کد خبر: 6088
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
مشهد

مسئولان گردشگری استان خراسان رضوی اعلام کردند: این استان در نوروز ۹۹ پذیرای مسافران نخواهد بود و درحال‌حاضر نیز ضریب اقامت هتل‌های مشهد به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

به‌گزارش روستانیوز به‌نقل از ایلنا، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی چندی پیش از اعمال محدودیت‌هایی در تردد جاده‌های این استان خبر داد و گفت:‌ این محدودیت‌ها در ۱۴ نقطه و در چهار مسیر اصلی غرب، شمال، جنوب و شرق در سطح استان خراسان رضوی درنظر گرفته شده است.

در مسیر غرب کاهک داورزن، نیشابور در محل پلیس‌راه، عوارضی ملک‌آباد، ایست بازرسی درونه بردسکن و پلیس راه جغتای‌ـ‌جاجرم ازجمله این نقاط ۱۴‌گانه است که برای کنترل درنظر گرفته شده است. همچنین در مسیر جنوب، در پلیس‌راه بجستان، ایستگاه ایست بازرسی شهید سالاری گناباد، ایستگاه ایست بازرسی کامه تربت حیدریه و نشتیفان در خواف از دیگر نقاطی است که در این طرح در نظر گرفته شده است. در مسیر شرق ایست بازرسی مالکی، ایست بازرسی اسماعیل‌آباد، محور سرخس و برای مسیر شمال نیز در محور کلات به مشهد پاسگاه گوجگی و در مسیر قوچان‌ـ‌چناران‌ـ‌مشهد هم مقابل پلیس‌راه قوچان کنترل‌ها اعمال می‌شود.

شاید اعمال همین محدودیت‌ها در سفر به استان خراسان رضوی صورت گرفته باشد، زیرا سبب شده ضریب اشغال مراکز اقامتی این استان به کم‌تر از ۱۰ درصد برسد.

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، با اشاره به آن‌‌که درحال‌حاضر ضریب اقامت هتل‌های این استان در کم‌ترین سطح ممکن است، گفت: درحال‌حاضر ضریب اقامت در استان به کم‌تر از ۱۰ درصد رسیده است و تقریباً تمام مسافرانی که برای نوروز هتل رزرو کرده بودند بدون جریمه کنسل کردند و امسال هتلداری در مشهد رونقی ندارد. البته بسیاری از هتل‌ها نیز خودخواسته درخواست تعطیلی داده‌اند.

او ادامه داد: باتوجه به آن‌که مشهد بیش‌ترین تعداد مراکز اقامتی کشور را در خود جای داده حتی یک شب خالی ماندن اتاق‌ها خسارت سنگینی را متوجه حوزه گردشگری و بهخصوص هتلداری این استان می‌کند. البته تمام این خسارات در حال بررسی است.

بیدخوری درخصوص فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز در مشهد و سایر شهرهای استان خراسان رضوی در ایامی که هتل‌ها امکان ارائه خدمات اقامتی را ندارند، گفت: از آن‌جا که درحال‌حاضر تعداد مسافران مشهد بسیار کم شده است و حتی می‌توان گفت، مسافری نیست؛ و درحالی‌که همه ساکنان این شهر همچون دیگر نقاط کشور این نگرانی را دارند که به ویروس کرونا مبتلا شوند، از این‌رو دیگر کسی برای اقامت به واحدهای غیرمجاز مراجعه نمی‌کند.

او تصریح کرد: مهمان‌سراهای دولتی، حسینیه‌ها، زائرسراها، مدارس و واحدهای آموزش و پرورش و... هیچ‌یک اجازه فعالیت ندارند و نظارت‌ها در این خصوص شدید است. البته ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در نوروز دایر است و عموم جامعه می‌توانند با دیدن فعالیت هریک از این مراکز، تخلفات را گزارش دهند. پذیرش مسافر در اماکن غیررسمی ممنوع شده است و درصورت فعالیت، اداره اماکن آن را پلمب خواهد کرد. طی این مدت شاهد فعالیت چند حسینیه بودیم که بلافاصله وارد عمل شدیم و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شد.

به خراسان رضوی سفر نکنید

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، نیز دراین خصوص گفت: به‌صورت متمرکز اعلام شده است که استان خراسان رضوی در نوروز پذیرای مسافران نخواهد بود. البته جلسات ستاد کرونا در استان مرتب تشکیل می‌شود و تصمیمات آن اعلام می‌شود.

او ادامه داد: تصمیم‌گیری درخصوص تعطیلی مراکز گردشگری، زیارتی و ورزشی تابع تصیمات ستاد ملی مدیریت کرونا و کمیته تخصصی آن که زیر نظر وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت دارد، اخذ می‌شود. از این رو ستادهای اجرایی تمهیدات لازم را درنظر می‌گیرد و این تصمیمات با توجه به شرایط موجود درخصوص شیوع ویروس کرونا گرفته می‌شود.

به‌گفته مکرمی‌فر، از فعالیت تمام واحدهای اقامتی غیررسمی مانند زائرسراها، حسینیه‌ها و... جلوگیری به عمل می‌آید و هیچ‌یک حق پذیرش مسافر ندارند. واحدهای اقامتی رسمی نیز تابع دستورات ستاد ملی کرونا هستند. ضمن آن‌که اکنون مسافری در استان نیست که شاهد پذیرش او توسط هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی باشیم.

او یادآور شد: موج سفرهایی که سال گذشته در چنین روزهایی شاهد بودیم، امسال به هیچ وجه وجود ندارد. درواقع اکنون ضریب اقامت هتل‌ها با کاهش چشمگیری روبه‌روست و با این وجود تصمیم بر آن است تا در نوروز پذیرش مسافر نداشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =