هادی حق شناس

یک مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص شیوع بیماری کرونا و بسته‌شدن مرزها و تأثیر آن بر اقتصاد کشور اظهار داشت: مرزهای زمینی ما سهمشان در تجارت کم است و بیش از ۹۰ درصد تجارت، صادرات، واردات و ترانزیت ما از طریق مرزهای دریایی انجام می‌شود و خوشبختانه در این مرزها مشکلی وجود ندارد؛ لذا بسته‌شدن مرزهای زمینی نمی‌تواند به‌طور جدی اثرگذار باشد.

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: درحال‌حاضر مرزهای دریایی کار خودشان را انجام می‌دهند و صادرات و واردات از این طریق ادامه دارد؛ لذا بسته‌شدن مرزهای زمینی تأثیر معناداری بر اقتصاد ایران ندارد، اما به‌هرحال وقتی چین با آن اقتصاد و عظمت از این بیماری متأثر می‌شود، طبیعی است که اقتصاد ایران نیز متأثر خواهد شد، اما اثرگذاری آن به معنی این نیست که همه چیز متوقف شود.
حق‌شناس افزود: باید توجه داشته باشیم که تکلیف ویروس کرونا نیز مانند بقیه ویروس‌ها ظرف چند هفته آینده روشن می‌شود و مجدداً فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته خواهد شد؛ درنتیجه نباید تصور این باشد که کار تمام شده است و همه چیز ما از این موضوع متأثر خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که بسته‌شدن مرزها چه میزان به اقتصاد ایران صدمه خواهد زد گفت: وقتی که همه مرزها زمینی ما حداکثر  ۱۰ درصد تجارت ما را انجام می‌دهند و ۹۰ درصد تجارت ما از طریق مرزهای دریایی است، به همین نسبت می‌توان اثرگذاری آن را بررسی کرد.
حق‌شناس با بیان این‌که پیش‌ازاین نیز موضوعاتی از این دست مثل آنفلوآنزا و سارس مطرح بوده، به‌طوری‌که مبنای برخی از کمیسیون‌هایی که در تجارت تشکیل شده، گاه این بیماری‌ها بوده، افزود: باید بدانیم که این موارد اثر می‌گذارد، اما هیچ‌گاه تجارت را متوقف نمی‌کند. به‌عبارت دیگر، تجارت با این‌گونه بیماری‌ها متوقف نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =