گردشگری

شیراز، یزد و اصفهان که طلایه‌داران گردشگری ایران به‌شمار می‌روند، با مبادی مرزی مشترک و جغرافیایی که آن‌ها را در دل ایران و در مرز رفت‌وآمدهای شمال به جنوب و برعکس قرار می‌دهد، مصمم‌اند با اعلام نپذیرفتن میزبانی از گردشگران، از جان شهروندان خود و دیگر شهرهای کشور حراست کنند.

گرچه این اقدام در ظاهر خلاف تفاهم‌نامه‌ای به‌شمار می‌رود که با عنوان طلایه‌داران گردشگری ایران در ۱۹ بهمن‌ماه امضاء شد، در حقیقت راهکاری برای مقابله با شیوع بیماری‌ است که بر پیکر گردشگری ضرباتی جبران‌ناپذیر وارد کرده است.

سه شهر شیراز، اصفهان و یزد پس از سال‌ها پیگیری طرح ایجاد مثلث گردشگری طلایی، تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد کردند که براساس آن، قرار بود از نوروز ۹۹ با تدارک برنامه‌های مشترک، گردشگران را به این سه ضلع فرهنگی و تاریخی جذب کنند.

این امر از آن‌جا اهمیت می‌یابد که گردشگری داخلی در وضع تحریم‌های بین‌المللی باعنوان نجات‌بخش حوزه گردشگری و رونق‌بخش آن به دست‌اندرکاران این صنعت خونی تازه تزریق می‌کند.

با این حال، با ورود مهمانی نادلپذیر و ناخوانده به کشور یهنی کوویدـ‌۱۹ از حدود سه هفته پیش، زمینه آغاز این فعالیت در مثلث گردشگری تازه به هم پیوندیافته از بین رفت، آن هم در نوروزی خوش‌آب‌وهوا و پذیرنده و در پی آن، توسعه اقتصادی که پیش‌بینی می‌شد فروردین و اردیبهشت‌ را به شروعی قدرتمندانه برای این تفاهم فرهنگی بدل کند، عملاً سوخت.

سدی در مقابل کووید-۱۹

گرچه طلایه‌داران گردشگری ایران از این رویداد ناگزیر، دل‌گیرند، بر آن شده‌اند با اتحادی که بر کاغذ به آن معنا بخشیده‌اند، به سدی بدل شوند برای جلوگیری از ورود گردشگران تا در سایه آن رهایی از ویروس کوویدـ۱۹ را زودتر عملی کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در همین زمینه از شیراز باعنوان یکی از شهرهای مهمان‌نواز ایران در طول ادوار یاد کرد و بیان داشت: این شهر در حوزه‌های گردشگری ادبی، مذهبی، سلامت، طبیعی و تاریخی از نخستین گزینه‌های گردشگران داخلی و خارجی به‌شمار می‌رود.

 مرتضی جعفری به ایرنا گفت: نوروز یکی از زمان‌های مهم برای رونق گردشگری در این شهر بوده و شهرداری نیز همواره بر آن است که با در اختیار قراردادن امکانات مختلف خاطرات بسیار خوبی را برای گردشگران رقم زند و همه تلاش خود را نیز برای رضایتمندی گردشگران به کار برده است.

وی با اشاره به تقارن‌های گردشگری و آب‌وهوا و خلقوخوی معتدل میان مردم شیراز، یزد و اصفهان، گفت: بهمن‌ماه ۱۳۹۸ برای این سه شهر که هم‌اکنون باعنوان مثلث گردشگری شناخته می‌شوند، بسیار بااهمیت بود؛ چراکه پس از سال‌ها تلاش، درنهایت تفاهم‌نامه مثلث طلایی میان سازمان‌های فرهنگی‌، اجتماعی و ورزشی‌ شهرداری‌های شیراز، اصفهان و یزد بسته شد که نقطه آغازین آن با نوروز ۹۹ پیوند می‌خورد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز اظهار کرد: بنا داشتیم که براساس مفاد تفاهم‌نامه با طراحی هفته‌های فرهنگی و اجرای آن در فصل بهار،‌ شهروندان این سه‌ شهر را با فرهنگ یکدیگر آشنا کنیم؛ از همین رو  ویژه‌برنامه‌هایی مفصل برای نوروز و در استقبال از گردشگران طرح‌ریزی کردیم.

امنیت روانی و سلامت شهروندان اولویت مثلث طلایی

جعفری با بیان این‌که شیوع کووید-۱۹ این برنامه‌ریزی‌ها را که تا دو هفته پیش روی میز مدیران بود، لغو کرد، افزود: طلایه‌داران گردشگری ایران در کنار دیگر شهرها برای کنترل ویروس کرونا آستین بالا زده‌اند و با آن‌که مسیر اصلی گردشگری در کشور به‌شمار می‌روند، تصمیم گرفته‌اند پیش و بیش از هر چیز امنیت روانی، اجتماعی و سلامت شهروندان خود را در اولویت قرار دهند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز اظهار کرد: گرچه سیاست شهری ما مبتنی بر مهمان‌نوازی است، آنچه امروز اهمیت دارد بازگشت به شرایط عادی، کمک به کنترل شیوع کرونا و حراست از جان شهروندان است؛ آنچه مقدم بر هرگونه میزبانی است.

مثلث طلایی را با گردشگری مجازی کشف کنید

وی از گردشگران و دوستداران شیراز، اصفهان و یزد درخواست کرد این سه شهر را از طریق گردشگری مجازی کشف کنند و اطلاعاتشان را افزایش دهند تا در اولین فرصت سفر از میزبانی آنان بهره‌مند شوند و وقت مفیدتری را در این شهرها بگذرانند؛ همچنین از آن‌ها خواست با توجه به پویش در خانه بمانیم، زمینه رسیدن به جامعه‌ای سلامت را فراهم کنند؛ درمقابل، این مثلث طلایی در آینده زمینه ایجاد بسته‌های سفر را با گزینه‌های جذاب برای هموطنان فراهم خواهد آورد.

جعفری عنوان کرد: ما در کنار دو شهر دیگر بعد از پایان شیوع بیماری و بازگشت به وضعیت عادی رویدادهای مناسبی را به‌صورت دوره‌ای برگزار می‌کنیم؛ در همین زمینه از همه ظرفیت‌ها در سه استان بهره خواهیم گرفت و بهترین خدمات را ارائه خواهیم داد.

زنجیره شیوع را با لغو میزبانی پاره می‌کنیم

معاون شهردار شیراز نیز با تأکید بر این‌که سه شهر یادشده بر کنترل مبادی‌های ورودی خود بسیار نظارت می‌کنند،‌گفت: سعی می‌کنیم زنجیره ورود به شمال و جنوب ایران را پاره کنیم تا امکان جلوگیری از شیوع بیماری را در کشور با کمک موقعیت ژئوپلتیک این سه استان بگیریم.  

در برابر سلامت شهروندان و گردشگران مسئولیم

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان نیز عنوان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه طلایه‌داران  گردشگری ایران زمینه تسهیل‌ فرآیندهای گردشگری را به‌ویژه برای گردشگران داخلی فراهم آورده است و امید داشتیم و مفتخر می‌بودیم اگر شرایط اجازه می‌داد با کنش متقابل این سه جهان‌شهر بتوانیم میزبانان خوبی در نوروز باشیم.

محمد عیدی افزود: برنامه‌های بسیار خوبی برای هدایت گردشگران در این سه شهر تدارک دیده شده بود؛ اما شوربختانه با شیوع ویروس نادیده کرونا باید به سلامت شهروندان و گردشگران بیش از پیش اعتنا کنیم؛ ازهمین رو با توجه به شرایط موجود و احتمال شیوع بیش‌تر این ویروس موجب افزایش استرس شهروندان هر سه شهر شده و در فراهم‌آوردن شرایط میزبانی اختلال ایجاد کرده است، نمی‌توانیم میزبانی گردشگران را برعهده بگیریم.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان اظهار کرد: هرگونه موضوعی که مقدمه تهدید گردشگران و شهروندان را فراهم کند، اخلاقاً این سه فرهنگ‌شهر را ناچار می‌کند که میزبان هموطنان نباشند؛ زیرا اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین امر حفظ سلامت مردم است.

وی با اشاره به گزارش‌های حوزه‌های تخصصی درمانی و پزشکی، اظهار کرد: متولیان مثلث گردشگری شیراز، اصفهان و یزد از هموطنان درخواست می‌کنند زمان سفر خود را تغییر دهند تا بتوانیم اقدامات خوبی در حوزه تعاملی بین سه جهان‌شهر انجام دهیم.

عیدی با بیان این‌که شهروندان باید اقدامات پیشگیرانه‌ای صورت دهند تا مبادا به‌واسطه بی‌مبالاتی دیگران دچار مشکل شوند، ابراز امیدواری کرد در روزهایی که روی وطن پرنشاط باشد و بعد از رفع تهدید کرونا برنامه‌هایی را برای مردم تدارک دیده شود که روان آن‌ها را پالایش کند.

آسیب به فضای روانی جامعه سهمگین‌تر از آسیب به گردشگری

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ابراز داشت: درحال‌حاضر سهمگین‌تر از ضربات سنگینی که به اقتصاد گردشگری وارد شده است، آسیبی است که به فضای روانی زده شده و این موضوع مقوله‌ای جهانی است که تنها، گریبان وطن را نگرفته؛ از همین رو برنامه‌ریزان حوزه فرهنگی بعد از عبور از بحران برای رفع تشویش عمومی و کاهش فشار روحی و روانی در فکر تزریق کپسول‌های شادی و نشاط‌ به جامعه خواهند بود.

وی عنوان کرد: نیک آگاهیم که مخاطب پس از عبور از بحران تشنه بازآفرینی خود است؛ از همین رو دوباره شرایط میزبانی را فراهم می‌کنیم.

منزل امن‌ترین مکان است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز اظهار کرد: مجموعه مقامات مربوط از وزارت کشور تا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی همگی متفق‌القول مردم را به حفظ آرامش و خودداری از سفرهای غیرضروری درون‌ و برون‌شهری دعوت کرده‌اند.

عباس ملازینلی اظهار کرد: در وضعیت شیوع بیماری کرونا منزل، امن‌ترین مکان است، زیرا امکان گذر از بحران را آسان‌تر فراهم می‌کند و زمینه عبور از آن را با ایمنی بیش‌تر فراهم می‌سازد.

معاون فرهنگی شهردار یزد با بیان این‌که سه مقصد گردشگری  یزد، شیراز و اصفهان دلخواهان بسیاری دارد، گفت: این سه شهر بر مبنای ظرفیت بسیار گردشگرپذیریشان به‌ویژه در نوروز باستانی با یکدیگر تفاهم‌نامه امضاء کرده‌اند؛ اما در وضعیت کنونی از مردم دعوت می‌کنیم برای حفظ سلامت خود و هموطنان از سفر خودداری کنند.

وی بیان داشت: ستادهای مرتبط در این سه شهر، با تعطیلی تمامی هتل‌ها و اماکن عمومی و حتی بوستان‌های عمومی این پیام را به گردشگران می‌دهند که پذیرای آنان نیستند و پس از رفع این بحران سعی خواهیم کرد برنامه‌های مشترکی را برای گردشگرانی که می‌خواهند از ظرفیت این مثلث گردشگری بهره گیرند، برگزار کنیم.

برمبنای تفاهم‌نامه طلایه‌داران گردشگری ایران، رفع مشکلات زیرساختی حوزه گردشگری، زمینه‌سازی برای تسریع در احداث بزرگراه شیراز‌ـ‌اصفهان، برگزاری برنامه‌های گردشگری مشترک خاصه در ایام نوروز، برگزاری سمپوزیوم سالانه  طلایه‌داران گردشگری ایران و نیز شرکت در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی از مهم‌ترین مواردی است که سه شهر موظف به انجام آن هستند.

گزارش از علی هیودی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =