کد خبر: 5911
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
کردستان

به گفته یکی از کارشناسان حوزه گردشگری، برندسازی نکردن یکی از معظلات گریبانگیر گردشگری استان کردستان است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا/ سوران احمدی‌زاد اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل تولید نکردن محتواهای سالم و کاربردی در رسانه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و اینستاگرام و ... موفق به برندسازی در حوزه گردشگری استان نشده‌ایم.

وی در خصوص برندسازی گردشگری کردستان عنوان کرد: هرچند که اقتصاد کشور در دست بخش دولتی قرار دارد اما بخش خصوصی نیز در این زمینه بسیار کم‌کار و ضعیف عمل کرده‌است.

احمدی‌زاد دلیل کم‌کاری بخش خصوصی را دریافت نکردن تسهیلات لازم از سوی دولت دانست و افزود: یکی از دلایل اساسی عملکرد ضعیف بخش خصوصی در حوزه گردشگری دریافت نکردن تسهیلات لازم از سوی دولت و نبود آموزش و مهارت کافی در این زمینه است.

وی مشکلات موجود در حوزه گردشگری را ناشی از عدم برندسازی مجدد، بازاریابی و عدم برنامه‌ای یکپارچه دانست و ادامه داد: زمانیکه بانک با متولیان گردشگری قراردادی مبنی بر توسعە اقامتگاەهای بوم گردی منعقد می کند و به فردی مجوز احداث اقامتگاه بوم‌گردی داده می‌شود بانک از فرد سند ملکی مطالبه می‌کند این در صورتی است که خانه‌های روستایی فاقد هرگونه سندی هستند و همین امر بیانگر نبود برنامه‌ای یکپارچه و متحد از سوی سازمان‌های عامل است.

این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری و صنایع دستی، یکی دیگر از مشکلات موجود را نبود آموزش در بحث گردشگری دانست و تاکید کرد: گردشگری حوزه‌ای وسیع و چند بخشی و در یک کلام می‌توان گفت که یک سیستم با چند زیرمجموعه است که متاسفانه در این سیستم به دلیل نبود آموزش و مهارت‌های لازم موفق به تربیت نیروهای انسانی حرفه‌ای در این حوزه نشده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه گردشگری یک سیستم است که در چندین بعد فعالیت می‌کند گفت: کارکنان یک رستوران، حمل و نقل، هتلداری، گردشگری روستایی همگی در یک سیستم گردشگری موثر هستند اما متاسفانه نیروهای انسانی در این بخش‌ها به دلیل نبود آموزش و مهارت کافی، در حوزه ارتباطات بسیار ضعیف و ناکارآمد هستند.

احمدی‌زاد با اشاره به اینکه گردشگری روستایی نیز همانند گردشگری شهری از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست تصریح کرد: در حوزه گردشگری چندین انجمن تشکیل شده که به لحاظ راهنما و تسلط بر زبان‌های خارجی بسیار ضعیف‌ بوده و نیازمند آموزش مداوم و مستمر هستند.

این استاد دانشگاه یکی از مشکلات موجود در حوزه گردشگری را عدم جذب سرمایه‌گذار در داخل و خارج از استان دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کردستان یکی از استان‌های مرزی کشور است اما متاسفانه نه تنها موفق به جذب گردشگر خارجی که حتی موفق به جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز نشده و این امر نشأت گرفته از عملکرد ضعیف متولیان دولتی در حوزه گردشگری است.

وی در خصوص زیرساخت‌های گردشگری در استان کردستان افزود: زیرساخت‌های گردشگری در استان کردستان در زمینه حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی و عدم اتصال به دریا به راستی فاجعه‌بار است.

احمدی‌زاد ادامه داد: جاده‌های دسترسی به شهرهایی همچون بانە و مریوان کە شاپینگ توریسم در آن‌ها شکل گرفته ترانزیتی نیست و این گونه مشکلات باید در سطح کلان بررسی شود.

وی تصریح کرد: متاسفانە تا چند سال گذشته نسبت بە استان ما انگارە مقصد منفی وجود داشتە و کردستان را بە عنوان استانی ناامن می‌شناختند کە خوشبختانە این امر توسط رسانەهای اجتماعی  در حال کمرنگ شدن است.

به گفته این کارشناس حوزه گردشگری، باید از طریق رسانه‌های ملی و شبکه‌های استانی گردشگری را به یک توسعه فرهنگی تبدیل و آن را به عنوان عاملی درآمدزا و اشتغال‌زا به مردم استان معرفی کرد.

احمدی‌زاد اظهار کرد: حتی در بحث شاخص‌های توسعه بر این موضوع بسیار تاکید می‌شود که بدون دستیابی به توسعه فرهنگی، توسعه سیاسی امکان‌پذیر نبوده و توسعه اقتصادی نیز معنایی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه گردشگری سومین صنعت درآمدزای جهان است عنوان کرد: ابتدا باید صنعت گردشگری را به مردم استان معرفی کرد و از طریق رسانه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، رسانه‌های سمعی و بصری همچنین با برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌ها و سمینارهای مختلف در حوزه گردشگری سعی در فرهنگ سازی گردشگری و شناسایی آن به عنوان بزرگترین صنعت دنیا به مردم استان داشته باشیم.

احمدی‌زاد در ادامه عنوان کرد: با گسترش فرهنگ گردشگری در استان، بخش خصوصی و دولتی به صورت هم‌زمان و موازی با انرژی بیشتری کار خود را انجام می‌دهند.

به گفته وی، به دلیل دولتی بودن اقتصاد کشور، دولت مؤظف است با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت منابع ویژه‌ای برای گردشگری استان تخصیص دهد.

وی با تاکید بر این موضوع که استان کردستان در حوزه گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلندمدت مدیریتی و مالی بوده و لازم است که ردیف بودجه مشخصی برای آن تعریف شود بیان کرد: شهرهایی همچون کرمانشاە، زنجان و همدان بە لحاظ اعتبار، بودجە بیشتری بە آنها اختصاص دادە می‌شود و اغلب فارس زبانان کردستان را با نام کرمانشاە و مکان‌های گردشگری آن می‌شناسند و این در حالی است کە هیچگونە آشنایی با استان کردستان و مکان‌های گردشگری آن ندارند.

سوران احمدی‌زاد با اشاره به اینکه استان کردستان یکی از بزرگترین استان‌های فرهنگی کشور است که به تنهایی می‌تواند نماینده 40 میلیون کرد باشد، ادامه داد: خوشبختانە امروز وزارتخانە گردشگری در استان تشکیل شدە کە باید بە دور از هرگونە تعصبی توجه ویژه‌ای به گردشگری استان کردستان داشته باشد.

وی با اشاره به تنوع فرهنگی موجود در استان کردستان عنوان کرد: تنوع فرهنگی و اصالت فرهنگی حاکم در استان کردستان سبب برگزاری رویدادهای بزرگی همچون جشنواره غذا، لباس و جشنواره فیلم‌های استانی می‌شود که سبب آشنایی مردم با استان کردستان است و زمانیکه این فرهنگ و آگاه‌سازی شکل گیرد به صورت ناخودآگاه نگاه بخش‌های خصوصی و دولتی را به سمت ایجاد زیرساخت گردشگری برای استان معطوف خواهد کرد.

احمدی‌زاد عنوان کرد: با وجود اینکه هنوز زیرساخت‌های گردشگری در استان کردستان ایجاد نشده هر ساله گردشگرانی به استان کردستان جذب می‌شوند حال اگر سعی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان کردستان داشته باشیم شاهد تحولی عظیم در بخش گردشگری خواهیم بود و همین امر خود زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری های خارجی و داخلی به استان کردستان خواهد شد.

به گفته وی، اگر در پی تحولی عظیم در بخش گردشگری استان هستیم ابتدا باید آن را در سطح کلان مورد بررسی قرار دهیم.

سوران احمدی‌زاد با اشاره به اینکه استان کردستان از مزیت رقابتی شدیدی برخوردار است و مساعد توسعه گردشگری فرهنگی است عنوان کرد: شناسایی شهر سنندج به عنوان شهرخلاق موسیقی یعنی رسیدن به قله اوج فرهنگی و در همین راستا باید مسئولین و مردم استان سعی در گسترش فرهنگ خود در زمینه صحبت کردن،غذا، لباس و نحوه ارتباط با گردشگران که یکی از جاذبه‌های گردشگری استان است داشته باشند.

وی تصریح کرد: بخش‌های دولتی و خصوصی باید به این امر واقف شوند کە استان کردستان بە شدت مستعد توسعە فرهنگی است.

این کارشناس حوزه گردشگری تاکید کرد: بخش طبیعی_گردشگری استان که نیازمند زیرساخت‌های ویژه‌ای نیست و اکوتوریسم و بوم گردی است، موهبتی الهی و خدادادی است که کسی نمی‌تواند مدعی آن شود که آن را ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جدای از بخش طبیعی گردشگری، استان کردستان به دلیل مرزی بودن به شدت مستعد حوزه گردشگری سلامت نیز است.

احمدی زاد در پایان یادآور شد: آنچه که به راستی حائز اهمیت است مسئله آموزش در زمینه‌های گوناگون حوزه گردشگری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =