کد خبر: 5280
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
ماهی

یکی از مولفه‌های اقتصادی چهارمحال و بختیاری علاوه بر وجود باغات به ویژه بادام مامایی خاص استان، مزارع پرورش ماهیان سردآبی است که به عنوان مهمترین بخش اشتغالزا در حوزه کشاورزی استان محسوب می‌شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، چهارمحال و بختیاری بزرگترین تولید کننده ماهیان سردآبی در کشور است به گونه‌ای که این استان اکنون به یکی از قطب‌های اصلی تولید ماهیان قزل‌آلا در ایران تبدیل شده است.

بیشتر مزارع پرورش ماهیان سردآبی چهارمحال و بختیاری در کنار رودخانه‌ها یا پایین دست چشمه‌های این استان در سالهای پرآبی احداث شده است که اکنون بخشی از این مزارع با بحران کم‌آبی روبرو شده‌اند.
اما با این وضعیت بی‌آبی موجود نیز، مزارع پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری ظرفیتی برای توسعه گردشگری طبیعی و غذایی استان است که می‌تواند میزبان گردشگران باشد هر چند این ظرفیت تاکنون به صورت کامل محقق نشده است.
مزارع پرورش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری می‌تواند به عنوان مهمترین پتانسیل گردشگری غذایی (FOOD TOURISM) در کشور مطرح باشد.

این استان با تولید سالانه بیش از ۲۴ هزار تن ماهی قزل‌آلا اکنون ۱۵درصد از ماهیان سردابی تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.
سرانه مصرف ماهی در این استان ۷ کیلوگرم و سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۰ کیلوگرم و میانگین جهانی بالای ۲۰ کیلوگرم است.
اکنون افزون بر ۴۰۰ مزرعه پرورش ماهی دارای پروانه بهره‌برداری در سطح استان فعال است که بیش از ۹۹ درصد مزارع در حوزه سرشاخه‌های کارون قرار دارد.
با ارائه کد تایید فنی بهداشتی دامپزشکی جهانی به ۲۰ واحد بهره‌بردار و تولید کننده شاخص آبزی‌پرور، فرآیند صادرات محصول ماهی سردابی با کیفیت و مشتری پسند از این استان به خارج از کشور فراهم شد.

شهرستان اردل یکی از مناطق چهارمحال و بختیاری است که بیشترین ماهیان سردآبی این استان در این منطقه که محل عبور بخشی از کارون است، تولید می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی اردل گفت: این شهرستان با تولید سالانه ۸ هزار تن ماهی سردآبی به عنوان قطب بزرگ ماهی قزل آلا  کشور محسوب می‌شود.

روح‌الله سعیدی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت، این شهرستان با داشتن حدود ۲۴۰ مزرعه پرورش ماهی سردابی ، برای حدود  ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

به گفته وی، شهرستان اردل با داشتن چشمه‌سارها و رودخانه‌های متعدد به مهمترین مرکز تولید ماهی قزل‌آلا و و مستعد افزایش و توسعه آبزیی‌پروری است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اردل، پرورش ماهی در قفس را از مهمترین ظرفیت‌های سد کارون ۴ عنوان کرد و افزود: مطالعات برای بهره‌گیری از این قابلیت درحال انجام است.

سعیدی تاکید کرد:مطالعات پرورش ماهی در قفس در آب دریاچه سدکارون ۴ به‌ منظور صید و رهاسازی در حال انجام است و سالانه یک‌ هزار و ۲۰۰ تُن ماهی در قفس در شهرستان اردل تولید می‌شود.

به گفته سعیدی ، به‌علت خشکسالی‌های پی در پی و سیل اخیر خسارت زیادی به مزارع پرورش ماهی در شهرستان وارد شده است .

وی،با بیان اینکه کشاورزی و فعالیت‌های وابسته به آن مهمترین ظرفیت توسعه و ایجاد اشتغال در اردل محسوب می‌شود، تصریح کرد: استفاده و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رونق این بخش ضروری است.
به گزارش ایرنا، ۴۲۹ مزرعه پرورش ماهی مجاز و ۱۰ مزرعه تکثیر ماهی سردآبی در چهارمحال و بختیاری فعال است.
چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های کارون، زاینده‌رود و بخشی از دز است که سالانه با تولید ۲۴هزار تن ماهی سردآبی، این استان مقام نخست تولید ماهی قزل‌آلای کشور را دارد.
شهرستان اردل با ۴ شهر و حدود ۱۰۰ روستا در ۹۰ کیلومتری شهرکرد واقع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =