حسین پور

 مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای استان همدان از در دست ‌بهره‌برداری بودن شش سد استان همدان مانند اکباتان، آبشینه، شیرین‌سو، سرابی، کلان و شنجور خبر داد و گفت: این سدها توانایی ذخیره آب با حجم مخزن حدود ۲/۱۰۴ میلیون‌مترمکعب و حجم تنظیم آب ۵/۸۱ میلیون ‌مترمکعب را دارند.

به گزارش روستانیوز، منصور ستوده با یاد‌آوری این‌‌که سد‌های نعمت‌آباد، خرم‌رود و گرین با حجم مخزن ۲۳ میلیو‌ن‌متر‌مکعب و حجم تنظیم آب ۱۲/۳۱ میلیون‌متر‌مکعب نیز در دست ساخت هستند، افزود: سد آلان نیز با حجم مخزن سه‌میلیون‌متر‌مکعب و حجم تنظیم آب به میزان ۹/۱ میلیون‌متر مکعب در دست مطالعه است و خطوط آب‌رسانی آب شرب از سدهای سرابی تویسرکان به‌طول ۱۴ کیلومتر، کلان ملایر به‌طول ۳۵ کیلومتر و تالوار به‌طول ۱۱۰ کیلومتر نیز در دست ‌اجراست.
وی ادامه‌داد:‌ قرارداد تصفیه‌خانه آب شرب شهرهای ملایر و تویسرکان با هزینه ۶۲۲ میلیارد‌ ریال و با روش اجرای بی. او. تی منعقد شده است و سرمایه‌گذار بخش خصوصی این حوز‌ه‌ها نیز برای اجرای سد و تصفیه‌خانه آب شرب و خطوط آب‌رسانی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آورده مالی دارد.  
‌ستوده اظهار‌کرد: مطالعه ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای تصفیه پساب تولیدی شهر‌های استان حدود ۸۳ میلیون متر‌مکعب تخصیص اعتبار دارد و برای اجرای خط انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح به طول ۴۴ کیلومتر نیز اعتبار ۸۶۰ میلیارد ‌ریال با تخصیص ۱۲ میلیون‌متر‌مکعب در سال نیاز است.  
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان گفت: مجوز خط انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان به پتروشیمی هگمتانه به‌طول ۱۱ کیلومتر و تخصیص ۶۳/۰ میلیون متر‌مکعب صادر شده است؛ همچنین مطالعه اجرای خط انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر همدان به منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد به طول ۲۱ کیلومتر و با ظرفیت انتقال پنج میلیون متر‌مکعب پساب از دیگر طرح‌های در دست اجرا شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان است.
 ستوده اظهار‌کرد: شرکت آب ‌منطقه‌ای استان همدان برای بهبود مصرف آب در کشاورزی استان حدود ۲۱۵ کیلومتر شبکه اصلی آبیاری و زهکشی مدرن و نیمه‌مدرن را اجرا کرده است؛ همچنین برای مدیریت و بهبود مصرف منابع آب‌های زیر‌زمینی نیز در استان همدان حدود‌ ۱۶ طرح تغذیه مصنوعی با حجم تغذیه ۳۳ میلیون متر‌مکعب در سال اجرا کرده.
 وی تأکیدکرد: یکی دیگر از روش‌های مدیریت منابع آب در استان نیز ساخت بند‌های انحرافی است که در این حوزه ۳۶ بند انحرافی با حجم انحراف ۲۸۰ میلیون‌متر‌مکعب آب در سال برای مصارف کشاورزی و باز‌زنده‌سازی منابع آب زیرزمینی ساخته‌ایم و با مدیریت منابع آب استان برای بخش کشاورزی یک‌هزار و ۸۸۱ میلیون ‌متر‌مکعب در سال(۹۰ درصد)، برای حوزه شرب ۱۳۵ میلیون‌متر‌مکعب در سال (شش درصد) و (۹۴ شهری به اضافه ۴۱ روستایی) و برای صنایع و خدمات نیز ۷۳‌ میلیون‌متر‌مکعب در سال (۴ درصد) آب تأمین شده است.

تشکیل و تقویت ۲۸ گروه‌ کاری گشت و بازرسی به منظور نظارت بر بهره‌برداری از منابع آب
‌ستوده یاد‌آور‌شد: اجرای مصوبات سال ۱۳۹۳ شورای ‌عالی آب کشور به‌خصوص درباره اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی در استان از دیگر‌ برنامه‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای استان همدان بوده است و در این حوزه با تشکیل شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستان‌ها و کارگروه سازگار با کم‌آبی در استان براساس مصوبه هیئت دولت اقدام‌‌های مناسبی انجام ‌داده‌ایم. دراین حوزه با تشکیل و تقویت ۲۸ گروه‌ کاری گشت و بازرسی شبانه‌روزی به منظور نظارت بر بهره‌برداری از منابع آب و جلوگیری از برداشت غیر‌مجاز و همچنین حفر چاه‌های غیر‌مجاز به موفقیت‌های قابل‌توجهی برای افزایش ذخیره منابع آب استان دست یافتیم.

تعادل‌بخشی به منابع آب‌زیرزمینی به میزان ۲۷۰ میلیون متر‌مکعب با انسداد چاه‌های غیر‌مجاز‌
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان گفت: تعادل‌بخشی به منابع آب‌زیرزمینی به میزان ۲۷۰ میلیون متر‌مکعب ناشی از انسداد چهار هزار و ۴۸۰ حلقه چاه غیر‌مجاز‌، پیشگیری از حفاری سه‌هزار و ۱۰۰ حلقه چاه غیر‌مجاز‌ جدید، توقیف بیش از یک‌هزار دستگاه حفاری غیر‌مجاز در زمان جابه‌جایی و یا حفاری و همچنین نصب چهارهزار و ۶۸۰ دستگاه کنتور هوشمند آب و برق که منجر به کاهش فرآیند کم‌شدن سطح آب زیرزمینی در همه دشت‌های استان شده، از جمله این موارد و موفقیت‌ها است.
ستوده تأکیدکرد: اجرای طرح آماری‌گیری مرحله سوم از منابع آبی استان(چاه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها) از سال ۱۳۹۶ و فعال کردن سامانه‌های الکترونیکی مرتبط برای تحقق دولت الکترونیک در حوزه آب منطقه‌ای برای ارائه همه خدمات به مشترکان و بهره‌برداران منابع آب زیر‌زمینی در استان با ارائه بیش از ۵۰ خدمت توسط این سامانه «ساماب» در وزارت نیرو و دفاتر پیشخوان مرتبط و سامانه ۳۱۵۱ برای اطلاع‌رسانی تخلفات حوزه آب در استان و امضای تفاهم‌نامه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب‌ با عنوان داناب برای گسترش دانش شهروندان استان همدان با محوریت کتاب انسان و محیط‌زیست  از دیگر‌ برنامه‌های اجرایی شده در حوزه مدیریت منابع در استان همدان بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =