کد خبر: 5467
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
رضایی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به استقبال زنبورداران از تولید محصولات جانبی گفت : تولید« ژل رویال» به عنوان یکی از فرآورده های زنبور عسل طی ۲ سال اخیر حدود ۷۰ درصد رشد افزایش یافته است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، مرتضی رضایی روز چهارشنبه در آیین آغازین دومین کنگره بین المللی و دهمین کنگره پژوهشی زنبور عسل ایران که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج برگزار شد، افزود: با توجه به تنوع فرآورده های زنبور عسل اکنون در حال نزدیک شدن به ایجاد پالایشگاه تولید عسل به معنای واقعی هستیم زیرا هر کدام از فرآورده های زنبور عسل دنیایی از شگفتنی در آن نهفته است.

وی زهر زنبورعسل را یکی دیگر از محصولات فرعی کندوها دانست و اظهار داشت: تمام محصولات به دست آمده از کلنی ها گران قیمت هستند به طوری که قیمت هر گرم زهر زنبور عسل معادل ۸۰ تا ۱۰۰ دلار ارزش دارد که با یک بشکه نفت برابری می کند.

رضایی  گفت:  هر ۱۰ تا ۱۵ کلنی در یک هفته می توانند یک گرم زهر تولید کنند که به نرخ بین ۳۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان فروخته می شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز در عرصه زنبور داری و تولیدات و فرآورده های آن خیلی کار داریم، عنوان کرد: هر چند ایران  در این زمینه رتبه سوم یا چهارم دنیا را دارد اما باید در دیگر تولیدات زنبور عسل نیز با فناوری  برتر پیش رفت و رتبه خوبی در این مورد کسب کنیم که نیازمند ارتباط مستقیم با دانشگاهیان و استفاده از تحقیقات در این زمینه مهم هستیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت : در چند سال اخیر علم و فناوری در بین بهره برداران زنبور عسل کشور رواج یافته ولی هنوز برای رسیدن به بهترین جایگاه فاصله داریم.

وی با بیان اینکه تحقیقات باید دارای مشخصه های تقاضا محوری و محصول محوری باشد، گفت: ارتباط مستقیم بین محققان و دستگاه های اجرایی با بهره برداران باید بیشتر شود زیرا اگر این ارتباط وجود نداشته باشد، تحقیقات به بسته دانشی منجر نخواهد شد که در این بخش نقش ترویج نیز پررنگ می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:  در بخش دامپروری و تولید و پرورش، خوشبختانه کشورمان در زمینه عسل یکی از کم وابسته ترین صنایع ایران  به خارج کشور است، اما باید در دیگر زمینه فرآورده های تولیدی زنبور عسل نیز رتبه خوبی در دنیا کسب کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه چرا نباید بیشتر بر روی زهر زنبورعسل کار کنیم، عنوان کرد: امروزه از عسل برای درمان استفاده می شود ولی باید دانست که درمان با عسل از زمان قبل از میلاد مسیح بوده و اکنون در حالیکه برای بسیاری از بیماری ها همچون آرتروز و آرترید از کرتون استفاده می شود می توان با عسل و فرآورده های آن این بیماری ها را درمان کرد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با این محصولات دریچه بسیار بزرگی بر روی ما باز است، افزود: خداوند یک آزمایشگاه را به صورت طبیعی فعال کرده و سالیان سال است که کشف شده ولی به آن دقت نکرده ایم.

وی اضافه کرد: موضوعات زیادی در این محصول بر روی زمین مانده است و باید نتایج تحقیقات، مقالات و میزگردها را جمع کرده  و از آن استفاده کنیم.

رضایی یادآور شد که باید بر روی محصولات کندو به صورت علمی کار شود و این در حالی است که باید تا سه سال آینده استفاده از این محصولات در صنعت  کاربردی شود.

وی با بیان اینکه با علمی شدن زنبورداری هم زنبوردار و هم کشور از نتایج آن منتفع می شوند، گفت: این موارد موجب ارزش افزوده برای صنعت زنبور داری می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: صنعت زنبورداری در حال دگرگونی است، در تشکل ها و صندوق های مالی در این میان رشد داشته ایم و باید با کارهای کوچک و بزرگ دیگر نیز بتوانیم پیشرفت های بهتری را در این صنعت به دست آوریم.

«ژل رویال یک ترشح پروتئینی است که از غدد هیپوفارِنکس و فک پایینی زنبورعسل کارگر خارج می شود. تنها غذایی است که در طول عمر ملکه به او داده می شود و همچنین همه لاروهای کوچک در سه روز اول پس از اینکه از تخم خارج شدند با ژل رویال تغذیه می شوند.این غذای زنبور ملکه، دارای ویژگی های مختلف بیولوژیکی مفید برای سلامت انسان مانند: فعالیت های آنتی اکسیدانی، اثرات ضد باکتری، افزایش ایمنی و اثرات ضد تومور است».

  • 1_0

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =