کد خبر: 5366
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
روستا

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: مجوز موزه مردم‌شناسی و صنایع‌دستی روستای قاسم‌آباد شهرستان رودسر صادر شده و مخاطبان چهار هزار شیء باستانی را در موزه روستای چادرشب بافی استان تماشاگر خواهند بود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، شهرود امیرانتخابی افزود: مجوز موزه مردم‌شناسی و صنایع‌دستی قاسم آباد توسط معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل موزه‌های وزارتخانه صادر شده و این موزه بر اساس استانداردهای موزه‌های خصوصی و وابسته به اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اجازه فعالیت دارد.
وی اظهار داشت:موزه مردم‌شناسی قاسم‌آباد از جمله موزه‌های خصوصی استان گیلان است که با زیربنای ۱۵۰ مترمربع در روستای قاسم‌آباد توسط قاسم اصلانی دایر شده و نمدمالی، چادرشب‌بافی، پوشاک محلی، چلنگری، سفالگری و حصیربافی  در این موزه به نمایش درآمده است.
وی ادامه داد: در بخش دیگری از این موزه ادوات و اقلام مورد استفاده گذشتگان در منطقه قاسم‌آباد از جمله ظروف مسی و سفالی، ادوات کشاورزی و دامداری و همچنین اسناد قدیمی به نمایش عموم گذاشته شده است.
در حال حاضر پرونده ثبت جهانی چادرشب ‌بافی قاسم آباد به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده است و در صورت مثبت بودن نظر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی ، قاسم آباد بعنوان روستای چادر شب بافی ثبت جهانی می شود و بعنوان نخستین ثبت جهانی اختصاصی استان گیلان معرفی می‌شود.
روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و  نیز اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی)، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.
در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی‌ها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته، این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرد.
با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون پوشاک محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبه‌های طبیعی تلاش می‌شود تا از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان همچنین از مرمت و سامان‌دهی موزه‌های رشت و لاهیجان خبر داد و افزود: موزه‌های رشت و لاهیجان از موزه های مهم و ارزشمندی است که تحت مالکیت اداره کل میراث‌فرهنگی گیلان است و هر ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان و گردشگران از این موزه ها دیدار می کنند.
امیرانتخابی، با بیان اینکه موزه رشت در سال ۱۳۴۹ و موزه لاهیجان در سال ۱۳۵۷ افتتاح شده‌اند، ادامه داد: سامان‌دهی و احیای این دو موزه در دستور کار معاونت میراث‌فرهنگی گیلان قرار گرفته است و با سفر رئیس‌جمهوری  به گیلان بیش از ۸۰ میلیارد ریال به‌منظور سامان‌دهی و احیای موزه‌های رشت و لاهیجان اختصاص پیدا کرد.
وی ادامه داد: در این مرحله مبلغ ۲۷ میلیارد ریال برای ساماندهی موزه رشت و هشت میلیارد ریال برای طرح توسعه موزه لاهیجان اختصاص پیدا کرده است که پس از تهیه شرح عملیات، طرح توسعه و مرمت موزه رشت و لاهیجان به‌زودی آغاز خواهد شد.
گنجینه رشت، موزه میراث روستایی گیلان، موزه فومن و موزه تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
علاوه بر موزه های یادشده موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا،قلعه رودخان، فرهاد شرفی ماسوله،عشایری سوباتان ،تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله علوم کشاورزی و منابع طبیعی و موزه تحقیقات بین المللی تاسماهیان از دیگر موزه های گیلان است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =