کد خبر: 6206
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
آب انبار قزوین

علاقمندان به آثار تاریخی می‌توانند در یک سفر مجازی به قزوین از آب انبار سردار (بزرگ) بازدید کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این روز‌های کرونایی که امکان سفر و بازدید از آثار تاریخی وجود ندارد گردشگران می‌توانند از طریق سایت www.qchto.ir به صورت مجازی به قزوین سفر و از آثار آتاریخی این استان به ویژه آب انبار سردار (بزرگ) بازدید کنند.

این آب انبار در سال ۱۲۲۷ قمری به وسیله حسین خان و حسن خان سردار در کم آب‌ترین محله شهر، ساخته شده و بزرگترین آب انبار تک گنبدی ایران شناخته می‌شود.

ظرفیت نمادین آبگیر و گنبد فیروزه‌ای کوچکی که بر فراز گنبد بزرگ آجری واقع شده – و گنبد مسجد سردار را به خاطر می‌آورد – از ویژگی‌های دیگر این بناست.

این آب انبار دارای سردری رفیع با قوس جناغی است که در طرفین آن دو طاقنما در سه طبقه قرار گرفته و واجد کاربندی و کاشیکاری معقلی است.

راه شیر دارای ۴۷ پله سنگی و هر پله به ارتفاع متوسط ۲۵ سانتی متر است که با سه پله سردر جمعا ۵۰ پله دارد و برای دسترسی به آب ۱۲/۵ متر باید به پایین رفت.

پوشش راه شیر از نوع طاق آهنگ جناغی است و در این راهرو چهار شیر آب در فاصله‌های معین تعبیه گشته که با کم و زیاد شدن آب در مخزن از شیر‌های پایین‌تر استفاده می‌شده است.

مخزن آب این آب انبار دارای طرحی مربع شکل به ابعاد تقریبی ۱۷×۱۷×۱۷متر است و چهار سکنج عظیم برای قرار گرفتن گنبد به روی آن طرح مربع را به هشت ضلعی تبدیل می‌کنند.

مصالح به کار رفته در جرز‌های آب انبار شفته آهک با روکش ساروج و قطر دیوار‌های آن در حدود ۳ متر است.

گنبد عظیم آب انبار سردار آجری است که در بالاترین قسمت آن بادگیری قرار گرفته و ارتفاع بلند‌ترین نقطه آن تا کف آب انبار حدود ۲۸/۵ متر است.

علاوه بر بادگیر مرکزی چهار روزن مشبک دیگر جهت تهویه هوا در گنبد کار گذاشته اند، حجم مخزن این آب انبار سه هزار متر مکعب است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =