نهاده

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران کمبود نهاده‌های دامی را ناشی از تخصیص نیافتن ارز دانست و گفت: از زمانی‌که تحریم‌ها شروع و قرار شد ارز دولتی برای نهاده‌ها تخصیص داده شود، با چنین مشکلاتی روبه‌رو هستیم. ماه‌های قبل با کمبود سویا مواجه بودیم و سپس کمبود ذرت؛ البته در روزهای اخیر ذرت به‌صورت پراکنده توزیع شده و اکنون تولیدکنندگان با کمبود جو مواجهند. 

حسین نعمتی در پاسخ به این‌که دامداران چه میزان از نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، به «روستانیوز» گفت: این امر بستگی ‌به شرایط مرغدار یا دامدار دارد که چطور برنامه‌ریزی می‌کند. اگر نقدینگی به اندازه کافی داشته باشد و به‌موقع خرید کند، می‌تواند از نهاده دولتی استفاده کند؛ اما درصورتی‌که لحظه آخر خرید کند، مجبور است نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد بخرد. به‌طورکلی می‌توان گفت حدود ۷۰ درصد از دامداری‌های صنعتی نهاده خود را به‌صورت دولتی می‌خرند، اما واحدهای سنتی که امکان رفتن به بنادر و بار زدن کالا را ندارند، بیش‌تر از بازار آزاد و مبادی استان‌ها مایحتاج خود تهیه می‌کنند؛ البته بخشی را نیز از اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها به‌صورت دولتی دریافت می‌کنند. 
مدیرعامل اتحادیه دامداران ‌قزوین ‌ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام وظیفه تأمین کل نهاده‌های مورد نیاز را برعهده ندارد و بیش‌تر ذخایر استراتژیک را تأمین و حفظ می‌کند. در استان قزوین فقط یک درصد از نهاده‌های مورد نیاز توسط این شرکت تأمین می‌شود و مابقی را خود تولیدکنندگان تهیه می‌کنند. 
نعمتی اضافه کرد: این شرایط در تعیین قیمت‌ها نیز تأثیرگذار است، اکنون حدود ۷۰ درصد از قیمت شیر و گوشت ‌بستگی به قیمت نهاده‌ها دارد و بازار به ضرر تولیدکننده است. درحال‌حاضر تولیدکننده مجبور است کالای خود را زیر قیمت بازار به فروش برساند. 
وی افزود: امیدواریم پس از این نامه اتفاقات مثبتی بیفتد، هرچند بعد از نامه مذکور معاون رئیس‌جمهور دستور ترخیص نهاده‌هایی را که در گمرک مانده بود، صادر کرد. امیدواریم‌ سیاست‌های صحیح‌تری از سوی دولت اتخاذ شود تا با چنین مشکلاتی که تأثیر مستقیم در سفره معیشتی مردم دارد، مواجه نشویم. با توجه به وابستگی برخی از صنایع غذایی و تبدیلی به نهاده‌های دام و طیور، اگر در روند تأمین و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور تسریع نشود، بی‌تردید در بسیاری از صنایع با کاهش روند تولید و برهم خوردن تنظیم بازار مواجه خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =