چهارآيين

یک عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درخصوص مهم‌ترین کاری که وزیر آینده جهاد کشاورزی می‌تواند انجام بدهد، اظهار داشت: رسالت اصلی و اساس مأموریت‌های سازمانی و وظایف وزارت جهاد کشاورزی دفاع و حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان این بخش است که ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی کشور دارند. درنتیجه مهم‌ترین وظیفه وزیر پیشنهادی اجرای تمامی قوانینی است که مرتبط با حمایت از تولیدکنندگان است.

برومند چهارآیین در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: مشکلات و چالش‌هایی که در بخش کشاورزی با آن مواجهیم بسیار زیاد است؛ ازجمله این چالش‌ها، کمبود منابع اصلی تولید یعنی آب و خاک است. این منابع در معرض خطر جدی قرار دارد؛ چراکه فرسایش خاک در کشور بالا، از طرفی نیز بهره‌وری میزان آب به‌شدت پایین است؛ بنابراین وزیر باید در این خصوص برنامه عملیاتی مناسبی داشته باشد که در آن به حفظ منابع پایه تولید توجه شود.
چهارآیین افزود: چالش بعدی بخش کشاورزی این است که ۹۹ درصد سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با بخش کشاورزی را بخش خصوصی انجام می‌دهد، اما ۹۹ درصد تصمیمات در این بخش توسط دولت گرفته می‌شود. به‌عبارت دیگر تشکل‌های مرتبط با بخش کشاورزی کاملاً در حاشیه قرار دارند و وزارتخانه عمده تصمیمات را می‌گیرد. 
وی خاطرنشان کرد: درواقع میدان ندادن به تشکل‌های بخش خصوصی در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، ابرچالش وزارت جهاد کشاورزی است. 
چهارآیین با بیان این‌که چالش بعدی بخش کشاورزی اجرا نشدن قوانین مترقی این بخش است، گفت: برای مثال در ماده ۵ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی موظف شده تمامی امور تصدیگری را به بخش کشاورزی واگذار کند. جالب است که ۱۰ سال از تصویب این قانون می‌گذرد، اما هنوز هم بخش عمده‌ای از امور تصدیگری در اختیار بخش دولتی است.

لزوم تغییر در شیوه پرداخت تسهیلات اعطاء شده به کشاورزان
این کارشناس صنعت طیور با اشاره به این‌که در ماده ۲۲ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی نیز به‌صراحت گفته شده، وزارت جهاد کشاورزی باید تمامی اطلاعات مورد نیاز تولیدکنندگان را جمع‌آوری کند، بانک جامع اطلاعات را تشکیل بدهد و آن اطلاعات را به‌سهولت در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهد، افزود: اما چالش بعدی ما مازاد تولید است که به‌دلیل عدم اجرای قوانین مرتبط با آن ایجاد می‌شود؛ یعنی چون تولیدکنندگان ما به اطلاعات لازم برای تولید دسترسی ندارند، دچار مازاد تولید می‌شوند؛ درحالی‌که مازاد تولید همیشه به‌ضرر منافع ملی است.
چهارآیین تصریح کرد: چالش بعدی که در بخش کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم، واسطه‌گری‌هایی است که در امر توزیع نهاده‌ها و همچنین در خرید محصولات کشاورزی ایجاد می‌شود.
وی افزود: درواقع پدیده واسطه‌گری‌های زیان‌بار، رمق کشاورزان را گرفته است؛ بنابراین باید این موضوع سروسامان داده شود. به‌عبارت ساده‌تر باید سامانه و سازکاری مناسب را برای عرضه مستقیم تولیدات کشاورزی از مزرعه تا سفره تدارک ببینیم تا از این طریق واسطه‌های غیرضروری را از میدان خارج کنیم. 
چهارآیین تصریح کرد: ما ابزار و امکانات این کار را داریم؛ به‌طوری‌که در تمامی شهرستان‌هایی که فرمانداری دارد، سازمان تعاون روستایی دارای انبار، سردخانه، نیروی لازم و... است؛ پس می‌توان از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.
عضو هیئت‌ مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: چالش بعدی ما در بخش کشاورزی، برخوردی است که با کشاورزی می‎شود. درواقع برخورد با کشاورزان در زمینه پرداخت تسهیلات غالباً مثل برخورد با سایر صاحبان حرفه‌ها و صنایع خدماتی و صنعتی است، درحالی‌که بخش کشاورزی ذاتاً و ماهیتاً با ریسک‌های حتی غیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری روبه‌روست؛ بنابراین این شیوه برخوردی که در پرداخت و نرخ بهره تسهیلات با کشاورزان صورت می‌گیرد، باید تغییر کند. 
چهارآیین خاطرنشان کرد: دوره بازپرداخت تسهیلاتی که به کشاورزان اعطا می‌شود، معمولاً چیزی حدود پنج‌ سال است که باز هم با سایر صنایع فرقی ندارد. درحالی‌که باید به‌شکل پلکانی و با افزایش طول دوره بازپرداخت و همچنین زمان تنفس همراه باشد. چون همان‌طور که می‌دانید، حتی در کشورهای بسیار پیشرفته نیز کشاورزان براساس حوزه تخصصی فعالیت خود از یارانه‌های بلاعوض سالانه برخوردار می‌شوند و تسهیلاتی که دریافت می‌کنند، تفاوت معناداری با سایر بخش‌ها دارد.

بی ثباتی  صادرات محصولات کشاورزی مشکل‌ساز است
این کارشناس صنعت طیور اظهار داشت: چالش بعدی بخش کشاورزی بحث قیمت تضمینی است. به‌رغم این‌که در ماده ۳۰ قانون افزایش بهره‌وری در کنار خرید تضمینی باید سیاست قیمت تضمینی هم اجرا شود؛ اما هنوز هم تولیدکننده بهره‌ای نبرده‌ است؛ بنابراین باید به این چالش جدید نیز توجه شود.
چهارآیین به چالش بعدی بخش کشاورزی کشور پرداخت و گفت: سلامت مواد غذایی، کاربرد بی‌رویه سموم دفع آفات و استفاده بی‌حدوحصر از آنتی‌بیوتیک‌ها در تولید مواد غذایی، از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی است که امیدواریم توسعه تولید محصولات پاک، شبه‌ارگانیک و ارگانیک هم در دستور کار وزیر قرار بگیرد تا از نظر بهداشت مواد غذایی هم به سطح مطلوبی برسیم.
وی خاطرنشان کرد: چالش بعدی ما این است که درحال‌حاضر سند زمین‌های کشاورزی به‌صورت مشاع است، اما بانک‌های عامل به‌رغم صراحت قانون از پذیرش آن خودداری می‌کنند، این در شرایطی است که اکنون تمامی منابع غذایی ‌ما به‌شکلی با این زمین‌های کشاورزی مرتبط است و اگر تخم‌مرغ، گوشت و دیگر محصولات دام و طیور را مصرف می‌کنیم، علوفه و نهاده مورد نیاز برای تهیه این‌ محصولات از زمین تأمین می‌شود.
چهارآیین افزود: با وجود ارزشمند بودن زمین‌های کشاورزی می‌بینیم که در بانک‌های عامل اعلام می‌کنند غیر از زمینی که مفروض باشد، یعنی سند شش‌دانگ داشته باشد و حدود آن مشخص شده باشد، زمینی را نمی‌پذیرند. درست است که یک طرح ملی به‌نام کاداستر اراضی وجود دارد، اما هنوز اجرایی نشده و این هم یکی از چالش‌های ماست. امیدواریم وزیر آینده جهاد کشاورزی در این خصوص نیز تدبیری بیندیشد.
عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی بی‌ثباتی صادرات محصولات کشاورزی را چالش دیگر بخش کشاورزی نام برد و گفت: ازجمله برنامه‌های وزیر آینده باید این باشد که سیاست باثباتی را برای صادرات محصولات کشاورزی در پیش بگیرد، چون بازارسازی بسیار سخت است.
چهارآیین تأکید کرد: اگر در بازارهای هدف دچار بی‌ثباتی شویم، آن بازارها را از دست می‌دهیم. برای این‌که همواره سهم ما در بازارهای هدف حفظ شود، ناچاریم سیاست باثباتی را در امر صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم.
وی افزود: درواقع باید در بخشی که مازاد تولید داریم، همواره درصدی را برای صادرات در نظر بگیریم تا مازاد تولید آن بخش تحت هر شرایط و رخ دادن هر اتفاقی متوقف نشود. 
این عضو بازنشسته هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درخصوص وزیر آینده وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: ۳۳ سال و هشت ماه عضو هیئت علمی سازمان بودم و شناخت عمیقی از خاوازی دارم. او عضو هیئت‌ علمی باسابقه وزارتخانه و شخصیتی آکادمیک است. علاوه‌بر آن چون در بخش تحقیقات خاک و آب سابقه زیادی دارد و همان‌طور که گفتم، خاک و آب هم از منابع تولید است، قرار گرفتن وی در مسند وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند راهگشا باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =