کد خبر: 5392
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
دام

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ۷۹۳ روستا و واحد تجمع دامی این استان با پایان عملیات واکسیناسیون علیه بیماری لامپی اسکین تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، مجتبی ورمقانی روز یکشنبه با بیان اینکه در این طرح ۷۷ هزارو ۷۸۶ راس دام سنگین علیه این بیماری بصورت کاملا رایگان ایمنی‌زایی شدند اظهار داشت: در راستای کنترل بیماری واگیر دامی لامپی اسکین که می‌تواند خسارت اقتصادی قابل توجه به صنعت دامداری وارد کند از تاریخ ۱۶ آذر تا ۱۷ دی ماه سال جاری این طرح در استان اجرا شد.

وی اضافه کرد: دامپزشکی استان با خرید و تامین ۸۰ هزار دُز واکسن همولوگ وارداتی دارای کیفیت مناسب، نسبت به اجرای واکسیناسیون عمومی و رایگان علیه بیماری لامپی اسکین اقدام کرده است.

ورمقانی یادآورشد: در این طرح تمام مناطق پُر خطر، واحدهای گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی، مناطق تجمع دامی به صورت کامل طی ۲۷ روز کاری شامل ۷۹۳ روستا و واحد تجمع دامی استان تحت پوشش این واکسیناسیون قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه این بیماری از طریق گزش حشرات و در فصول گرم سال انتقال می‌یابد گفت: دامداران باید با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان دامپزشکی با انجام اقدامات پیشگیرانه، نسبت به سمپاشی جایگاه و بدن دام بخصوص در مناطق پُر خطر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سمپاشی بدن و جایگاه‌های دامی از دیگر اقدامات دامپزشکی برای مبارزه با بیماری‌ها و انگل‌های خارجی است، یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون ۲۰ هزار و ۴۸۴ راس دام سنگین، ۳۷ هزار و ۵۲۱ راس دام سبک و ۴۷۳ هزار و ۷۱۰ مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام در استان سمپاشی شده است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است. هم اکنون در این استان ۷۶۸ واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه ۱۷ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۴۹ قطعه فعال است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.​

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =