کد خبر: 6002
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
گوشت

قیمت گوشت قرمز طی چند روز گذشته روند صعودی را طی و سودجویان از موضوع شیوع ویروس کرونا سوءاستفاده کرده و قیمت این قلم خوراکی را افزایش داده‌اند، به‌طوری که قیمت گوشت گوسفندی بیش از ۲۰ و قیمت گوشت گوساله ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است. این درحالی است که مسئولان معتقدند شیوع کرونا  تأثیری بر دام ندارد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

در همین ارتباط رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز را شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: با شیوع این بیماری عرضه لاشه از استان قم که یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی گوشت قرمز مورد نیاز بازار تهران است، کاهش یافته؛ ضمن این‌که جو روانی حاصل از شیوع این بیماری نیز بر بازار موثر بوده و افزایش قیمت‌ها را در روزهای اخیر رقم زده است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا با تأکید بر این‌که به رغم افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار قیمت خرید دام از دامداران افزایش نداشته است، اظهار کرد: علاوه بر عدم افزایش قیمت خرید دام از دامداران، کم‌تر کسی حاضر به خرید آلایش‌ها است که این موضوع نیز به زیان دامداران تمام شده.

وی ادامه داد: افزایش قیمتی که در بازار اتفاق افتاده ارتباطی به دامداران ندارد و موضوع به کاهش عرضه و جو روانی حاکم در جامعه در پی شیوع کرونا مربوط می‌شود.

پوریان با تأکید بر این‌که استان قم یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی گوشت قرمز بازار تهران است، افزود: با شیوع بیماری کرونا عرضه لاشه از استان قم که عمده تأمین‌کننده‌ گوشت قرمز بازار تهران است، کاهش یافته.

به گفته وی، از یک‌سو کسری در بازار و از سوی دیگر جو روانی حاکم بر جامعه زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ گوشت قرمز شده است.

پوریان از آغاز عرضه گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور خبر داد و گفت: این گوشت‌ها با قیمت هر کیلوگرم ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: خبر توزیع گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی و کاهش جو روانی شیوع بیماری کرونا موجب شده شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار باشیم.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور درباره قیمت خرید دام از دامداران هم اظهار کرد: قیمت دام بر اساس وزن آن تعیین می‌شود، به نحوی که هر کیلوگرم گوسفند زنده با وزن کم‌تر از ۵۰ کیلوگرم از دامدار ۳۸ و بالای ۵۰ کیلوگرم ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

وی افزود: قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین از دامداران تا وزن ۴۵۰ کیلوگرم ۲۷ تا ۲۸ و بیش از ۵۵۰ کیلوگرم ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان است.

بی‌مشتری ماندن آلایش دامی، علت افزایش قیمت گوشت قرمز

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم درباره افزایش قیمت گوشت قرمز به میزان گفت: علت افزایش قیمت گوشت قرمز، نخریدن آلایش‌های دامی چه از نظر خوراکی و غیر خوراکی است.

علی‌اصغر ملکی افزود: پوست دام‌ها به دلیل بسته‌شدن مرزها و قطع صادرات به دلیل بیماری کرونا فروش نمی‌رود و دباغان از خرید آن خودداری می‌کنند؛ همچنین به دلیل ترس ناشی از کرونا و کم‌شدن مشتری، جگرسراها اقدام به خرید جگر نمی‌کنند. قیمت کله‌پاچه نیز به دلیل نبود مشتری کاهش یافته که این موارد روی قیمت گوشت قرمز تأثیرگذار است.

وی گفت: قیمت جگر که طی روزهای گذشته ۱۲۰ هزار تومان بود، اکنون ۶۰ هزار تومان هم مشتری ندارد. همچنین قیمت کله‌پاچه از ۸۰ به ۴۰ هزار تومان کاهش یافته است.

ملکی با بیان این‌که عرضه دام نیز کاهش یافته است، بیان کرد: بارندگی‌ها ترددها را تحت تأثیر قرار داده؛ هم حمل و نقل کند شده و هم موجب افزایش کرایه‌ها شده است که دامداران را با مشکل مواجه کرده و به همین دلایل عرضه دام در میادین به مشکل خورده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته قیمت‌هایی اعلام شد که مورد قبول نبود و اجحاف در حق مصرف‌کننده بود.

وی افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفندی با قیمت ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به واحد صنفی عرضه می‌شود و واحدهای صنفی آن را با سود ۱۰ درصدی عرضه می‌کنند.

ملکی درباره اطلاعیه سازمان حمایت مبنی بر این‌که عرضه گوشت با قیمت بیش از ۹۰ هزار تومان تخلف است، گفت: این قیمت کارشناسی‌شده نیست. زمانی که قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده ۴۵ هزار تومان است، نمی‌توان گوشت را با قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه کرد.

هر شایعه‌ای در تهران علت گران‌فروشی و سودجویی می‌شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران نیز در این رابطه به بازار گفت: در هفته‌های اخیر هیچ تغییر نرخی در فرآیند تولید یا بازاررسانی دام زنده گوساله و گوسفندی نداشته‌ایم و دام زنده همچنان با نرخ‌های قبل توسط واحدهای تولیدی به بازار عرضه می‌شود.

سعید سلطانی سروستانی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوساله ۲۸ و گوسفند ۳۶ هزار تومان است.

وی با بیان این‌که در اکثر استان‌های کشور وضعیت قیمت گوشت قرمز متعادل است، گفت: هر شایعه‌ای در تهران علت گران فروشی و سودجویی عده‌ای می‌شود که انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی با گران‌فروشان برخورد جدی داشته باشند. این درحالی است که در روزهای اخیر با شیوع ویروس کرونا در ایران، قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوساله با نرخ‌های بیش از ۳۰ و گوسفند زنده بیش از ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

به‌گزارش «روستانیوز»، افزایش قیمت گوشت قرمز به سبب شیوع کرونا در حالی رخ‌داده که رئیس سازمان دامپزشکی کشور معتقد است این بیماری ارتباطی با دام ندارد و در خصوص زمزمه‌هایی که مبنی بر ممانعت از صادرات فرآورده‌های دامی و طیور از ایران به برخی کشورهای همسایه شنیده می‌شود، باید به رایزنی‌ها و اقدامات اقناعی مبنی بر عدم چنین اقدام بیارتباطی با کرونا (در عین رعایت ضوابط بهداشتی و استانداردهای سازمان جهانی بهداشت دام) مبادرت ورزید.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =