایران گردهم جمع کرد و تشییع بسیار با شکوهی که در شهرهای مختلف اتفاق افتاد به آمریکایی‌ها این درس را داد که با ملت ایران باید طور دیگری رفتار کند.

وی افزود: حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی و شهادت جمعی از هموطنان و دیگر مسافرین و نهایتا بیماری ویروس کرونا که در پایان سال آغاز شد و هنوز گرفتار آن هستم.

جهانگیری خطاب به نمایندگان گفت: ستاد مقابله با کرونا که به تصویب شورای عالی امنیت ملی شکل گرفته و با ریاست رییس جمهور به طور مرتب تشکیل می‌شود  بر آن است که در مقابله با ویروس کرونا را با حداقل ضایعات عبور دهیم. باید تبعات کرونا را جدی بگیریم. کرونا به عنوان یک ویروس عالمگیر و نوظهور نیازمند بررسی‌های متعدد است و تبعات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در سطح جهانی به دنبال خود خواهد داشت و ما به مجلس شورای اسلامی و دولت و همه دانشگاهیان و نخبگان کشور باید وقت بگذاریم و درباره تبعات آن برنامه ریزی کنیم.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: یکی از کارهای مهم دولت در دستور کار قرار دادن افزایش تاب آوری مردم است که براساس آن تصمیات اقتصادی خوبی گرفته شد و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات و اعتبارات دولتی تامین شد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی موافقت کردند که بخش بزرگی از مشکلات حل شود. از ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که پیش بینی شده، ۲۵ هزار میلیارد به عنوان کمک به همه خانوارهای یارانه بگیر که ۲۳ میلیون خانوار هستند پیش بینی کردیم اعتبار یک میلیونی پرداخت شود که بتوانند نیازهای خود را در این ایام تامین کنند و در طول ۲ سال بازگردانند و اگر در آینده نیاز بود برای اصلاحاتی که لازم است با مجلس مشورت خواهیم کرد.

 جلسه ستاد رفاه برای بررسی وضعیت اقشار ضعیف برگزار می‌شود

جهانگیری گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم قرار شد به بنگاه‌هایی داده شود که با دستور ستاد تعطیل شدند یا در اثر تبعات کرونا به تعطیلی کشیده شدند البته این کار با این هدف است که بنگاه‌ها بتوانند حقوق کارگران خود را پرداخت کنند. ما باید به این طبقات ضعیف فکر کنیم. امروز هم جلسه ستاد رفاه خواهم گذاشت عمدتا جهت‌گیری این جلسه این است که چگونه اقشار ضعیف جامعه که در این ایام بیشترین آسیب را دیدند، بتوانیم با توجه به محدودیت‌هایی که داریم، تحت حمایت قرار دهیم.  
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به بودجه سال ۹۸ افزود: با وجود تلخی‌هایی که در سال ۹۸ داشتیم، دستاوردهای خوبی در بخش اقتصادی داشتیم. بودجه سال ۴۴۱ هزار میلیارد تومان بود که نهایتا با استفاده از منابع خزانه و اوراق توانستیم به پایان برسانیم.  در شورای عالی سران سه قوه پیش بینی شده بود ممکن است این بودجه به ۳۸۶ هزارمیلیارد تومان کاهش پیدا کند که در عمل ۴۴۱ هزار میلیاردتومان شد.
وی در تبیین وضعیت بودجه اظهار داشت: مالیات‌ها نقش مهمی داشت. اتکا به درآمدهای نفت به شدت کاهش پیدا کرد. ما در سال گذشته کمترین استفاده از منابع نفتی در بودجه کشور داشتیم.  بانک مرکزی موفق شد ۳۹ میلیارد دلار تامین ارز کند و کالاهای مختلف وارد کشور شود.
 
 صادرات ۱۳۵ میلیون تن کالا در شرایط تحریم

جهانگیری گفت: در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا ۱۳۵ میلیون تن کالا صادر کردیم و ۳۵ میلیون تن کالا وارد کشور کردیم و بیش از ۱۷۰ میلیون تن کالا در تجارت ما جا به جا شد. رشد اقتصادی کشور به سمت مثبت حرکت کرد. در پاییز همه بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعت و خدمات کشور رشد آن مثبت شد. رشد ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ بدون نفت رشد مثبت اقتصادی شد. اشتغالگزایی اقتصاد علیرغم همه مشکلات در سال ۹۸ مثبت شد.  
معاون اول رییس جمهوری افزود: نرخ بیکاری کشور در پاییز از ۱۱.۸ درصد در سال گذشته به بیش از ۱۰.۶ در سال ۹۸ کاهش پیدا کرد. بیش از۴۷۰ هزار شغل جدید ایجاد شد. برای اولین بار تعداد نیروهای بیکار کشور کاهش پیدا کرد.  
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی کشور نقش و سهم بالایی در این زمینه داشت، گفت: در رشد اقتصادی سال ۹۸ در ۹ ماهه بیش از ۸.۶ دهم درصد رشد متعلق به بخش کشاورزی بوده است. این بخش ظرفیت بسیار زیادی دارد و طرح های مهمی در بخش کشاورزی اجرا شد. امنیت غذایی کشور تا حد زیادی تامین شد.  
جهانگیری تاکید کرد: در سال ۱۳۹۲ کل محصولات کشاورزی کشور ۹۷ میلیون تن بود که در سال ۹۸ به ۱۲۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد. با حمایت‌هایی که رهبر معظم انقلاب کرد در محور غرب کشور از بالا تا خوزستان مهمترین طرح‌هایی که در ۴۰ سال کشور بی‌سابقه بود با ۸ میلیارد دلار منابع ارزی صندوق توسعه ملی اجرا شد. ده‌ها صد و صدها هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت رفت و آماده بهره برداری در غرب کشور شد.
جهانگیری با اشاره به طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین در سیستان و بلوچستان برای نخستین بار، گفت: این طرح با تصویب مجلس و حمایت مقام معظم رهبری برای داشتن منابع پایدار درحال اجرا است. در استان ایلام هم بیش از ۲ هزار هکتار درحال مجهز شدن به سیستم آبیاری نوین است که ۳۰۰ هکتار آن تسریع شده است. با وجود سیل سال گذشته استان خوزستان، بیشترین خرید گندم را در این استان داشتیم چون میزان بهره وری اراضی به شدت بالا رفته است.

 افزایش کشت گلخانه به ۱۷ هزار هکتار

وی افزود: طرح توسعه گلخانه از ۸.۸ به ۱۷.۴ دهم هزار هکتار افزایش یافت و با آب کمتر محصول بیشتر به دست آمده است. در نتیجه تراز خارجی بخش کشاورزی که منفی ۸ میلیارد بود به منفی ۴ میلیاد دلار کاهش یافته است.  
معاون اول ریس جمهوری با بیان اینکه مجموعه بزرگ نیروی کاردان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند، با قدردانی از وزیر پیشین جهادکشاورزی گفت: از برادر خدوم و جهادی خود مهندس حجتی که سهم بزرگی در دوران مسئولیت برعهده داشتند، قدردانی می‌کنم و از دوره مسئولیت آقای کشاورز در دوران سرپرستی، ایشان صادقانه به عنوان صاحبنظر فعالیت کردند. از رهبر انقلاب هم به دلیل اینکه با محدودیت‌های جلسات مجلس نتوانستیم وزیر جدید انتخاب کنیم، با انتخاب مجدد سرپرست بزرگوارانه موافقت کردند، تشکر می‌کنیم. از مجلس هم بابت اینکه در نخستین جلسات بعد از شیوع کرونا، رای اعتماد به وزیر پیشنهادی کشاورزی را جزو اولین دستور کار خود قرار دادند، سپاسگزاریم.
جهانگیری درباره خاوازی وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: آقای دکتر خاوازی یک نیروی خودساخته توانایی است که از روستا در خانواده متدین و مذهبی بزرگ شده است و فردی پایبند و متعهد است که همه مراحل را طی کرده و از کارشناس به سطح رییس اداره و مدیر کلی رسیده و در دوره معاونت ایشان در وزارت جهادکشاورزی بزرگترین طرح‌های ترویجی کشور در زمینه کشاورزی، انجام شده است.

 بخش ترویج و آموزش به همت خاوازی راه اندازی شد

وی افزود: با همت و تدبیر آقای خاوازی، بحث ترویج و آموزش کشاورزی راه اندازی شد و در سراسر کشور و دهستان‌های مرکزی هم تسری یافت.
معاون اول رییس جمهور با رد این اظهارات که کشاورزی محدودیت دارد، گفت: بخش کشاورزی بزرگترین ظرفیت‌ها را دارد  و با آب کمتر و همین میزان اراضی می‌توانیم بخش زیادی از نیازهای کشاورزی در این بخش را تامین کنیم. مدیر صاحبنظری که از سطوح پایین مراحل را طی کرده و امروز با رای شما نمایندگان وزیر خواهد شد با توجه به پشتوانه علمی اش و استقبال خوب بدنه وزارت کشاورزی از انتخاب آقای خاوازی، فعالیت خود را به خوبی ادامه خواهد داد.
وی با تاکید بر  لزوم توجه به بخش کشاورزی و روستاهای کشور، اظهار کرد: به دلایل متعددی در انتخاب وزیر تاخیر شد؛ کشاورزان چشم به راه انتخاب وزیر هستند. دولت قبول کرد علی رغم همه محدودیت‌های بودجه ای قیمت خرید ۲۲۰۰ تومانی شهریور گندم را به ۲۵۰۰ تومان افزایش دهیم که مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است؛ البته یکی از افراد موثر در این افزایش قیمت گندم آقای خاوازی بود. از نمایندگان خواهش می‌کنم با رای بالایی در آستانه میلاد منجی بشریت، عیدی خوب به مردم، روستاییان و بخش کشاورزی کشور بدهیم و مطمئن باشیم با حمایت پشتیبانی مجلس و با پشتیبانی صاحبنظران و توانمندی تیم کشاورزی، آقای خاوازی آدمی که هیچ به مسائل سیاسی و جریانات وابستگی ندارد قادر خواهد بود این مسئولیت را به خوبی انجام دهد.  
معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: در مجلس دهم نهات حمایت از دولت انجام شد و به عنوان دولت از این تعامل صمیمانه متشکر هستیم. کسانی که در این دوره کار مجلس شان تمام می شود مردم در جاهای دیگر از خدمات آنان بهره مند خواهند شد و در مجلس یازدهم هم امیدواریم تعامل خوبی با نمایندگان داشته باشیم.​

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =