جنگل

 عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: ۷ درصد از مساحت ایران را پوشش جنگلی تشکیل می‌دهد که طبق آمار سازمان ملل کشورهایی که زیر ۲۵ درصد پوشش جنگلی دارند جزء کشورهای فقیرند در صورتی‌که شاخص آن ۲۵ درصد بوده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، مسعود مولانا با بیان اینکه ایران دچار تغییرات اقلیمی شدیدی شده است، اظهار کرد: در سال میلادی گذشته ۲هزار دانشمندان سراسر جهان با سازماندهی سازمان ملل دلایل بسیار معتبری برای گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی ارائه دادند.

وی تصریح کرد: علت اصلی تغییرات اقلیمی مصرف گازهای فسیلی، دامپروری و نوع سبک زندگی( مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز) بوده است.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۷ میلیون انسان در جهان سالانه بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، گفت: بیش از ۲۰۰ میلیون نفر دچار پدیده‌های اقلیمی هستند یعنی مجبورند به علت خشکسالی و مشکلات اقلیمی از کشور خود به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

مولانا افزود: در ۵ سال گذشته دانشمندان و جنبش‌های اجتماعی بسیار زیادی در مورد تغییرات اقلیمی به دولت‌ها توصیه کردند که مسیر خود را برای کاهش تغییرات اقلیمی تغییر دهند.

وی ادامه داد: امسال قراردادهای بین المللی زیادی در مادرید و پاریس بسته شده است اما آن چیزی که مشاهده می‌شود نصیحت الملوک جوابگو نیست چراکه در جهان با دولت‌هایی مواجه‌ایم که عامل شرکت‌های فراملیتی در حوزه سوخت‌های فسیلی هستند.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر سرعت رشد انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران افزایش پیدا کرده یعنی از رتبه ۱۵ به رتبه ۸ رسیده است بنابراین ما با چرخه کربن مواجه‌ایم به عنوان مثال گاز کربنیکی که در چین تولید می‌شود تاثیر بسیار زیادی بر ایران خواهد گذاشت چراکه کشورهای خاورمیانه به واسطه وضعیت جغرافیایی که دارند می‌توانند در وضعیت تغییر آب و هوا اثرگذار باشند.

مولانا عنوان کرد: طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، ۹۰ درصد ۷ میلیون انسانی که جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند متعلق به کشورهای کم درآمد و نیمه متوسط هستند و این یعنی جهان با پدیده‌ای به نام هولوکاست (کشتار همگانی) محیط زیست مواجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه راهبرد جنبش محیط زیست در جهان باید تغییر پیدا کند، گفت: پیشنهاد ما این است که مردم جهان بتوانند در کاهش گازهای گلخانه‌ای از فرصت‌های مصرف گرایی استفاده کرده و شرکت‌هایی که سوخت فسیلی تولید می‌کنند با اتحاد سازمان مردم نهاد و انجمن‌های زیست محیطی تحریم شوند تا به انرژی تجدید پذیر روی آورند.

 بیش از ۶۰ هزار روستا به علت تغییرات اقلیمی خالی از سکنه شده است

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور افزود: در ۶۰ سال اخیر بیش از ۶۰ هزار روستا به علت تغییرات اقلیمی خالی از سکنه شده است و مردم این روستاها به حاشیه شهرها روی آوردند بنابراین ایران ۱۵ میلیون نفر حاشیه‌نشین در استان‌های بزرگ  دارد که یک بمب اجتماعی را به همراه داشته است.

مولانا یادآور شد: امروز سیل‌هایی که در بعضی از استان‌های کشور رخ می‌دهد نشان می‌دهد متاسفانه کشور ما در مسیر توسعه پایدار نبوده بلکه در مسیر توسعه تهاجمی قرار گرفته و به بحران‌های اقلیمی رسیده است.

وی گفت: سهم انرژی تجدید پذیر در ایران زیر ۵ درصد  بوده و متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر اندیشیده نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =