کد خبر: 5859
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
پسته

مجری طرح الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: ارتقا کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی استان دربخش زراعی و باغی با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت دنبال می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمدحسین احمد پور بیان کرد: با اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در سطح زمین‌های کشاورزی استان به دنبال این هستیم که محصولاتی سالم و باکیفیت برای مصرف مردم به بازار ارائه دهیم و به همین منظور از بهترین نهاده‌های کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: محصولات کشاورزی نقش بی‌بدیلی درتامین امنیت غذایی مردم دارند و در همین راستا، سازمان جهاد کشاورزی قم برنامه‌های گسترده را برای ارتقا کیفیت و سلامت این محصولات در سطح مزارع و باغات استان درپیش گرفته‌است.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف کمیت را فدای کیفیت نمی‌کنیم و دربسیاری از موارد با ثابت نگه‌داشتن سطح زیرکشت محصول، افزایش کیفیت و ارتقا سلامت آن را موردتوجه قراردادیم.

احمدپور گفت: دراین زمینه اقدامات ترویجی گسترده‌ای نیز به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر کشاورزان با روش‌های ارتقا کیفیت و افزایش سطح سلامت محصولات باغی و زراعی، ‌ انجام‌ شده‌است.

وی بیان کرد: تلاش می‌کنیم با افزایش سطح کیفیت، جایگاه محصولات کشاورزی تولیدشده در قم، در بازارهای داخلی و صادراتی ارتقا و درآمد کشاورزان استان توسعه یابد.

وی ادامه داد: راهبرد تغییر الگوی کشت، ‌ نقشه‌ای جامع برای حفظ و توسعه کشاورزی در قم است و به‌زودی اثرات مثبت آن در همه بخش‌ها به‌خصوص باغات و مزارع استان نمایان می‌شود.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است. ‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =