سيدعبدالكريم رضوي‌اردكاني

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: یکی از راه‌های تحقق اهداف توسعه بخش کشاورزی، رونق تولید و اشتغال این است که صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی به‌عنوان نهادهایی توسعه‌ای و هسته‌های مالی‌ـ اعتباری حمایت و تقویت شوند. تاکنون تعداد ۱۵۲ صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۲۰ هزار ریال و با سهامداری بیش از ۱۲۲ هزار سهامدار حقیقی و حقوقی تشکیل ‌شده‌است. 

 سیدعبدالکریم رضوی‌اردکانی در گفت‌وگو با روستانیوز افزود: از مجموع ۱۵۲ صندوق تشکیل شده توسط شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از سال ۱۳۸۳ تاکنون، تعداد ۳۲ استانی، ۱۰ صندوق ملی‌ـ محصولی و تخصصی، ۱۹ صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، ۱۰ صندوق منابع طبیعی و ۸۱ صندوق شهرستانی هستند. 
وی درباره صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور هم گفت: این صندوق با سرمایه‌ سه میلیارد و ۴۳۹ میلیون تومان و با ۱۱۹ تشکل ایجاد شد و هم‌اکنون با سرمایه ۲۱ میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان به ۲۵۲ تشکل رسیده و رتبه آن در کل صندوق‌ها به لحاظ سرمایه سی‌ویکم است. 
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تصریح کرد: تشکیل صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی با مشارکت و سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان و کمک دولت، زیرساخت تقویت سرمایه اجتماعی به‌شمار می‌روند. این صندوق‌ها که با سرمایه‌گذاری حداقلی ۵۱ درصدی تولیدکنندگان غیردولتی و توسط آنان تشکیل می‌شوند با انتخاب اعضای هیئت مدیره و سایر گردانندگان از میان خودشان اداره می‌‌شوند و حضور دولت به‌‌عنوان یکی از سهامداران، تنها به‌منظور امکان ارتباط مستقیم با نهاد حکومت و با کارکرد آگاهی از شرایط در تدوین برنامه و سیاست‌های اجرایی است؛ لذا مأموریت اصلی و هدف بنیادی این صندوق‌ها در راستای توسعه رفاه اجتماعی کشور است. 
رضوی‌اردکانی تصریح کرد: صندوق‌ها یکی از هسته‌های مقاومت اقتصادی، در ساختار پولی و مالی هستند و اگر نتوانیم ساختار پولی و مالی درستی برای کشور ایجاد کنیم، کارمان با سیستم بانکی در اقتصاد مقاومتی نخواهد چرخید. خوشبختانه این امر مهم در زمان ادغام وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی اتفاق افتاد و براساس ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد، بخشی از اموال یا منابع وزارتخانه تبدیل به منبعی برای تأسیس صندوق‌هایی با هدف تقویت حجم و منابع مالی در راستای توسعه بخش کشاورزی شود. 
رضوی‌اردکانی اظهار داشت: حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هدف اساسی صندوق‌های غیردولتی است. 
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی درباره صندوق حمایت از صنعت زنبورداری کشور گفت: این صندوق به‌عنوان نهادی غیردولتی با بهره‌مندی از ساختار نوین، نقشه راهی را با همراهی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار خود قرار داده؛ براساس آن شیوه‌های جدید را در تنوع بخشیدن به تولیدات در حیطه صنعت زنبورداری و ارتقای درآمد تولیدکنندگان این صنعت فراهم کرده است. 
رضوی‌اردکانی اظهار داشت: این صندوق حلقه‌های مفقوده‌ای را که در صنعت زنبورداری مغفول مانده بود، شناسایی و عملاً ظرفیت‌های بالقوه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کرده و از این طریق صنعت زنبورداری را از پرداختن به تولید تک‌محصولی و به‌عبارتی صرفاً محصول عسل خارج کرد و با ارائه آموزش‌ها، تسهیلات و... محصولات دیگری را در این چرخه تعریف و عملیاتی کرد. 
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات صندوق به‌منظور ایجاد بازار مناسب برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از طریق معرفی و ثبت برند «اکسیر» و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایندگی‌ها در مناطق مختلف کشور بود که این موجب شده است که تولیدکننده به سادگی محصول خود را به بازار عرضه کند و مصرف‌کننده هم با خیال راحت محصول خود را با تشخیص عسل واقعی از تقلبی تأمین کند که امیدواریم با معرفی این برند، زنبورداری ایران در بازارهای جهانی و منطقه‌ای جایگاه مناسبی را برای عرضه محصول خود پیدا کند. 
رضوی‌اردکانی به اشاره به فعالیت‌ها انجام شده در راستای همکاری‌های بین‌المللی صندوق زنبورداری اظهار داشت: این صندوق درصدد است که با مشارکت و حضور فعال دست‌اندرکاران صنعت زنبورداری در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ایجاد تفاهم‌نامه با برخی کشورها ازجمله آفریقای جنوبی، گام‌های مثبتی در بازار رسانی محصولات خوب و باکیفیت در کشورهای دیگر بردارد.

وی با بیان این‌که صنعت زنبورداری کشور دارای ظرفیت‌های مهمی در تولید و اشتغال است، افزود: سرمایه‌گذاری در زنجیره صنعت زنبورداری صرفاً به محصول عسل ختم نمی‌شود، بلکه به قبل، حین و بعد از تولید فرآورده‌های دیگری مثل ژل‌رویال، زهر زنبورعسل و... معطوف می‌شود که سرمایه‌گذاران بیش‌تری با ایجاد اطمینان می‌توانند در آن وارد شده و تأثیرات مطلوبی را در اقتصاد کشور داشته باشند. 
رضوی‌اردکانی بیان کرد: صندوق‌ها باید در راه توسعه بخش، گام بردارند و به‌عبارتی صندوق‌ها لازم است رویکرد نتیجه‌محوری را در اولویت کارهای خود قرار دهند و فاصله بین سهامداران، تولیدکنندگان و بهره‌برداران با مشتری را به حداقل برسانند و به‌طور مستمر به فکر باز کردن معبری جدید با هدف تسهیلگری برای آنان باشند. 
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: رسالت صندوق ایجاد ظرفیت‌ها و راه‌های نوین است تا نقش توسعه‌ای صندوق را به مردم بشناساند و تنها به ارائه تسهیلات به مردم اکتفا نکند. 
وی در پایان اضافه کرد: صندوق زنبورداری با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان یونیدو، وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی در سال رونق تولید، با هدف استفاده از ظرفیت‌های آنان توانسته است در تثبیت اشتغال‌های موجود و توسعه آن، با معرفی محصولات نوین و ارتقای ارزش‌افزوده در بخش صنعت زنبورداری، تغییرات مثبتی را در بازار به‌نفع تولیدکنندگان و بهره‌برداران این بخش فراهم سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =