کد خبر: 5642
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
خاوازی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این‌که طرح جامع تأمین علوفه تدوین و به معاونت زراعت ارسال شده است، گفت: سامانه ملی پیام‌رسان بخش کشاورزی آماده رونمایی است.

به گزارش روستانیوز، کاظم خاوازی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر آخرین وضعیت تدوین طرح تأمین علوفه اظهار داشت: طرح جامع تولید علوفه را تدوین و آن را برای معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده‌ایم که در صورت تصویب آن در معاونت زراعت، طرح به سازمان برنامه و بودجه فرستاده خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث چغندر علوفه‌ای، توفیقات خوبی حاصل شده و در اکثر مناطقی که این محصول کشت شده، هم از نظر تناژ و هم از نظر کیفیت شرایط مطلوبی داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از طراحی ماشین برداشت چغندر علوفه‌ای توسط بخش خصوصی خبر داد و افزود: علاوه‌بر این ترویج استفاده از خارشتر را در مناطق مختلف در دستورکار داریم و یک تن بذر خارشتر را در مزارع مختلف به‌ویژه در استان سمنان برای آشنایی کشاورزان کشت کردیم، ضمن این‌که روی سیلو کردن این محصول نیز کار می‌کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: کشت خارشتر در استان‌های خراسان‌ جنوبی و رضوی به‌ویژه منطقه سبزوار و سمنان انجام می‌شود.

خاوازی درباره این‌که کشت چغندر و خارشتر تا چه اندازه می‌تواند نیاز کشور به علوفه را برطرف کند، گفت: به‌غیر از خارشتر و چغندر، گیاهان دیگری هم هستند که باید به این پکیج اضافه شوند تا بتوانیم نیاز کشور را برطرف کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در بحث کنجاله سویا و ذرت نیز ورود کرده‌ایم و حدود 5/1 میلیون تن از دانه ذرت را می‌توانیم با فرمولاسیونی از گندم جابه‌جا کنیم که این اتفاق بسیار خوبی است.

سامانه ملی پیام‌رسان بخش کشاورزی در سال ۹۹ رونمایی می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که سامانه ملی پیام‌رسان بخش کشاورزی در حال آماده شدن برای رونمایی است، گفت: همه کارهای این سامانه انجام شده و در صورت راه‌اندازی، کشاورزان می‌توانند به‌راحتی تصمیم بگیرند که چه محصولی را کشت کنند تا برای آن‌ها اقتصادی باشد.

وی با اشاره به این‌که دانشگاه خواجه‌نصیر، دانشگاه تهران و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روی آن کار می‌کنند، گفت: بسیاری از اطلاعاتی که برای تصمیم‌گیری مسئولان و کشاورزان لازم است، از طریق این سامانه در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

خاوازی همچنین به سیستم یکپارچه اطلاعات و دانش بخش کشاورزی (رصدخانه بخش کشاورزی) اشاره کرد و گفت: این سیستم اطلاعات بخش را جمع‌آوری می‌کند و اطلاعات از طریق سامانه ملی پیام‌رسان در اختیار کشاورزان و مسئولان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: فکر می‌کردیم این سامانه تا آخر سال راه‌اندازی ‌شود، اما با محدودیت منابع مالی مواجه شدیم. البته کارهای فنی طرح به‌خوبی پیش می‌رود و درصورتی‌که موانع مالی رفع شود در سه‌ماهه اول سال ۹۹ ورژن اول آن بالا می‌آید که اولاً سطح زیرکشت را در کشور مشخص می‌کند و ثانیاً مشخص می‌کند که از هر محصول چقدر کشت می‌شود. ضمن این‌که محصولاتی مثل پیاز، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی که همیشه بازار را به هم می‌زنند، در این ورژن وجود دارند.

معرفی سالانه ۲۰۰ یافته پژوهشی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که این سازمان سالانه ۲۰۰ یافته پژوهشی را معرفی می‌کند، گفت: همچنین ۵۰ قرار دانش فنی با بخش خصوصی در سال منعقد می‌شود که این امر منجر شده رشد شرکت‌های دانش‌بنیان سه برابر شود.

خاوازی اضافه کرد: ۹۵ درصد از واکسن دامی، ۲۵ درصد واکسن طیور و ۸۵ درصد واکسن‌های انسانی توسط این بخش در کشور تولید می‌شود.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، حجم این تولیدات در مقایسه با سال ۹۵، ۴۵ درصد رشد داشته است و در فاصله زمانی ۹۲ تا ۹۷، ۱۶۰ میلیون دز واکسن انسانی در شرایط تحریم تولید شده؛ ضمن این‌که ۱۴ میلیون دز سرم و واکسن دام و طیور نیز در این بخش در کشور تولید می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =