کد خبر: 6083
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
زباله

 مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدامات سازمان محیط‌زیست برای مدیریت پسماندهای عادی و پزشکی در زمان گسترش کرونا ویروس را تشریح کرد و گفت سازمان محیط‌زیست بخشنامه‌ای را به ادارات کل استانی ارسال کرده و از آن‌ها خواسته تا در کنار وزارت بهداشت بر جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و دفع پسماندهای آلوده به ویروس کرونا نظارت کنند.

به‌گزارش روستانیوز به‌نقل از پانا، حسن پسندیده درباره اقدامات سازمان محیط‌زیست برای مدیریت پسماندهای ویروس کرونا اظهار کرد: علاوه‌بر مکاتبات مختلف، بخشنامه‌ای در زمینه نظارت عالیه بر مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی و وابسته به ویژه در مراکزی که بیماران کرونایی تحت مداوا هستند به وزارت کشور، وزارت بهداشت و ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها ارسال شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: همچنین در فرایند مدیریت پسماند بر نظارت مضاعف برای اجرای ضوابط و روش‌های مصوب مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته، به ویژه انجام فرآیند بی‌خطرسازی صحیح از سوی سیستم‌های موجود در مراکز بیمارستانی و درمانی تأکید شده است.

وی با بیان این‌که آموزش‌های ویژه مختص پرسنل و عوامل امحاءکننده و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و همچنین آموزش‌های عوامل نقل‌وانتقال پسماندهای پزشکی به مراکز دفن ضرورت دارد، گفت: ضدعفونی و گندزدایی مستمر ماشین‌آلات اختصاصی حمل‌ونقل پسماندهای پزشکی نیز باید انجام شود و بر این امر تأکید شده است. علاوه‌براین بر ضرورت دفن پسماندهای پزشکی و عفونی بی‌خطرشده در لندفیل‌های اختصاصی و پوشش کامل با آهک، مواد گندزدا و سپس پوشش کامل با خاک به‌صورت روزانه تأکید شده است.

پسندیده ادامه داد: همچنین در بخشنامه سازمان محیط‌زیست بر اجرای بند «ر» ماده 69 ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته از سوی وزارت بهداشت و درمان در صورت ضرورت و تشخیص بر انجام سایر فرآیندهای اختصاصی مدیریت و نحوه دفع پسماندهای پزشکی و وابسته در صورت نیاز، تأکید شده است و گزارش آن باید به سازمان محیط‌زیست اعلام شود.

وی با اشاره به ضرورت تفکیک پسماندهای ویژه کرونا گفت: بررسی و امکان‌سنجی نصب مخازن و سطل مخصوص در معابر و مراکز پرتردد شهری برای قرار دادن اقلامی نظیر ماسک، دستکش و موارد مشابه پس از مصرف توسط شهروندان برای جلوگیری از رهاسازی آن در سطح زمین نیز باید صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: ادارات کل حفاظت محیط‌زیست در استان‌های کشور نیز باید از اقدامات به‌عمل آمده در زمینه وضع مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی در شرایط خاص کنونی گزارش دهند.

پسندیده با تأکید بر ضرورت جلوگیری از ورود پسماندهای مربوط به کرونا به خط پردازش، بازیافت و کمپوست گفت: به مراجع ذی‌ربط اعلام شده است در شرایط خاص کنونی، تمام پسماندهای جمع‌آوری‌شده از مخازن شهری، به‌صورت مستقیم به محل دفن، منتقل و از ورود به خط پردازش، بازیافت و کمپوست برای کاهش سطح خطرات جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =