کد خبر: 6053
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کمالی سروستانی

یک کارشناس صنعت طیور ‌با بیان این‌که این روزها بخش طیور کشور نیاز بسیاری به نهاده‌های دامی دارد، گفت: با توجه به این‌که در ایام پایانی سال هستیم، تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت اقدام به تولید کرده‌اند، به‌طوری‌که در دی‌ماه ۱۲۷میلیون و در بهمن‌ماه ۱۴۰میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است و اکنون که در اوج نیاز به نهاده‌ها هستیم، با کمبود ذرت و سویا روبه‌رو شده‌ایم. 

محمدعلی کمالی‌سروستانی در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: بخش مرغ گوشتی کشور سالانه به بیش از ۵/۴ میلیون تن ذرت نیاز دارد که امسال با توجه به افزایش ۱۵درصدی ظرفیت تولید، این نیاز بیش‌تر شده است. ‌در شرایط کنونی، مرغداران به‌سبب عدم تأمین نهاده‌های مورد نیاز در بدترین وضعیت ممکن قرار دارند، به‌طوری‌که برخی از آن‌ها با وجود داشتن مرغ در سالن‌ها، نهاده‌ای در اختیار ندارند.
وی ادامه داد: در راستای نامه‌ای که نوشته شد، جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور داشتیم ‌که معلوم شد حدود دومیلیون تن ذرت در بنادر رسوب کرده و ۵/۱ میلیون تن ذرت هم در داخل کشور موجود است؛ اما ارزی برای ترخیص آن‌ها از گمرک اختصاص نیافته و لازم است بانک مرکزی در اسرع وقت و قبل از تلف شدن جوجه‌ها در این زمینه اقدام کند. 
کمالی‌سروستانی اضافه کرد: البته معاون اول رئیس‌جمهور قول حل مشکلات را دادند؛ اما متأسفانه تا این لحظه هیچ اقدامی نشده است و فقط شرکت پشتیبانی امور دام مقدار محدودی ذرت را در اختیار ما قرار داده تا میان مرغداران توزیع کنیم که این مقدار به هیچ عنوان پاسخگوی ۲۰۰ میلیون قطعه جوجه‌ای که اکنون در سالن‌ها هستند، نیست. 
این کارشناس صنعت طیور با اشاره به التهاب موجود در بازار گفت: این روزها بازار به‌شدت ملتهب است و مرغدار ذرت را به قیمت هر کیلو دوهزار و ۲۰۰ تومان و حتی بیش‌تر از بازار آزاد تهیه می‌کند، هر چند در بازار آزاد هم وضعیت چندان خوب نیست و با کمبود مواجهیم. همچنین علاوه‌بر ذرت، سویا هم این روزها وضعیت مطلوبی ندارد.
کمالی‌سروستانی با بیان این‌که افزایش هزینه تولید ‌بر قیمت ‌این محصول تأثیر خواهد گذاشت، افزود: وقتی قرار بوده ذرت به قیمت یک‌هزار و ۴۰۰ تومان به دست تولیدکننده برسد، اما آن را به قیمت بالای دوهزار تومان از بازار آزاد تهیه می‌کند، قطعاً روی قیمت نهایی محصول تأثیر خواهد گذاشت؛ به همین دلیل از مسئولان می‌خواهیم تا هرچه سریع‌تر مشکل تأمین ارز ‌برای واردات ‌نهاده‌ها را ‌برطرف کنند؛ چراکه ادامه این روند قیمت تمام‌شده مرغ را افزایش می‌دهد و زیان دوباره مرغداران و مصرف‌کنندگان را رقم خواهد زد. 
وی ادامه داد: کمک‌های شرکت پشتیبانی امور دام نیز موقت است و تمام نیاز بازار را تأمین نمی‌کند. مشکل اصلی این است که باید ارز در اختیار تأمین‌کنندگان قرار بگیرد تا شاهد حل مشکلات باشیم. 
کمالی‌سروستانی گفت: امیدواریم ‌در روند واردات نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور اختلال ایجاد نشود. این اختلالات در صنعت طیور و تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ تأثیر می‌گذارد و بازار را التهاب می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =