کشاورزی

مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: نزدیک به ۱۴ هزار تن در استان دربخش کشاورزی مشغول فعالیت می‌باشند که دراین راستا مسئولان امر برای رونق بیشتر فعالیت‌های آنان تلاش می‌کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا حاجی رضا افزود:از مجموع بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ بهره بردار قمی درحوزه کشاورزی، یکهزار و ۱۰۰ نفر نیز از بانوان هستند.

وی گفت: کشاورزان قمی نقش مهمی درتوسعه اقتصادی استان وتامین امنیت غذایی‌کشور دارند، به‌نحوی‌که هم‌اکنون بسیاری از تولیدات کشاورزی و دامی قم به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

حاجی رضا  افزود: مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی قم برای افزایش سهم بهره‌برداران استان در تولید و فروش انواع محصولات کشاورزی و دامی، دوره‌های آموزشی و بازدیدهای میدانی گسترده را تدارک دیده‌است.

وی ادامه داد:‌ زنان بخش مهمی از بهره‌برداران بخش کشاورزی استان را تشکیل می‌دهند که حمایت از آنان موجب‌ حفظ تولید و اشتغال در مناطق روستایی و عامل جلوگیری کننده از مهاجرت خانواده‌ها از روستا به شهر است.

حاجی رضا گفت:‌ هم‌اکنون ۲۶ صندوق اعتبار خرد زنان روستایی با عضویت ۹۰۰ تن درقم فعال است و بیش از ۳۰۰ شغل جدید به همت بانوان، در حوزه کشاورزی استان ایجاد شده‌است.

وی بیان کرد: تولیدات زنان فعال دراین صندوق‌ها درقالب نمایشگاه‌های مختلف درمعرض دید عموم گذاشته می‌شود و آنان با فروش محصولات،‌ به فعالیت اقتصادی خود رونق می‌بخشند.

وی ادامه داد: برای رونق بیشتر فعالیت‌های کشاورزی در مناطق روستایی استان همکاری گسترده‌ای با بهره‌برداران داریم و تلاش می‌کنیم درآمد کشاورزان قمی با استفاده از روش‌های تجربه‌ شده و قابل‌اجرا در استان، افزایش یابد.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی‌قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =