کد خبر: 6116
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
سلامت

اولین مورد مثبت کرونا در خراسان جنوبی دهم اسفند امسال اعلام شد و با سه رقمی شدن تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا، این استان در وضعیت نارنجی است که کنترل این روند صعودی مستلزم همکاری بیش از پیش مردم و جدی گرفتن کرونا است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، براساس نمودارهای اپیدمی بیماری کرونا، تعداد مبتلایان بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر جزو مناطق نارنجی، کمتر از آن زرد و بیشتر قرمز محسوب می‌شود.

با اعلام ورود کرونا به ایران در اوایل اسفند امسال که از قم شروع شد و بسرعت به استان‌های دیگر سرایت کرد، اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در خراسان جنوبی نیز با مدیریت استاندار و محوریت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سطح ستاد استانی شروع شد.

زمانی که بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند برای پذیرش و بستری موارد مشکوک به کرونا انتخاب و با خرید تجهیزات لازم، تجهیز شد شاید کمتر تصور می‌شد که وضعیت این استان روزی نارنجی شود و آمار مبتلایان از ۱۰۰ نفر فراتر رود.

واقعیت این است که کادر بهداشتی و درمانی کشور و استان در خط مقدم مبارزه با کرونا از هیچ تلاشی برای درمان بیماران کرونایی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا دریغ نکردند و تلاش دولت و ارکان نظام و دستگاه‌های اجرایی نیز بر کنترل این ویروس سرکش با قدرت سرایت بالا متمرکز بوده است تا جایی که رهبر معظم انقلاب تاکنون چندین نوبت از این تلاش‌ها قدردانی کرده‌اند.

ریشه کنی کرونا در گرو همکاری مردم و مسوولان

استاندار خراسان جنوبی در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: ریشه کنی بیماری کرونا در گرو همراهی و همکاری مردم و مسوولان و تبعیت از سیاست‌های ستاد ملی کرونا است.

محمدصادق معتمدیان با تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی همه مدیران به ویژه کادر بهداشت و درمان استان اظهار داشت: خوشبختانه با فعال شدن کمیته‌های تخصصی، توفیقات خوبی به دست آمده است که باید با تلاش بیشتر، همکاری و هم‌اندیشی از همه ظرفیت‌ها و راهکارهای جدید استفاده شود تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی گفت: مبنای کار همه در کشور، تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کروناست، کرونا یک موضوع ملی است نه استانی و طبیعی است که باید با تبعیت از سیاست‌های کشور و وحدت رویه، موضوع را مدیریت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اماکن عمومی مهم و پر رفت و آمد باید احصا شده و اینکه در چه ساعتی و با چه موادی گندزدایی صورت بگیرد، باید تحت نظارت بوده و متمرکز عمل شود.

وی تاکید کرد: با همکاری همه نهادها، باید تا پایان سال طرح ثبت‌نام مردم در سامانه غربالگری بیماری کرونا به طور کامل در سطح استان انجام گیرد.

خود و خانواده را در خانه قرنطینه کنید

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم شامگاه سه‌شنبه ۲۷ اسفند در پیامی خطاب به مردم گفت: خود و خانواده را در خانه قرنطینه کنید و روزهای سخت کرونایی با همدلی به پایان می‌رسد.

محمد دهقانی فیروزآبادی در آستانه سال نو اظهار داشت: کرونا مهمترین چالش سلامت در یک قرن اخیر است. خطر ابتلا به کرونا ویروس همه ما، اعضای خانواده‌ها، دوستان و اقوام ما را به طور جدی تهدید می‌کند، چرا که هر روز شاهد روند رو به رشد مبتلایان به کرونا ویروس و افزایش آمار فوتی‌های این بیماری در استان هستیم و بدون تردید گذر از این وضعیت و مهار این بیماری نیازمند توجه جدی همگان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: باید تاکید کنم که کنترل کرونا ویروس جدید بستگی به رفتار تک تک ما و شما دارد و هر یک نفری که این مساله را جدی نگیرد می‌تواند عاملی برای انتقال ویروس و ابتلای سایر افراد باشد.

وی افزود: رعایت مسائل بهداشتی جزء ضروریات است لذا لازم می‌دانم توصیه به رفتارهای بهداشتی از جمله شست و شوی مکرر دست‌ها، حفظ فاصله بین حداقل یک تا ۲ متر از سایر افراد، عدم دست دادن و روبوسی، اجتناب از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان خود و... را تکرار کنم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: تجمع افراد یکی از عوامل سهولت انتقال ویروس است، بنابراین هرگز کاری که موجب تجمع عده‌ای می‌شود را انجام ندهیم و خود را نیز از جمع دور کنیم، از ترددهای غیرضروری به طور جدی پرهیز شود، رفت و آمد در داخل شهر و رفتن به فروشگاه‌ها و بازارها را به حداقل برسانید.

تفاوت نوروز ۹۹ را بپذیریم

وی اظهار داشت: باید تفاوت نوروز امسال با سال‌های گذشته را پذیرفت، بنابراین مسافرت نوروزی بین استانی، خارج از استان، شهر به روستا و بالعکس به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و به هیچ وجه به دید و بازدید حضوری در عید فکر نکنید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مواظبت از سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای که بیش از دیگران مستعد ابتلا به کرونا ویروس هستند را جدی بگیرید و ارتباط با آنان را کمتر کنید.

وی ادامه داد: خانه امن ترین مکان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس است، پس از همه شما مردم شریف استان خواهش می‌کنیم خود و خانواده را در خانه قرنطینه کنید تا با قطع زنجیره ابتلا به این بیماری بتوانیم هرچه زودتر کرونا را شکست بدهیم.

وی بیان کرد: بار دیگر فرارسیدن نوروز ۹۹ را پیشاپیش تبریک عرض می‌کنم و از همکاران دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که صادقانه، خالصانه و بی‌ادعا به صورت شبانه روزی مشغول به خدمت هستند تشکر نموده و اعلام می‌دارم که از اعضای خانواده این عزیزان انتظار دارم با رعایت آگاهانه اصول بهداشتی، آنان را در انجام بهتر وظایف محوله یاری نمایند. بی‌شک به لطف الهی در آینده‌ای نزدیک، این روزهای سخت با همدلی و همراهی همگان به پایان می‌رسد.

چهارم اسفند امسال هنوز وضعیت خراسان جنوبی سفید و عاری از کرونا اعلام شده بود که برای افزایش ضریب اقدامات پیشگیرانه و رفع نگرانی عمومی، تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مهدکودک‌های استان تعطیل اعلام شد؛ تعطیلی که پس از آن با تصمیمات ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا تاکنون ادامه یافته است.

کمبود اقلام بهداشتی 

در این میان تقاضا برای تهیه ماسک و مواد ضد عفونی به ویژه محلول های ضد عفونی دست در استان بالا گرفت ولی مانند سراسر کشور با کمبود شدید مواجه شد هرچند محموله‌های ماسک و مواد ضد عفونی وارد استان شد اما پاسخگوی نیاز روزافزون مردم نبوده است.

برخی‌ها هم با احتکار اقلام مورد نیاز مردم از آب گل آلود ماهی گرفتند که با برخورد جدی دستگاه‌های نظارتی، انتظامی و امنیتی رو به رو شدند.

دهم اسفند ماه اولین مورد کرونا مثبت در خراسان جنوبی به صورت رسمی اعلام شد اما تا آن موقع ۱۰۰ نفر به مراکز درمانی استان به دلیل علایم حاد تنفسی مراجعه کرده بودند.

توصیه‌های بهداشتی و مراقبتی از سوی دستگاه‌های متولی بالا گرفت، مبادی ورودی و خروجی پایش شد اما سفرهای بین شهری، بین استانی و بازارچرخی‌ها ادامه یافت که مشابه ۳۱ استان کشور باعث انتشار بیشتر ویروس کرونا شد.

روند صعودی ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی

واقعیت این است که با وجود همه اقدامات، توصیه‌ها و هشدارها برخی از مردم کرونا را جدی نگرفتند و آمار ابتلا به این بیماری در خراسان جنوبی هم روند صعودی به خود گرفت.

یازدهم اسفند به سه مورد و ۱۳ اسفند به پنج مورد رسید و ۱۴ اسفند اعلام شد که اولین بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی فوت کرد.

۱۵ اسفند مردم خراسان جوبی با افزایش جهشی ۱۵ مورد مثبت جدید مواجه شدند این در حالی است که آزمایشگاه ویروس شناسی در بیرجند راه‌اندازی شد و روند پاسخ دهی به تست‌های کرونا سرعت گرفت.

هرچند تعداد زیادی مشکوک یا مبتلا به کرونا بستری شدند اما آمار بهبودیافته و ترخیص شده‌ هم قابل توجه بوده است و تا دیروز از ۱۱۹ مورد مثبت کرونا در خراسان جنوبی، ۴۳ بیمار در بیمارستان‌ها بستری هستند و ۶۳ نفر بهبود یافته و مرخص شده‌اند که دوره نقاهت خود را طی می‌کنند.

تعداد فوتی‌های مبتلا به کرونا در استان نیز به ۱۳ مورد افزایش پیدا کرده که از این تعداد هفت نفر مربوط به شهرستان بیرجند و ۶ نفر شهرستان طبس است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیستم اسفند اعلام کرد: با افزایش تعداد مبتلایان، احتمال انتقال درون استانی افزایش یافته است.

محمد دهقانی فیروزآبادی گفت: متاسفانه روال عادی زندگی و رفت و آمد در برخی مناطق شهر بیرجند و سایر شهرستان‌های استان در جریان است و علاوه بر پرهیز از سفر، ترددهای درون شهری نیز باید به حداقل ممکن برسد.

بیست و یکم اسفند آمار به ۶۶ نفر رسید و علت شیوع کرونا در پنج شهرستان استان که بیشترین آمار درگیری را داشتند از طریق انتقال محلی اعلام شد.

در حالی که تعداد بیماران کرونایی در خراسان جنوبی ۲۵ اسفندماه به ۸۲ نفر افزایش یافت، رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند ابتلا به بیماری کرونا در خراسان جنوبی صعودی است و از مردم خواهش می‌کنیم در خانه بمانند تا با قطع زنجیره ابتلا به ویروس، از موارد بستری در بیمارستان و به تبع آن افزایش آمار مرگ و میر کاسته شود.

دهقانی فیروزآبادی افزود: مهمترین مشکل ویروس کرونا، قدرت سرایت بالای آن است و تاکید می‌شود مردم مراعات کنند.

وی تصریح کرد: هیچ نقطه‌ای بدون آلودگی به کرونا در استان وجود ندارد و قطعا آمار مبتلایان به ویروس کرونا بیشتر از افراد بستری شده در بیمارستان است.

زیرکوه بیشترین بروز شهرستانی را دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خراسان جنوبی چهاردهمین استان از نظر میزان بروز کرونا است و زیرکوه بالاترین میزان بروز شهرستانی در خراسان جنوبی را دارد.

وی گفت: خوشبختانه ابتلای زیر ۱۰ سال در استان نداشتیم و بیش از ۴۰ درصد مبتلایان در رده سنی ۴۰ تا ۵۹ سال قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: بیشتر فوتی‌های مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی سن بالای ۵۵ سال دارند.

تلاش‌های بی‌وقفه مدافعان سلامت از چشم‌ها دور نیست اما جدی نگرفتن کرونا به ویژه در آستانه نوروز و رفتن به سفر و دید و بازدیدها روز به روز کار را بر آنها سخت‌تر می‌کند.

سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی هم در کنار دستگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و اقدامات قابل توجهی را به ویژه در ضد عفونی معابر و اطلاع رسانی انجام دادند.

همچنین طرح غربالگری افراد مشکوک به کرونا از روز شنبه ۱۷ اسفند و ۲ روز زودتر از کشور در خراسان جنوبی آغاز شد و مردم با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir پرسشنامه مربوطه را تکمیل کنند.

ویروس کرونا که ماه دسامبر گذشته از چین شیوع یافت، تاکنون به بیش از ۱۶۰ کشور دنیا سرایت و ۳۱ استان ایران را درگیر کرده است.

تاکنون ۹ شهرستان از ۱۱ شهرستان استان درگیر با کرونا شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =