زنبور

زنبورداری یکی از جذاب‌ترین و درعین‌حال پرمشغله‌ترین حرفه‌هاست. زنبورداران زیبایی‌ها و مشکلات این شغل را در کنار هم تجربه می‌کنند. هرچند در گذشته زنبورداری را شغلی با سختی‌های فراوان، بازده پایین و در ردیف مشاغل سخت کم‌درآمد قرار می‌دادند که مهم‌ترین دلیل آن ابتدایی بودن وسایل و کم بهره‌بودن زنبورداران ما از تجهیزات و امکانات نوین بود، اما با گسترش این تجهیزات در کشور در سال‌های اخیر پرورش زنبور عسل رشد خوبی داشته است.

همچنین این موضوع باعث شده علاوه‌بر عسل، تولید ژل‌ رویال، گرده گل، زهر زنبور عسل که امروزه کاربردهای مختلفی در علم پزشکی نوین و سنتی دارد نیز افزایش یابد. شرکت هفت‌گوهر ازجمله شرکت‌هایی است که در حوزه ساخت تجهیزات زنبورداری فعالیت می‌کند و توانسته با کیفیت بالای محصولات خود رضایت بسیاری از زنبورداران را به‌دست بیاورد. با حسین سلیمانی، مدیرعامل شرکت هفت‌گوهر، گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شرکت شما در چه زمینه‌ای فعالیت می کند؟

کار ما ساخت خطوط تولیدی است. کالاهای صنعتی برای آن‌که قیمت رقابتی، کیفیتی مطلوب و مستمر، قابلیت تولید انبوه و... داشته باشند نیازمند ابزارهای ویژه‌ای هستند که در شرکت هفت‌گوهر این ابزارها را طراحی کرده‌ایم و آن‌ها را می‌سازیم. حدود ۱۲ سال قبل نیز به ساخت تجهیزات زنبورداری ورود کردیم و سعی کردیم محصولاتی که تولید می‌کنیم متفاوت‌تر از آن چیزی باشد که در آن زمان موجود بود.

مهم‌ترین ویژگی محصولات صنعت زنبورداری شما، که باعث تفاوت آن با دیگر ابزارها شده، چیست؟

کار ما صنعتی است و تا پیش‌ازاین ابزارهای صنعت زنبورداری در کارگاه‌ها و واحدهای کوچک تولید شد که مدرن و به‌روز هم نبود. در شرکت هفت‌گوهر دستگاه‌هایی را طراحی و ساختیم که متناسب با نیاز و سلیقه زنبوردارها و همچنین شرایط اقلیمی هر منطقه است.

پس هر دستگاه برای یک شرایط اقلیمی خاص طراحی شده است؟

بله؛ چراکه هر تکنولوژری را نمی‌توان در هر منطقه به‌کار برد و تکنولوژی‌های زیستی باید برمبنای هر منطقه طراحی شوند که ما توانستیم این ابزارها را بومی‌سازی کنیم. شرکت‌ هفت‌گوهر ارتباط خوبی با زنبورداران و فعالان این حوزه دارد و توانسته‌ایم تکنولوژی‌های روز دنیا را وارد صنعت زنبورداری کنیم؛ برای مثال کندویی که طراحی کردیم تا دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد تحمل دما را دارد و زنبور تا دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌تواند داخل آن دوام بیاورد.

برای ابزار تولید سایر فراورده‌ها، به‌ویژه ژل رویال، چه اقداماتی کرده‌اید؟

 شرکت هفت‌گوهر در راستای تولید سایر فراورده‌ها، به‌ویژه ژل ‌رویال، نیز پیشگام بوده است. از زمانی که  کلاس‌های تولید ژل‌ رویال در کشور برگزار شد و زنبورداران به تولید این محصول روی آوردند، کمبود تجهیزات احساس شد و ما تعهد دادیم که در کم‌ترین زمان، باکیفیت‌ترین تجهیزات را با کمک اساتید و مطالعه و تحقیق به ‌دست زنبورداران برسانیم. البته همان زمان نیز نمونه‌های چینی در بازار یافت می‌شد، اما همان‌طورکه اشاره کردم، با شرایط کشور ما سازگار نبودند.

بنابراین تجهیزات زنبورداری تولید داخل است؟

بله؛ تمام آن‌ها تولید داخل است. حتی مواد اولیه نیز داخلی است. از طرف دیگر تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور ایجاب می‌کند که از تولیدات کشور خود استفاده کنیم و مانع خروج ارز از کشور شویم.

کیفیت تجهیزات چگونه است؟ آیا با تولید کشورهای صاحب تکنولوژی قابل رقابت است؟

بله؛ ما مدعی هستیم تولیداتمان با کشورهایی که در این بخش فعالیت دارند و صاحب تکنولوژزی هستند، مانند آلمان، برابری می‌کند. این ادعا ما را زنبوردارانی می‌توانند تأیید کنند که سال‌هاست از تولیدات شرکت استفاده می‌کنند. البته باید بگویم محصولات ما از نمونه‌های مشابه داخلی گران‌تر است، اما با توجه به بهره‌وری بالا و کیفیتی که دارد، زنبورداران تمایل دارند از آن استفاده کنند.

آیا در این بخش صادرات هم دارید؟

بله؛ اغلب صادرات ما به کشورهای همسایه به‌ویژه عراق، اقلیم کردستان، افغانستان، گرجستان و دگیر کشورهاست که مشتری تولیدات شرکت هستند.

مهم‌ترین ویژگی تجهیزات زنبورداری شرکت هفت‌گوهر، که موجب شده از نمونه‌های مشابه برتر باشد، چیست؟

اولین ویژگی آن دوام و عمر طولانی تجهیزات است؛ با توجه به این‌که این ابزار سرمایه‌ای است، داشتن این ویژگی‌ها بسیار مهم است. دومین مورد افزایش بهتری و انجام کار در مدت کوتاه و اما بازدهی بیش‌تر است؛ برای مثال اگر کندوی معمولی در سه دقیقه به زنبوردار سرویس ارائه دهد، تجهیزات ما این کار را در زمانی نصف آن انجام می‌دهد. سومین مورد کاهش بیماری‌هاست؛ به‌دلیل این‌که با طراحی خاصی کندو را از زمین بلند کردیم و همین مانع می‌شود تا زنبورها دچار بیماری‌های مختلف شوند. چهارمین مورد هم افزایش بهره‌وری است. همین ویژگی‌ها باعث شده زنبورداران به این تجهیزات رغبت بیش‌تری داشته باشند؛ زیرا هزینه‌ای که برای خرید آن می‌کنند در یک سال پوشش داده شده و همان سال به سود می‌رسند. از طرفی تجهیزات ما کپی‌شده از نمونه‌های خارجی نیست، بلکه با  مطالعه و تحقیقات و با ایده طراحان سعی کرده‌ایم مهر شرکت پای تجهیزات باشد. در این میان سلیقه و نیاز زنبوردار را هم در نظر گرفته‌ایم.

استقبال از صنعت زنبورداری را چطور می‌بینید؟

زمانی که شروع به طراحی و فروش تجهیزات زنبورداری کردیم، بیش‌تر فعالان این حوزه شناختی از فعالیت شرکت نداشتند، اما اندک‌اندک فروش ما بیش‌تر شد. در سال‌های اخیر هم با توجه به این‌که افراد زیادی به این صنعت روی آوردند، به‌تبع در فعالیت ما نیز تأثیرگذار بوده است، اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که صنعت زنبورداری تا حدی ظرفیت اشتغال دارد؛ هرچند این موضوع به نفع ماست، اما با هجوم افراد به این شغل قطعاً تا چند سال دیگر اشباع خواهد شد.

صندوق حمایت از توسعه زنبورداری در رشد و توسعه این صنعت چه نقشی دارد و و همکاری شما با این صندوق چگونه است؟

شرکت هفت‌گوهر در تمام بخش‌های زنبورداری مانند سیاست‌های کلی، خط‌مشی، ایده و ساخت سعی کرده با تمام تشکل‌ها و اتحادیه‌ای این بخش ازجمله صندوق حمایت از توسعه زنبورداری همکاری داشته باشد که خوشبختانه نتیجه‌بخش هم بوده است.

گزارش از زهرا اشرف‌زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =