کالای اساسی

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار داشت: با چند نرخی بودن ارز موافق نیستم، چون سبب ایجاد رانت و مشکلات دیگر می‌شود؛ به‌همین دلیل حذف ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات برخی کالاها صحیح است.

محسن احتشام در گفت‌وگو با روستانیوز گفت: در شرایطی که ارز چهارهزار و۲۰۰ تومانی به واردات برخی کالاهای اساسی تخصیص داده می‌شود، هم مردم محصولات را گران خریداری می‌کنند، هم رانت ایجاد می‌شود. در نهایت نیز سود آن نصیب عده‌ای واردکننده و توزیع‌کننده می‌شود و زیانش را مصرف‌کننده می‎بیند.

احتشام افزود: در ابتدا باید عدالت برقرار شود و ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی را فقط برای وارد کردن اقلامی، مانند دارو اختصاص بدهیم.

وی تصریح کرد: با حذف ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی واردات برنج، برنج ایرانی تقویت و از تولید داخلی حمایت می‌شود؛ چراکه وقتی ارز حذف شود قیمت برنج وارداتی بیش‌تر از داخلی می‌شود و به این ترتیب از تولید داخل حمایت می‌شود.

احتشام در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف ارز واردات برنج، برنج‌کار داخلی حاضر است محصولش را با قیمت کم‌تری به فروش برساند، گفت: قطعاً با حذف ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی قیمت برنج وارداتی گران‌تر می‌شود و در نتیجه کشاورزی داخل رونق گرفته و مصرف‌کننده برنج ایرانی را باکیفیت بهتر تهیه می‌کند. لازم است در نظر داشته باشیم که باید تولیدکننده داخلی بابت تهیه نهاده‌ها، ابزار و غیره از سوی دولت مورد حمایت قرار بگیرد تا تولید و عرضه با قیمت پایین‌تر برایش صرفه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =