موافق قدیری

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، به نامه‌ای که اخیراً چند تن از تشکل‌های بخش خصوصی کشاورزی به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کردند، اشاه کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که سیاست‌گذار به‌دلیل تحریم‌ها نتوانسته آن را به‌درستی حل کند، تأمین و تخصیص به‌موقع ارز برای واردات نهاده‌های دامی مثل جو، ذرت، سویا و...، همچنین ‌خوراک دام مثل اسیدهای آمینه و ریزمغذی‌هاست. گاهی این نهاده‌ها به قدری زیاد عرضه می‌شود که قیمت‌ها بسیار کاهش می‌یابد و گاهی نیز به‌دلیل کمبود عرضه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مجید موافق‌قدیری در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: با توجه به این‌که مرغ توسط نهادهای مختلف قیمت‌گذاری می‌شود، چند فاکتور اساسی در قیمت آن موثر است تا بتوان محصول را به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده رساند. با توجه به این‌که در ایام پایانی سال با کمبود نهاده مواجه شدیم، تشکل‌ها نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کردند تا مشکل از طریق وی حل شود.
وی ادامه داد: پس از ارسال نامه، معاون اول رئیس‌جمهور به بانک مرکزی دستور داد تا ارز کالاهای رسوبی ازجمله نهاده‌های دامی مثل ذرت و سویا از ذخایر سال آینده تأمین شود. هرچند تاکنون این اتفاق نیفتاده و هنوز مشکلات پابرجاست؛ اما امیدواریم تا بتوانیم به‌زودی این نهاده‌ها را دریافت کنیم تا تولیدکنندگان مرغ، تخم‌مرغ و شیر بتوانند محصولات خود را به قیمت مصوب دولتی به بازار عرضه کنند. البته ۲۰ روز ابتدایی فروردین‌ماه که همه‌جا تعطیل است، تولیدکنندگان این بخش فعالند و تعطیلی ندارند. دولت نیز نسبت به این نیاز آگاه و لازم است مشکل را به‌موقع حل کند.  
موافق‌ قدیری ادامه داد: ‌قیمت مصوب ذرت یک‌هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت این محصول در بازار ‌آزاد حدود دوهزار تومان است. نهادهای نظارتی باید به این قیمت‌ها توجه و آن را اعمال کنند. از طرف دیگر دولت این قول را به تولیدکننده داده که نهاده مورد نیازش را تأمین کند، اما متأسفانه اکنون به‌گونه‌ای شده که هر تولیدکننده‌ای که زور بیش‌تری داشته باشد، می‌تواند نهاده مورد نیاز خود را تحویل بگیرد، در غیر این‌صورت با مشکل مواجه خواهد شد.  
وی با اشاره به نقش شرکت پشتیبانی امور دام در تأمین نیاز تولیدکنندگان گفت: این شرکت حدود ۲۰ درصد از نیاز بازار را تأمین می‌کند و بیش‌تر یک مجری است تا سیاست‌گذار و اگر قدرت عمل بیش‌تری داشته باشد، می‌تواند نقش موثری در این بخش ایفا کند. در چند روز گذشته هم این شرکت برای این‌که عطش بازار را کم کند، مقداری نهاده بین تولیدکنندگان توزیع کرد که به هیچ عنوان ‌نیاز بازار را تأمین نکرد.  
موافق‌قدیری به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار نیز اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه چند روز پیش این ستاد قرار شد شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ را از تولیدکننده بگیرد و به‌جای آن ذرت و سویا تحویل دهد که این اقدام بر زنجیره تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت و مرغ تأثیر بسیاری خواهد گذاشت.  
رئیس انجمن صنفی کارخانجات خوراک دام و طیور افزود: ‌در روزهای آینده گران شدن گوشت و مرغ دور از انتظار نیست و ما این موضوع را پیش‌بینی می‌کردیم؛ البته بیماری کرونا هم در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نخواهد بود؛ چراکه این روزها تقاضا افزایش پیدا کرده و مردم حجم بیش‌تری خرید می‌کنند تا کم‌تر از خانه بیرون بروند. افزایش تقاضا هم ‌به روند صعودی قیمت‌ها منجر می‌شود؛ لذا شرکت پشتیبانی امور دام باید به اندازه‌ای نهاده به بازار تزریق کند که شاهد این افزایش قیمت نباشیم. هرچند بعید است قیمت مصوب دولتی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی برای مرغ رعایت شود.
موافق‌قدیری افزود: حدود ۲۰ هزار واحد مرغداری، ۴۰ هزار واحد دامداری سبک و سنگین و حدود ‌۶۰۰ واحد خوراک دام ‌آبزیان در سطح کشور وجود دارد که هر یک به نوبه خود با مشکلاتی مواجهند. امیدواریم دولت در راستای حل مشکلات این واحدها گام بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =