کد خبر: 6108
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
کرونا

حدود ۲ هفته از اعلام خبر نخستین جان باخته کرونا در فریدن می‌گذرد، اکنون این آمار به چهار مورد رسید و سرعت ابتلا به این ویروس در این منطقه بیشتر شد، این در حالی است که شماری از شهروندان اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری را کافی نمی‌دانند.

به گزارش روستانیوز به نقل ایرنا، بر اساس تازه ترین گزارش‌ها، تا عصر روز دوشنبه ۲۶ اسفند، ۱۲ مورد ابتلای قطعی به کرونا در فریدن به ثبت رسید که از این تعداد  چهار نفر بهبود یافتند. همچنین ۱۶ مورد مشکوک به کرونا نیز شناسایی شد.

اگرچه همزمان با نخستین زمزمه های شیوع کرونا در کشور، فریدن به وضعیت آماده باش در آمد و مسئولان با تشکیل ستاد مرکزی مقابله با کرونا، تهمیدات خود را عملیاتی کردند، اما شماری از شهروندان در مصاحبه با ایرنا از وضعیت فعلی و نتیجه بخش نبودن هشدارها برای مقابله با شیوع کرونا در این شهرستان ابراز نگرانی کردند.

کمبود ماسک و برخی اقلام بهداشتی، نبود نظارت کافی بر تردد مسافران و گردشگران غیر بومی، سکوت برخی مسئولان،ضعف اطلاع رسانی به اقشار غیرفعال در فضاهای مجازی، تردد بی رویه و بدون مراقبت روستاییان به مرکز شهر، شلوغی بازارها و معابر شهری، حضور ملموس فریدنیهای مقیم اصفهان و سایر استان ها در شهرستان، کمبود تجهیزات و امکانات درمانی در صورت افزایش افراد مبتلا به کرونا، اعزام بیماران مبتلا و یا مشکوک به کرونا از برخی شهرهای همجوار به مرکز شهرستان، ورود نشا پیاز به منطقه و احتمال آلودگی آنها به ویروس کرونا و نگرانی به دنبال  امکان ورود کارگران فصلی و تبعه خارجی در منطقه از مهم ترین مواردی است که اکنون بیم افزایش ناگهانی آمار ابتلا به کرونا را دو چندان کرده است.

در کنار این نگرانی ها اما، فضای مجازی منطقه لبریز از هشدارها و انتشار اطلاعیه های مربوط به این بیماری و مراقبت های مرتبط با آن است. گروهی از جوانان علاقه مند نیز برای کمک به مسئولان در کنترل شرایط فعلی اعلام آمادگی نموده اند.

سید تقی معین الدینی فرماندار فریدن، ضمن قدردانی از دغدغه مندی شهروندان، ساماندهی و آموزش نیروهای داوطلب در قالب ستاد مرکزی مقابله با کرونا در شهرستان را الزامی بیان  و از شهروندان درخواست کرد برای ایجاد نظم و جلوگیری از ناهماهنگی های آسیب زا از اقدامات خودسرانه پرهیز کنند.

شبکه های اجتماعی، کانال ها و گروه های تلگرامی منطقه لبریز از تکاپو برای شکست کروناست. پویش ها و ایده های مختلفی با هدف ترغیب مردم به خانه نشینی ایجاد شده است. تعدادی از خیران نیز با اهدای مبالغی به کمک کادر درمانی شتافتند. با مصوبه شورای شهر داران(بخش مرکزی فریدن) مبلغ هفت میلیون تومان جهت کمک‌ به  تامین اقلام بهداشتی و درمانی بیمارستان شهید رجایی این شهرستان اختصاص داده شد.

دفتر امام جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان فریدن با صدور اطلاعیه ای آمادگی خود را برای هر گونه کمک فرهنگی، اجتماعی و خدماتی اعلام کرده است. شماری از خانواده های متوفی با صدور بیانیه هایی در فضای مجازی از برگزار نشدن مراسم عید اموات خود خبر داده اند. برخی از فروشگاه ها برای تشویق مردم به خانه نشینی پیک رایگان در نظر گرفته اند.

ضدعفونی و گندزدایی مستمر معابر و مکان های پرتردد شهری و روستایی، وسایل حمل و نقل عمومی و عابر بانک ها، تعطیلی بازارهای هفتگی، ابلاغ پروتکل های بهداشتی به نانوایی ها و برخی اصناف، ممنوعیت رهن و اجاره واحدهای مسکونی و اقامتگاه ها به گردشگران غیر بومی، اعلام پیام های بهداشتی از بلندگوهای مساجد و بلندگوهای سیار در شهرها و روستاها، از دیگر تمهیداتی است که برای مقابله با کرونا اجرا می شود.

پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و خدماتی سخت مشغول پیکار با کرونا هستند.با وجود همه تلاش ها، در این میان هراس از شیوع بیشتر کرونا با وجود کمبود پزشک عمومی، امکانات درمانی و تشخیصی با توجه به وسعت منطقه و محرومیت آن نگرانی مردم و مسئولان این بخش را بیشتر کرده است.

با اینکه فرماندار فریدن روز یکشنبه هفته گذشته از کنترل ورودی‌های این منطقه از طریق استقرار اکیپ‌های سنجش سلامت خبر داد، اما برخی گزارش های مردمی و بررسی های میدانی حاکی از آن است که این تصمیم به درستی اجرا نشد.به گفته مسئولان، در زمان حاضر امکان مسدود کردن کامل ورودی ها وجود ندارد و فریدن به دلیل موقعیت جغرافیایی و شاهرگ حیاتی  اتصال استان به غرب کشور در این رابطه نباید با شهرستان های همجوار مقایسه شود.

انتقادات مردمی به این موضوع در فضای مجازی ادامه یافت تا اینکه مسئولان بتازگی ایستگاه های غربالگری شهرستان را به چهار نقطه افزایش دادند.

در زمان حاضر، اکیپ های مستقر در پلیس راه شهردامنه، سی ان جی و فلکه امیر کبیر داران  و دو راهی روستای نماگرد با مشارکت شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، ناحیه مقاومت بسیج، پلیس راهور، راهداری و حمل و نقل جاده ای، هلا ل احمر و پلیس راه دامنه و با همت و همیاری گروه های داوطلب مردمی به صورت ۱۲ ساعته مسئولیت سنجش سلامت و کنترل ورود مسافران و گردشگران غیربومی را بر عهده دارند.بر اساس مصوبه ستاد بحران شهرستان، پشتیبانی و تدارکات ایستگاهای کنترل تردد و غربالگری شهر داران و پلیس راه تا ۳۰ فروردین ۹۹به عهده‌ شهرداری داران(بخش مرکزی فریدن) قرار گرفته است.

مشاهده تعدادی تبعه افغان در زمین های کشاورزی منطقه در حالی از سوی برخی شهروندان گزارش می شود که نزدیک به یک هفته از آغاز بکار اکیپ سیار کنترل ورود کارگران فصلی می گذرد.

رییس جهاد کشاورزی فریدن در این شرایط از آغاز کشت پیاز در ۲ هزار هکتار از مزارع این شهرستان خبر داده است، این در حالی است که در جلسه ستاد مرکزی مقابله با کرونا برای کنترل این موضوع  راهکارهایی پیشنهاد شده بود.

شهروندان نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده اند چرا که ممکن است نشاها آلوده به ویروس کرونا باشد همچنین بیم آن می رود کارگران فصلی مانند سال های گذشته برای اشتغال در این بخش بکار گرفته شوند.

در مدت ۶۰ روز کاشت پیاز در شهرستان فریدن، افزون بر ۱۲۰ هزار نفر مشغول به کار می شوند، این در حالی است که «حسن احمدی» رییس جهاد کشاورزی فریدن تنها به این توصیه بسنده کرده است که کشاورزان از کارگران غیر بومی استفاده نکنند و چنانچه از کارگران غیر بومی استفاده شود آنها باید در مزرعه اسکان داده شوند و تردد آنها به شهرها ممنوع است!

زنگ خطر کرونا در حالی در فریدن به صدا در آمده است که هنوز بسیاری از اقشار مردم نسبت به این مساله بی توجه هستند، به طوری که هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم تردد شهروندان در بازارها و فروشگاه ها بیشتر می شود، از این رو بسیاری از افراد دغدغه مند تعطیلی گسترده و همزمان فروشگاه ها را تنها راه خلوت کردن معابر شهری می دانند، موضوعی که مسئولان با آن مخالفت و بروز مشکل در تهیه مایحتاج خانوارها را دلیل مخالفت خود اعلام می کنند.

ستاد مدیریت کرونا فریدن اما یکشنبه شب هفته جاری اعلام کرد که به منظور کنترل تردد و تجمع مردمی در سطح بازار و تسهیل رفت و آمد عابرین پیاده از دوشنبه ۲۶ اسفند تا اطلاع ثانوی تردد هرگونه «خودرو» در قسمت هایی از خیابان نواب صفوی، خیابان شهید بهشتی و خیابان امام خمینی ممنوع است.

تصمیمی که واکنش های مختلفی از سوی شهروندان به دنبال داشت.شماری از شهروندان می گویند این اقدام شلوغی خیابان ها را بیشتر خواهد کرد و برخی بر این باورند این تصمیم ممکن است باعث شود مردم قدری بیشتر شرایط بحرانی فعلی را جدی بگیرند. به بازاریان هم توصیه شد که حتی المقدور شرایط را برای خرید امن و سالم مردم در محدوده واحد صنفی خود مهیا کنند.

برایند اقدامات و چالش های مقابله با کرونا در فریدن نشان می دهد، «خانه نشینی» و کاهش تردد در فضاهای عمومی، نسخه ارزان مقابله با کرونا در شرایط فعلی است، موضوعی که با وجود انبوه هشدارها هنوز معلوم نیست چرا شهروندان و بخصوص ساکنان روستاها  آن را جدی نگرفته اند، در این میان برخی صاحب نظران نیز بر این باورند برغم همه مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود مسئولان باید به طور همزمان «فرهنگسازی» و «سیاست های اجباری و سرسختانه» بیشتری برای کنترل شرایط اتخاذ کنند پیش از آنکه افزایش آمار موارد ابتلا به کرونا در منطقه به فاجعه تبدیل شود. در این میان اقشار مختلف مردم نیز باید هر یک به سهم خود در مقابله با شیوع کرونا به وظیفه فردی و اجتماعی خود عمل کنند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، تا کنون حدود ۱۴ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند که این رقم در استان اصفهان حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر است. این خطه در رتبه سوم ابتلا به این بیماری پس از تهران و مازندران قرار دارد.

 با توجه به افزایش شمار تلفات کرونا در اصفهان و همزمانی آن با  روزهای پایان سال، کارشناسان بر این باورند ماندن در خانه،  کاهش سفرهای درون استانی و کنترل وروردی های شهرها  در کنار توجه بیشتر به مراقبت فردی از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری خواهد کرد.

مجموع جان باختگان این بیماری در کشور تا اکنون ۷۲۴ مورد  بوده است.

فریدن با ۲ شهر، ۲۸ روستا و جمعیت افزون بر ۴۹ هزار نفر در ۱۴۰ کیلومتری غرب استان واقع است.​

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =