بهگزارش روستانیوز بهنقل از ایسنا، ۲۰ سالی میشود که برخی کشورهای دارای پتانسیلهای بالای گردشگری، اقدام به راهاندازی نوع جدیدی از گردشگر با نام گردشگری مجازی کردهاند. در این نوع از گردشگری دیگر نیازی نیست که گردشگر برای دیدن یک بنای تاریخی یا جاذبهای گردشگری به کشور مقصد سفر کند، بلکه با استفاده از قدرت رسانههای نوین و ابزارهای دیجیتالی میتواند آن اثر را ببیند و اطلاعاتی را درباره آن کسب کند و با این شناخت بعدها به آن کشور سفری داشته باشد.
هرچند که دیگر امروزه بسیاری از کشورهای توریستی دنیا به این نوع از گردشگری روی آوردهاند، اما در کشور ما و بهخصوص در استان کرمانشاه چندان روی این مسأله کار نشده است.
در شرایط کرونایی امروز که نفسهای صنعت گردشگری سنتی به شماره افتاده، تمرکز روی گردشگری مجازی میتواند در دوران پساکرونا موجی از گردشگران را به کرمانشاه بیاورد و روزهای پررونقی برای گردشگری استان رقم بزند.
یک کارشناس ارشد برنامهریزی توریسم در این رابطه معتقد است، کرونا فرصتی در راستای تبدیل کرمانشاه به قطب گردشگری مجازی است.
هادی شریفی با اشاره به کسادی صنعت گردشگری دنیا در پی شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: این روزها در کرمانشاه هم مانند بسیاری از مناطق دیگر، شاهد تعطیلی حوزه گردشگری هستیم، اما با توجه به پتانسیلهایمان این توان را داریم که در ایام نوروز با استفاده از ظرفیت تورلیدرها، بلاگرها و اینفلوئنسرها بتوانیم به معرفی استان در فضای مجازی به گردشگران دنیا بپردازیم.
وی خاطرنشان کرد: معرفی کرمانشاه در برخی صفحات پرمخاطب فضای مجازی باعث میشود تا در آینده رونق گردشگری استان را با قدرت بیشتری داشته باشیم.
این کارشناس ارشد برنامهریزی توریسم اضافه کرد: بازگشت رونق گردشگری به آیندهای نامعلوم موکول شده و گردشگری سنتی هم با وجود تهدید سلامتی گردشگران در این مدت ممکن نیست، لذا ضرورت توجه به استفاده از ظرفیت فضای مجازی و راهاندازی تورهای مجازی بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است.
شریفی تأکید کرد: متأسفانه در سالهای گذشته و ایام از دست رفته میتوانستیم برای گردشگری الکترونیک، توسعه زیرساختهای گردشگری مجازی و راهاندازی سایتهای جامع و پرمخاطب گردشگری فکری کنیم، اما چون به اهمیت این موضوع پی نبردیم در این شاخه آنچنان ریز و بادرایت عمل نکردهایم.
وی افزود: اکنون که این ویروس منحوس بهعنوان مهمان ناخوانده بر گلوی صنعت گردشگری چنگ انداخته، با همه تهدیدهایی که دارد میتوان از آن بهعنوان فرصتی برای رشد گردشگری مجازی و معرفی ظرفیتهای این حوزه بهخصوص در سطح جهانی عمل کنیم.
این کارشناس ارشد برنامهریزی توریسم خواستار اختصاص ۱۰ درصد از نیروهای بنگاههای گردشگری استان به امر تبلیغات گردشگری در مدت شیوع کرونا شد و گفت: تقویت و تولید پکیجهای بینالمللی معرفی جاذبههای استان، معرفی امکانات اقامتی در قالب تیزرهای دودقیقهای در فضاهای مجازی و تهیه بستههایی با محتوای معرفی رشتهها و محصولات صنایعدستی ازجمله کارهایی است که میتوان با انجام آنها این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.