دلار

یک استاد دانشگاه تهران و کارشناس بخش کشاورزی درخصوص حذف ارز گاه و بیگاه واردات برخی از کالاهای اساسی اظهار داشت: از مسئولان درخواست می‌کنم که نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در بخش کلان اقتصادی برنامه جامع اقتصادی‌ خود را به مردم و مجلس عرضه کنند. این‌که به‌صورت مقطعی و بریده‌بریده کارهایی  انجام شود، نمی‌تواند مصداق خوبی از یک برنامه جامع اقتصادی باشد.

ابوالقاسم عربیون در گفت‌وگو با روستانیوز گفت: دولت ابتدا باید در سطح کلان اقتصادی یک برنامه‌ جامع اقتصادی را ارائه بدهد و پس از آن وزارتخانه‌ها بر مبنای این برنامه جامع، برنامه‌های‌ خود را ارائه بدهند.

عربیون افزود: دولت باید مسیرها و فرآیندها را شفاف کند تا به این ترتیب کسی که در بخش مربوطه کار می‌کند، بداند بر چه مبنایی فعالیت خود را برنامه‌ریزی کند. 

وی خاطرنشان کرد: وقتی یک فاکتور را عوض می‌کنیم، تأثیرش فقط خطی نیست؛ بلکه همه‌جانبه است؛ لذا به‌نظر می‌رسد باید تصمیم‌گیری‌ها و به‌تبع آن رفتارهای منطقی‌تری در این خصوص صورت بگیرد.

وقتی یارانه کالایی حذف می‌شود، باید به کالای دیگری اختصاص یابد

عربیون تصریح کرد: مسأله مهم این‌جاست که وقتی یارانه‌ کالایی حذف می‌شود، باید در جای دیگری به مصرف‌کننده داده شود. در کشورهای دنیا رسم بر این است که اگر به‌عنوان مثال به شکر یارانه نمی‌دهند، در عوض محصول دیگری مانند گوشت و شیر را ارزان عرضه می‌کنند تا مصرف‌کننده بتواند تأمین منابع غذایی‌اش را انجام دهد؛ یعنی یارانه حذف شده را در محصول دیگری جایگزین می‌کنند.

این کارشناس مسائل کشاورزی درخصوص حذف ارز چهارهزار و 200 تومانی واردات برخی کالاهای اساسی در راستای جلوگیری از ایجاد رانت نیز گفت: همیشه در فضایی که ارز دولتی در بازار وجود داشته باشد، به‌صورت خودکار فضای رانت به وجود می‌آید؛ اما مسأله اصلی شفاف و با برنامه عمل کردن است.

عربیون افزود: اگر قرار است ارز چهارهزار و 200 تومانی کالایی را حذف کنند، باید مشخص شود که قصد دارند آن را به کدام کالا یا بخش اختصاص بدهند؟

وی تأکید کرد: اقتصاد یک علم رفتاری است و کل فضای اقتصاد به‌خصوص در کشور ما مبتنی‌بر کنش‌های مردم است. به‌همین دلیل اگر به‌عنوان مثال ارز واردات شکر حذف مردم به یک‌باره جمع می‌شوند و برای دریافت شکر صف می‌بندند؛ لذا باید شفاف‌سازی اقتصادی انجام و تکلیف مردم مشخص شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =