علی قلی ایمانی

نایب‌رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران درخصوص مهم‌ترین کاری که وزیر آینده جهاد کشاورزی می‌تواند انجام دهد، اظهار داشت: با توجه به این‌که موضوع پایداری تولید در کشاورزی بسیار مهم است، باید در این رابطه تدابیری اندیشیده شود که هم تولیدکننده را نسبت به آینده‌اش امیدوار سازد و هم این‌که بتوان تولید داخلی را حفظ کرد. بنابراین وزیر آینده باید این سیاست را دنبال کند.

علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: این منطقی نیست که هزینه‌های تولید را روی دوش تولیدکننده  بگذاریم و از آن طرف انتظار تولید مناسب و خوبی را داشته باشیم. در بحث تولید همه عوامل مهم هستند، اما تولیدکننده، یعنی عامل انسانی، از همه مهم‌تر است. 
ایمانی افزود: اگر وضعیت اقتصادی تولیدکننده را بررسی و از آن حمایت نکنیم، نمی‌توانیم به پایداری تولید در کشاورزی برسیم.
وی خاطرنشان کرد: بحث دیگری که وزیر آینده می‌تواند دنبال کند، الگوی کشت است. باید سیاستی اعمال کنیم تا در تولید محصولات کشاورزی تعادل و تناسبی بین زحماتی که کشاورز می‌کشد و درآمدی که کسب می‌کند، برقرار شود.
ایمانی اظهار داشت: درواقع باید هزینه‌های تولید و بقیه موارد را محاسبه کنیم و قیمت متعادل و متناسبی را که مصرف‌کننده و تولیدکننده ضرر نکند و بازار نیز به ثبات برسد، تعیین کنیم.
وی تصریح کرد: بحث مهم بعدی که باید مدنظر وزیر آینده قرار بگیرد، این است که ما تعداد زیادی نیروی فارغ‌التحصیل در بخش کشاورزی تربیت کرده‌ایم، اما آن‌ها را در عرصه نمی‌بینیم؛ یعنی طوری تربیت شده‌اند که ترجیح می‌دهند پشت میز بنشینند.

باید جوانان تحصیلکرده را جذب بخش کشاورزی کنیم
ایمانی با بیان این‌که فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی تربیت شده‌اند تا در مزرعه حضور یابند، بهره‌وری را در تمام زمینه‌ها، از نهاده‌های تولید گرفته تا آب و...، بالا ببرند و ضایعات را کاهش دهند، افزود: من به‌عنوان یک کشاورز ساده شاید توان و پتانسیل لازم را نداشته باشم و منابع را هدر ‌دهم. درحال‌حاضر نیروهایی که در بخش کشاورزی کار می‌کنند، پیر شده‌اند. متوسط سن بهره‌برداران بخش کشاورزی از ۵۰ سال نیز گذشته است که این موضوع برای آینده کشاورزی خطری جدی محسوب می‌شود. 
این فعال بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: اکنون هیچ جوانی انگیزه ورود به این بخش را ندارد؛ بنابراین یا دانشگاه‌های کشاورزی جوانان را به فعالیت در این بخش علاقه‌مند نمی‌کنند یا انگیزه‌های اقتصادی آن‌ها در این حوزه تأمین نمی‌شود. 
ایمانی افزود: حضور جوانان در بخش کشاورزی موضوع بسیار مهمی است که وزیر آینده باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشد؛ چراکه ما خواستار پایداری در تولید هستیم و برای رسیدن به آن باید این مورد را نیز لحاظ کنیم.
نایب‌ رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ایران در پاسخ به این‌که عمدتاً با چه مشکلاتی در حوزه کاری خود مواجهید و برای رفع آن‌ها چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید، گفت: یکی از مشکلات اساسی که در بین کشاورزان و جامعه مصرف‌کننده وجود دارد، این است که ما کشاورزان تولید می‌کنیم، اما نمی‌توانیم روی محصول خود قیمت بگذاریم؛ درحالی‌که مثلاً کارخانه‌ای که تولیدکننده پفک است، هزینه‌های کارگری، برق، آب، سرمایه درگردش، سود سرمایه و... را حساب می‌کند و در ادامه یک‌درصد منطقی سود به آن اضافه و قیمت نهایی را تعیین و اعلام می‌کند.

کشاورزان یا تشکل‌های نماینده کشاورزان در تصمیم‌گیری‌ها دخیل شوند
وی عنوان کرد: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی ازجمله گندم را در دی‌ماه اعلام کردند؛ با وجود این‌که قیمت اعلامی را به‌دلیل پایین بودن قبول نداریم، اما شاهد بودیم که بعد از دی‌ماه قیمت بنزین بالا رفت که این امر روی تمام محصولات مصرفی ما، خدمات، حمل‌ونقل، نهاده‌های تولید و... اثر گذاشت، اما روی قیمت خرید تضمینی تعیین‌شده اثری نگذاشت. 
ایمانی افزود: این در شرایطی است که پس از آبان‌ماه یک تورم سرسام‌آور به بخش کشاورزی وارد شده است؛ اگر این موارد و افزایش هزینه‌ها در نظر گرفته نشود، تولیدکننده بدهکار می‌شود و به‌تبع آن نمی‌تواند وامی را که برای سرمایه در گردش خود گرفته، پس بدهد. طبیعی است که این موضوع خود سرمنشأ مشکلات عدیده بعدی می‌شود.
وی تأکید کرد: اگر با توجه به شرایط موجود قیمت‌ها را متعادل کنیم و حرف کشاورزان یا تشکل‌های نماینده کشاورزان را در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مشارکت بدهیم، این چالش را نیز می‌توان حل کرد.
ایمانی درخصوص وزیر آینده جهاد کشاورزی نیز اظهار داشت: خاوازی هم نیروی اجرایی است و هم نیروی تقریباً جوانی است که کارهای تحقیقاتی بسیاری انجام داده. از سوی دیگر او از بدنه جهاد کشاورزی است؛ یعنی در همین سیستم پرورش یافته و می‌تواند دغدغه‌هایی را که طی سنوات گذشته وجود داشته، برطرف کند. 
وی تأکید کرد: امیدواریم وی با نگاه علمی و تجربی که دارد، بتواند تحولی اساسی در کشاورزی کشور ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =