علی توسطی

 رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ارتباطات اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه ماشین‌آلات کشاورزی صنعتی تهران گفت: متأسفانه مدتی است به‌دلایل مختلف اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روی دور منفی افتاده‌ایم و مدت‌هاست خبر خوب در حوزه توسعه اقتصادی، صنعتی و همچنین کشاورزی نداشته‌ایم. 

علی توسطی در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: زمانی‌که زلزله می‌آید، خسارات جانی زیاد و خسارات اقتصادی کم است و زمانی که سیل رخ می‌دهد، خسارت جانی کم و خسارت‌های زیرساختی آن زیاد است، چون زمین‌های کشاورزی، پل‌ها، جاده‌ها و... را تخریب می‌کند که متأسفانه در سال جاری هر دو این موارد را با هم در کشور تجربه کرده‌ایم.
توسطی افزود: متأسفانه به‌دلیل مسائلی که درمورد سوانح طبیعی و در حوزه اقلیمی برایمان پیش آمد، آسیب‌های بسیار جدی به  بخش کشاورزی کشور وارد شده است.
وی ادامه داد: در این شرایط خاص که امنیت غذایی حتی برای کشورهای توسعه‌یافته که امکانات فراوان هم دارند، بسیار مهم است تا حداقل در مقوله آبزی‌پروری، تولید فرآورده‌های پروتئینی، تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی وابسته به کشورهای دیگر نباشند، به بخش کشاورزی ما در این شرایط ضربه‌هایی وارد شده است.

بسته‌شدن مرزها ضربه‌ای سخت‌تر از سیل و زلزله به اقتصاد کشور می‌زند
این عضو اتاق تهران خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌هایی که به بخش کشاورزی ما وارد شده، بخشی از این کالاها و نهاده‌ها باید از خارج وارد شود تا بتوانیم پیکر نحیف کشاورزی را حداقل در حوزه تأمین امنیت غذایی به‌صورت راهبردی اداره کنیم؛ اما متأسفانه شیوع کرونا و بسته‌شدن مرزها و قطع ارتباطاتی که با کشورهای منطقه داشتیم، ضربه‌ای سخت‌تر از سیل و زلزله است. 
توسطی افزود: با توجه به این‌که بخش عمده‌ای از هم‌وطنان ما در مناطق مرزی زندگی می‌کنند و بخشی از تجارت ما در راستای دور زدن تحریم‌ها با کولبری و همچنین تعاملات کاری که مردم مرزنشین با کشورهای دیگر دارند، انجام می‌شود، بسته شدن مرزها در این موضوع نیز اختلال ایجاد می‌کند و تجارت و صادراتی را که ما با کشورهای منطقه داشتیم، محدود می‌سازد.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که بسته‌شدن مرزهای کشورهای همسایه و محدود شدن صادرات ما چند درصد به اقتصاد ایران ضربه وارد خواهد کرد، گفت: به‌نظر بنده بحث درصد همیشه یک اغفال آماری است؛ به همین دلیل اصولاً از ارائه آمار ابا دارم. باید بدانیم که این ویروس نیز ممکن است مثل سارس یا بیماری‌های عفونی دیگر که شیوع پیدا کرد و بلافاصله به پادزهرش دسترسی پیدا کردند، به‌زودی برطرف می‌شود و صدمه چندانی به اقتصاد ما وارد نمی‌کند.
توسطی افزود: از سوی دیگر ممکن است اگر تدبیر درستی اندیشیده نشود و با سوءمدیریتی که در بسیاری مقاطع در بسیاری از جاها می‌بینیم، آسیب‌های جبران‌ناپذیری از این طریق به ما وارد شود.
وی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر اگر وزارت بهداشت و مجموعه دولت تدبیر درستی نداشته باشند و شیوع بیماری ادامه یابد، دیگر بحث درصد مطرح نیست؛ بلکه بحث صفر و یک است و همه‌چیز را به چالش می‌کشد.
 توسطی اظهار داشت: اگرچه ما در دوران جنگ آشوب‌ها، خراب‌کاری منافقین، بمباران، کمبود کالا، خاموشی‌ها، سهمیه‌بندی نفت و موارد دیگری را هم‌زمان با هم داشتیم که دورانی سخت‌تر از وضعیت فعلی ‌ما بوده است، اما باید بدانیم که سرمایه اجتماعی که در آن مقطع داشتیم، الان نداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =