کد خبر: 5341
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
گردشگران

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: برگزاری تورهای تخصصی با محتوای بازدید از قاسم آباد رودسر-روستای چادرشب بافی - از سوی اقامت گاه های بومگردی استان رونق گرفته و این تورها مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، فرزاد رشیدی افزود: روستای قاسم آباد که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده - که پیش تر پوشاک محلی آن آوازه جهانی داشت - باز کرده است، در تاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی شد.
وی اظهار داشت : برگزاری تورهای تخصصی از اردیبهشت ماه امسال با محتوای آشنایی با هنرهای سنتی و صنایع دستی چون چادرشب بافی و حصیر بافی فشتکه ( روستای فشتکه بخش خمام از توابع شهرستان رشت، تابستان ۹۶ بعنوان روستای حصیر کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است ) از اردیبهشت ماه امسال رونق یافته ،و مورد استقبال گردشگران نیز واقع شده است.
وی ادامه داد: ۶۰ مرکز چادرشب بافی در قاسم آباد رودسر واقع در شرق گیلان دایر است و ۸۰۰ هنرمند چادرشب باف در رودسر فعال هستند.
رشیدی گفت: گردشگری بعنوان یکی از راه های توسعه اقتصادی بدون تکیه به منبع نفت است و امروز هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان می تواند بعنوان عاملی برای توسعه بخشی در حوزه گردشگری به یکی از گونه های تخصصی تبدیل شود.
وی، ضمن ابراز خوشبینی نسبت به ثبت جهانی روستای چادرشب بافی  گیلان افزود : امیدواریم ثبت جهانی روستای چادرشب بافی برای گیلان رقم بخورد چرا که تلاش های بسیاری برای رفع موانع صورت گرفت و این اتفاق در صورت بروز می تواند چهره گردشگری استان را دگرگون سازد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت : نتایج ثبت جهانی قاسم آباد رودسر با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی یک تا سه ماه دیگر از سوی شورای جهانی صنایع دستی (  World Crafts Council) اعلام می شود.
در حال حاضر پرونده ثبت جهانی چادرشب ‌بافی قاسم آباد به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده است و در صورت مثبت بودن نظر ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی ، قاسم آباد بعنوان روستای چادر شب بافی ثبت جهانی می شود و بعنوان نخستین ثبت جهانی اختصاصی استان گیلان معرفی می‌شود.
روستای قاسم آباد چابکسر از توابع شهرستان رودسر (به علت رواج چادرشب بافی در منطقه و ویژگی‌های آن و  نیز اشتغال بیش از ۶۰۰ نفر از بانوان این روستا در این رشته صنایع دستی)، به عنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شده که این امر موجب شده هنرمندان با انگیزه بیشتر و همچنین با برند ملی چادر شب بافی در توسعه این رشته اهتمام بورزند.
در سال ۱۳۹۴ استاندارد ملی چادرشب بافی (ویژگی‌ها و آئین کار) تدوین شد و در دو سال گذشته، این روستا نشان جغرافیایی چادرشب بافی را دریافت کرد.
با توجه به ظرفیت‌های غنی فرهنگی همچون پوشاک محلی قاسم آباد، چادر شب بافی و جاذبه‌های طبیعی تلاش می‌شود تا از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در استان بهره گرفته شود.
۷۴ اقامتگاه بوم‌گردی در گیلان در حال فعالیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =