کد خبر: 6045
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
ابوالقاسم حسین‌پور

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تبریک هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و روز ملی درختکاری، بر نقش مهم پوشش گیاهی در جذب بارش، افزایش نفوذ باران و کاهش سیل‌خیزی حوضه‌های آبخیز تأکید کرد.

به‌گزارش روستانیوز به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ابوالقاسم حسین‌پور حفظ و احیای پوشش گیاهی را از جمله رسالت‌های ذاتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خواند و افزود: تقویت پوشش گیاهی هدف و جوهره اصلی کلیه طرح‌های منابع طبیعی است که به انحای مختلف در قالب طرح‌های متفاوت اعم از احیای جنگل، مراتع، بیابان و همچنین عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در قالب طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوضه‌های آبخیز هدف‌گذاری می‌شوند.
حسین‌پور پوشش گیاهی را سرباز حفظ آب و خاک دانست و تصریح کرد: گیاه به‌عنوان سدی زنده در برابر جریان رواناب ایستادگی می‌کند و با افزایش نفوذ باران و سیلاب به درون زمین، از حجم و شدت سیلاب‌ها در مقایسه با اراضی مشابه بدون پوشش گیاهی به شکل محسوسی می‌کاهد.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب سازمان جنگل‌ها سال ۱۳۹۸ را علی‌رغم تمامی رخدادهای آن، به‌واسطه وقوع سیل‌های متعدد و مخرب، سال سیلاب نامید و گفت: با توجه به شرایط تغییرات اقلیمی و تشدید سیلاب‌ها،  باید به مقوله پوشش گیاهی بیش از گذشته پرداخته شود.
وی گفت: تقویت پوشش گیاهی از جمله روش‌های غیرسازه‌ای مدیریت سیلاب در سطح حوضه‌های آبخیز به حساب می‌آید که با توجه به نقش پیشگیرانه پوشش گیاهی در کاهش سیل‌خیزی، در چارچوب اهداف مدیریت ریسک سیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
حسین‌پور خشکی و کمبود رطوبت را به‌عنوان اصلی‌ترین عامل محدودکننده توسعه پوشش گیاهی در کشور برشمرد و اضافه کرد: در این راستا گسترش سامانه‌های آبگیر باران (میکروکچمنت‌ها) در سطح حوضه‌های آبخیز در قالب طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با بهره‌گیری از تکنیک‌های دانش بومی با مشارکت مردم در سال آینده در زمره اولویت‌های کاری دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری قرار دارد.
وی از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها خواست با جهت‌گیری درست، برنامه‌های سال آتی را با تقویت این رویکرد در سطح حوضه‌های آبخیز پیشنهادی ارائه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =