کد خبر: 5693
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳
رضایی

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: با حذف ارز دولتی از واردات کره قیمت این محصول در سال بعد افزایش می‌یابد.

به گزارش روستانیوز، مرتضی رضایی در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به این‌که حذف ارز واردات کره چه اندازه بر قیمت این محصول تأثیر می‌گذارد، گفت: برای جلوگیری از ایجاد تنش در بازار از اعلام قیمت خودداری می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روستانیوز مبنی‌بر این‌که چرا با وجود تولید ۱۱ میلیون تن شیر خام در کشور هنوز به واردات کره وابسته‌ایم، گفت: چون صنایع لبنی داخلی چربی شیر را برای تولید محصولات دیگر به‌کار می‌برند، برای تأمین نیاز داخل به کره مجبور به واردات هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که به مناسبت دهه فجر یک‌هزار و ۳۰۱ پروژه در حوزه دام و طیور افتتاح می‌شود، گفت: ۶۲۱ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری شده، ضمن این‌که هفت‌میلیارد تومان نیز سرمایه دولت و ۲۶۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بوده است.

به گفته رضایی، برای سه‌هزار و ۶۶۰ نفر در این زمینه اشتغال مستقیم و برای دوهزار و ۱۹۶ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

پیش‌بینی تولید ۸۶۰ هزارتن گوشت قرمز در سال جاری

این مقام مسئول با اشاره به این‌که سال گذشته ۸۳۰ هزار تن گوشت قرمز در داخل کشور تولید شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به حدود ۸۶۰ هزار تن برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که سال گذشته ۱۰/۵ میلیون تن شیر خام در کشور تولید شد، افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید شیر خام در سال جاری از مرز ۱۱ میلیون تن بگذرد.

وی همچنین میزان تولید گوشت طیور را در سال گذشته حدود ۲/۳ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این رقم در سال جاری بیش از ۲/۶ میلیون تن خواهد بود که در این حوزه با ۱۰/۵ درصد رشد مواجهیم.

رضایی تولید تخم‌مرغ را در سال ۹۷ حدود ۹۰۱ هزار تن اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید تخم‌مرغ از مرز یک‌میلیون تن بگذرد که ۱۲/۹ درصد رشد را در این حوزه شاهدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که درحال‌حاضر ارزان‌ترین ماده پروتئینی در دسترس مردم مرغ و تخم‌مرغ است، افزود: رشدی که در زمینه تولید این محصولات اتفاق افتاده، ماحصل تقاضای مردم بوده و ما این پیش‌بینی را از سال گذشته داشتیم. به همین دلیل برای تولید برنامه‌ریزی دقیق انجام شد و درحال‌حاضر نیز شاهدیم که کم‌ترین نوسان قیمتی و وفور تولید را در این حوزه داریم.

مصرف سرانه گوشت مرغ از ۳۱ کیلوگرم عبور می‌کند

رضایی با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور از ۳۱ کیلوگرم عبور کند، گفت: سرانه مصرف تخم‌مرغ نیز ۱۱/۸ کیلوگرم است.

وی با بیان این‌که سرانه مصرف پروتئین حیوانی به‌طور متوسط در سال جاری بیش از ۳۶ گرم بوده، تصریح کرد: میانگین جهانی در این حوزه ۲۹ گرم و رقمی که در کشور ما وجود دارد، بسیار مناسب است.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی‌بر آلودگی شیر تولیدی در کشور گفت: متأسفانه صحبت‌هایی به‌صورت غیرمسئولانه عنوان و منتشر می‌شود که کاملاً کذب است.

رضایی اضافه کرد: چگونه امکان دارد شیر خام بدون اندازه‌گیری مواد آلاینده وارد کارخانجات لبنی شود؟ دامداران توجه لازم را به گوساله و به‌ویژه گاو مولد خود دارند؛ چراکه دام مولد چند ده میلیون تومان قیمت دارد و امکان ندارد دامدار نسبت به خوراک و تغذیه آن بی‌توجه باشد.

وی با اشاره به این‌که سم آفلاتوکسین قبل از هر چیز کبد گاو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، گفت: علاوه‌بر این کارخانجات لبنی برای حفظ برند و آبروی خود موظف هستند تمام فاکتورهای لازم را در حوزه بهداشت و استاندارد محصولات رعایت کنند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه غیرممکن است که کارخانجات از این مسائل چشم‌پوشی کنند.

رضایی تصریح کرد: حتی کارخانجات گاهی به‌صورت سر زده از دامداری‌ها بازدید می‌کنند تا ببینند که شرایط تولید شیر در آن‌جا به چه صورت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد عده‌ای به‌صورت کاملاً برنامه‌ریزی شده صنایع غذایی کشور را نشانه گرفته‌اند، گفت: همان‌طور که مشاهده کردید، این افراد وقتی دستشان به جایی نرسید، درون کیک‌ها قرص جاسازی کردند تا به صنعت آسیب بزنند.

رضایی با بیان این‌که تولید شیر خام و لبنیات به‌صورت منطقی و با ضوابط فنی درحال انجام است، درباره واردات نهاده‌های دامی ازجمله ذرت نیز افزود: تمام نهاده‌های وارداتی قبل از این‌که به‌سمت کشورهای مقصد بارگیری شوند، از نظر آلاینده‌ها و استانداردهای لازم اندازه‌گیری و بررسی می‌شوند و درصورتی‌که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد، بارگیری انجام خواهد شد. همچنین وقتی این محموله‌ها وارد گمرک می‌شوند، در آن‌جا نمونه‌گیری انجام می‌شود و اگر موردی از آلودگی دیده شود، اجازه ترخیص به این محموله‌ها داده نخواهد شد؛ بنابراین گرمی ذرت‌ آلوده وارد کشور ما نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که ایران به چند کشور مطرح دنیا ازجمله فدراسیون روسیه محصولات لبنی صادر می‌کند، تصریح کرد: این کشورها استانداردهای سختگیرانه‌ای دارند و صادرکنندگان ما موظف به رعایت آن‌ها هستند؛ بنابراین وقتی که به این کشورها صادرات داریم، مطمئن می‌شویم که محصولات لبنی با کیفیت کامل تولید می‌شود.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در زمینه تولید شیر اقدامات ژنتیکی خوبی صورت گرفته است، گفت: بیش از ۵۰ درصد گوشت قرمز کشور از محل دام سنگین تأمین می‌شود و برای این‌که تولید گوشت را افزایش دهیم، نژادهای چندمنظوره را وارد کرده‌ایم که اولاً مقاومت بالایی نسبت به بیماری‌ها دارند و ثانیاً قابلیت تولید گوشتشان بیش‌تر است؛ ضمن این‌که کیفیت گوشت آن‌ها نیز بالاتر است.

وی جمعیت گاوهای آمیخته را در سال ۹۷ حدود ۲۸۰ هزار رأس عنوان کرد و گفت: امسال این رقم به ۳۵۰ هزار رأس می‌رسد؛ ضمن این‌که در افق ۱۴۰۰ رقم ۶۰۰ هزار رأس مدنظر ماست و نهایتاً جمعیت آن‌ها به یک میلیون رأس خواهد رسید.

رضایی جمعیت نژادهای شیری را در سال ۹۷ حدود ۵۰ هزار رأس و در سال جاری ۹۳ هزار رأس عنوان کرد و گفت: در افق ۱۴۰۰ این رقم به ۳۴۰ هزار رأس خواهد رسید.

وی جمعیت نژاد اصلاح شده گوسفند را نیز در سال ۹۷ حدود ۶۰ هزار رأس و در سال جاری ۱۱۰ هزار رأس عنوان کرد و گفت: در افق ۱۴۰۰ این رقم به ۸۰۰ هزار رأس می‌رسد.

رضایی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال در زمینه گوشت قرمز ۱۲ زنجیره و در زمینه شیر خام ۱۵ زنجیره ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =