تورج صارمی

رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور گفت: حدود چهار سال است که به‌عنوان نماینده دولت و رئیس هیئت مدیره در صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری مشغول به خدمت هستم و در طول این مدت در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی تلاش کردیم مسیر حرکت صندوق را به‌عنوان سازمانی توسعه‌ای نهادینه و تثبیت کنیم.

تورج صارمی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: تجربه نشان داده است که نگاه توسعه‌ای به صندوق‌ها باعث افزایش بهره‌وری منابع و امکانات صندوق در خدمت‌رسانی به جامعه تحت‌ پوشش و ایجاد ارزش‌افزوده بیش‌تر برای سهامداران و تولیدکنندگان بخش می‌شود. صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، به‌ویژه صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری ظرفیت بالقوه و پتانسیل بسیار مناسبی برای ارائه خدمت به بهره‌برداران بخش کشاورزی و زنبورعسل کشور داشته است؛ لذا فلسفه وجودی این‌گونه صندوق‌ها فراتر از یک نهاد مالی‌ـ اعتباری و صرفاً پرداخت‌کننده تسهیلات است.

وی با این‌که در طول چند سال گذشته با مشارکت موثر هیئت مدیره و عوامل اجرایی در صندوق، اقدامات مورد نظر برنامه‌ریزی شده و مطالعات علمی گسترده‌ای هم در این‌خصوص صورت پذیرفته است، افزود: درحال‌حاضر صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری به‌عنوان سازمانی توسعه‌ای و در چارچوب تعریف استانداردی که سازمان‌های توسعه‌ای دارند، علاوه‌بر ارائه کمک‌های مالی و کالایی به جامعه سهامداری، در زمینه توسعه تکنولوژی‌های نوین، روش‌های جدید تولید، توسعه بازارهای داخلی و صادرات و همچنین تقویت و توانمندسازی تشکل‌های بخش، نهادسازی و توسعه منابع انسانی سرمایه‌گذاری کرده و فعالیت می‌کند.

رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور ادامه داد: دستاوردهایی که امروز شاهد آن هستیم، فقط بخشی از موفقیت‌های صندوق است که در سایه این نوع نگاه حاصل شده و زمانی‌که از منظر آمار به این موضوع توجه شود، مشاهده می‌شود که بعضاً برخی فعالیت‌های توسعه‌ای صندوق با حجم سرمایه‌گذاری شاید کم‌تر از یک‌دهم تسهیلات مالی که تاکنون توسط صندوق پرداخت شده است، توانسته تا چندین برابر ارزش‌افزوده برای بخش زنبورعسل کشور ایجاد کند.

صارمی ادامه داد: البته این نکته را نباید از نظر دور نگاه داشت که همراهی و مشارکت جامعه سهامداری صندوق به‌ویژه مدیران تشکل‌های زنبورداری که نمایندگان آن‌ها نیز در ترکیب هیئت مدیره صندوق حضور دارند، نقش اساسی و راهبردی در تثبیت این نوع نگرش به فعالیت‌های صندوق و موفقیت‌های حاصل از آن داشته است.

وی با اشاره به مهم‌ترین دستاورد صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور می‌توان به انتقال نوآوری‌های جدید در حوزه تغذیه زنبورعسل، روش تولید انبوه ژل‌رویال، طراحی و توسعه برند اکسیر، صادرات زهر زنبورعسل، روابط بین‌الملل، تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش زنبورداران و تشکل‌های سهامدار صندوق و ارائه انواع خدمات کالایی نظیر تأمین نهاده شکر و... اشاره کرد.

رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور نقش دیگر این صندوق را ایجاد ارتباط بین دولت و بخش خصوصی دانست و افزود: صندوق‌ها به‌عنوان بازوی اجرایی سیاست‌های دولت در بخش کشاورزی مطرح هستند و می‌توانند در قالب زنجیره تأمین، کسب‌وکارهای بخش خصوصی را پشتیبانی کنند. مدیریت صندوق‌ها و ازجمله صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور نیز مشارکتی و با همکاری دولت و بخش خصوصی انجام می‌شود.

صارمی خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت به‌سزایی در خدمت‌رسانی صندوق به زنبورداران و اثربخشی خدمات صندوق دارد، حضور و بروز تشکل‌های توانمند در بخش است؛ چراکه کانال انتقال خدمات صندوق به بخش زنبورعسل کشور تشکل‌های زنبورداری هستند، هرچه این تشکل‌ها توانمندتر باشند، اثربخشی خدمات صندوق بیش‌تر خواهد بود. 

وی گفت: صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری تنها صندوقی است که در بین 150 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، در طرح تأسیس خود سهامداری تمامی فعالان بخش در قبل، بعد و حین تولید را پیش‌بینی کرده است. درحال‌حاضر فقط تشکل‌های بخش تولید عضو این صندوق هستند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک سایر فعالان بخش نیز سهامدار صندوق شوند.

رئیس هیئت مدیره صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور یکی از چالش‌های پیش‌روی صندوق را سرمایه در اختیار نام برد و ادامه داد: سرمایه فعلی صندوق کم‌تر از یک‌درصد سرمایه در گردش مورد نیاز برای تولیدکنندگان و فعالان بخش زنبورعسل کشور بوده و این موضوع  مهم‌ترین محدودیت ما در پیشبرد اهداف و برنامه‌های پیش‌بینی شده و مدل ارائه خدمت است. حد کفایت سرمایه صندوق برای تأثیر کامل در صنعت زنبورداری حداقل دوهزار میلیارد ریال است، این درحالی است که  بخش خصوصی آمادگی افزایش سرمایه در صندوق را داشته، اما امیدواریم با حمایت‌های دولت و تأمین سهم مربوطه در آینده نزدیک، شاهد افزایش سرمایه صندوق و گستردگی خدمات روزافزون برای تمامی بهره‌برداران و دست‌اندرکاران صنعت زنبورعسل کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =