مهدی عباسی

رئیس شورای ملی زیتون ایران درباره مهم‌ترین اقداماتی که وزیر آینده وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند انجام بدهد، اظهار داشت: وزیر آینده باید برای محصول زیتون برنامه‌هایی داشته باشد، چون نداشتن برنامه باعث می‌شود که همانند دوره‌های قبل زیتون‌کاران سرگردان بمانند؛ برای مثال هم‌اکنون بودجه‌ای که در سال ۱۳۹۸ برای زیتون تعیین شده، هنوز تخصیص داده نشده است؛ بنابراین حداقل کاری که وزیر می‌تواند انجام بدهد، این است که این اعتبارات را به‌موقع دریافت کرده و تخصیص دهد.

مهدی عباسی در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: بیش‌ترین چالشی که ما در صنف خود با آن مواجهیم، واردات بی‌ضابطه روغن زیتون است. همچنین عدم دریافت تسهیلات دولتی از دیگر مشکلات ماست. درحالی‌که در کشورهای دیگر دولت‌ها کمک‌های بسیاری را به بخش‌های تولیدی می‌کنند. 
عباسی افزود: عدم حمایت‌های دولتی از صنعت زیتون باعث می‌شود که در بحث رقابت با کشورهای توسعه‌یافته همیشه آسیب‌پذیر باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که راهکارهای پیشنهادی شما برای رفع این مشکلات چیست، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته برای مصرف زیتون ۳۰ درصد یارانه تخصیص داده می‌شود؛ چراکه زیتون تنها غذایی است که دارو محسوب می‌شود و از طرفی تنها دارویی است که غذا به حساب می‌آید.
عباسی تأکید کرد: با این تفاسیر عدم پرداخت یارانه در ایران باعث شده تولیدکنندگان زیتون با آسیب‌های جدی مواجه شوند؛ یعنی یک رقابت دامپینگ را با کشورهای توسعه‌یافته برای زیتون ایران انجام می‌دهند. 

تأمین یارانه برای محصول زیتون از محل واردات سیگار 
رئیس شورای ملی زیتون ایران با بیان این‌که دولت می‌تواند یارانه زیتون را از محل واردات سیگار تأمین کند، تصریح کرد: به این دلیل می‌گوییم از این محل تأمین کنند که سیگار به قلب ضربه می‌زند، ولی روغن زیتون دقیقاً بخش قلب و عروق را ترمیم می‌کند. 
عباسی گفت: درحال‌حاضر با توجه به شرایط بازار میزان مصرف سرانه روغن زیتون در کشور رو به کاهش است.
وی در خصوص وزیر آینده وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: از خاوازی شناختی ندارم؛ بنابراین اظهارنظری نیز نمی‌توانم درمورد وی داشته باشم. به‌عبارت دیگر، ما با توجه به برنامه‌های وزرا نظر می‌دهیم و چون تاکنون برنامه‌ای ارائه نشده است، درنتیجه اظهارنظری نمی‌توان کرد. 
عباسی افزود: برای ما چندان تفاوتی ندارد که چه شخصی بر مسند وزارت می‌نشیند، در این کار هم دخالت نمی‌کنیم، بلکه از وی حمایت خواهیم کرد. به‌عبارت دیگر، هر وزیری روی کار بیاید، به وی کمک خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: انتظار داریم وزیری که روی کار می‌آید، خود را مجری معرفی نکند، بلکه خود را تسهیلگر در تولید معرفی کند و موانع تولید را ببیند و در راستای رفع آن‌ها و تسهیل امور گام بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =