33

دهیار روستای کلنگران لاهیجان گفت: این روستا ۹۸ خانوار دارد و شغل اصلی اهالی آن‌ شالی‌کاری است و می‌توان گفت این روستا تک‌محصولی است. البته اهالی روستا تعدادی دام و طیور برای برآوردن نیازهای اولیه خود داردند.

به‌گزارش روستا نیوز، اردشیر بابایی که حدود ۱۲ سال است دهیار روستای کلنگران است، افزود: برای بالا بردن درآمد کشاورزان شالی‌کار پیگیر مکانیزه کردن مزارع آنان بودیم که خوشبختانه اجرایی شد و اکنون حدود ۹۰ درصد از مزارع روستا مکانیزه شده و از این طریق ۵۰ درصد هزینه‌ها کاهش پیدا کرده، درآمدها بالا رفته و ماشین‌آلات پیشرفته و مدرن به‌راحتی وارد مزارع می‌شود و کار فیزیکی کشاورزان به حداقل رسیده است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین مشکل مردم روستا نبود زمین کافی برای کشاورزی است، ادامه داد: جوانانی که زندگی تازه‌ای تشکیل می‌دهند درآمد کافی ندارند؛ به‌دلیل کمبود زمین کشاورزی و این مقدار شالیزار جوابگوی هزینه‌های روزمره آنان نخواهد بود که این امر مستلزم مدرنیزه شدن شالیزار است.

بابایی با اشاره به اقدامات عمرانی انجام‌شده در روستا اضافه کرد: راه‌های اصلی ما آسفالت است و در مواقع ضروری توانایی بازگشایی تمامی معابر را داریم و شن‌ریزی هر ساله حداقل یک‌بار انجام می‌شود. داخل کوچه‌ها نیز به‌نحوی است که مردم بتوانند به‌راحتی رفت‌وآمد کنند و اهالی در فصل بارندگی مشکل رفت‌وآمد نداشته باشند. آب آشامیدنی روستا در سال‌های گذشته کمی نامطلوب بود و گاهی املاح داشت که با تعویض دستگاه‌های تصفیه، آب شرب روستا به مرحله مطلوب رسید.

وی با اشاره به بودجه تعلق‌گرفته به روستا گفت: بودجه به لحاظ تعدد دهیاری‌ها شاید کافی نباشد، اما دولت در این خصوص همکاری خوبی با ما داشته و حمایت­های همه‌جانبه از ما صورت گرفته است، لذا توانستیم با بودجه دهیاری یک محوطه ورزشی ایجاد و تعدادی وسیله ورزشی خریداری کنیم. همچنین توانستیم ورزش همگانی را برای اهالی روستا در حد توان برقرار کنیم. جذب سرمایه‌گذار، ایجاد کارگاه‌های تولیدی و اشتغال‌زا و همچنین تشویق و ترغیب جوانان روستا به کسب‌وکار­های زودبازده و پردرآمد ازجمله برنامه‌های آینده روستاست.

به گزارش روستانیوز، روستای کلنگران از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است که در دهستان لفمجان واقع شده است. این روستا در ۱۱ کیلومتری شهر لاهیجان قرار دارد.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =