استیضاح

نمایندگان مجلس از استیضاح محمود حجتی، در روز چهارشنبه و جمع‌آوری 44 امضاء برای این امر خبر می‌دهند، آن‌ها عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مازاد و ... را از جمله محورهای طرح استیضاح عنوان می‌کنند.

نمایندگان مجلس از استیضاح محمود حجتی، در روز چهارشنبه و جمع‌آوری 44 امضاء برای این امر خبر می‌دهند، آن‌ها عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مازاد، عدم اجرای مصوبات برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کل کشور، بودجه سنواتی در بخش کشاورزی و همچنین عدم اجرای احکام برنامه ششم درباره بخشودگی سود و کارمزد و جرایم وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه و امهال اصل وام کشاورزان را از جمله محورهای طرح استیضاح عنوان می‌کنند. در این میان مخالفان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز موارد مذکور را خارج از اختیارات وزیر دانسته و می‌گویند عملکرد وزیر جهاد کشاورزی طی دوران تصدی مثبت و درخور توجه است. «روسنا» در گفت‌وگو با موافقان و مخالفان این طرح به بررسی دلایل این استیضاح می‌پردازد.

احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی، با بیان این‌که استیضاح‌کنندگان وزیر جهاد کشاورزی از جریان‌های مختلف سیاسی هستند، گفت: نمی‌توان گفت جریان خاصی این استیضاح را دنبال می‌کند. در طول مدتی که رئیس کمیسیون کشاورزی شده‌ام از حدود ۱۵ استان کشور بازدید داشتم. دلایل، شواهد و قرائن همه نشان می‌دهد که مدیریت علمی و درستی در بخش کشاورزی وجود ندارد. نمونه بارز آن را می‌توان در تعیین نرخ تضمینی گندم دید.

کیخا یادآور شد: چندی پیش نمایندگان اتحادیه‌های مختلف همچون بنیاد ملی گندم، خانه کشاورز، نظام صنفی و تولیدکنندگان گندم در کمیسیون کشاورزی حضور پیدا کرده و با رقم و عدد استعلام کردند که سیاست قیمت‌گذاری گندم نه‌تنها درست نیست که به‌نفع تولیدکنندگان هم نخواهد بود. آن‌ها در همان جلسه گفتند که مجوزی از وزارت کشور برای تجمع در اعتراض به این تصمیم گرفتند، اما از آن‌ها خواستیم که دست نگه دارند تا ما در مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود عمل کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید که قیمت تضمینی گندم مورد قبول او نیست، انتظار می‌رفت که زیربار ظلم نمی‌رفت و به رئیس‌جمهور اعلام می‌کرد که این سیاست را به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان نمی‌داند و در نهایت دولت را همراهی نمی‌کرد تا فرد دیگری انتخاب شود.

کیخا خاطرنشان کرد: از طرف دیگر گزارش کتبی سازمان برنامه و بودجه درباره روند تعیین نرخ تضمینی گندم دارم که توپ را به زمین وزارت جهاد کشاورزی انداخته و گفته‌اند از ششم تیرماه در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی خواستار ارائه پیشنهادها درباره نرخ تضمینی گندم شدند که بعد از ۴۰ روز وزارت جهاد کشاورزی پاسخی بدون دلیل و توجیه دارد، آیا این عملکرد درست است؟

وی با بیان این‌که در چنین شرایطی استیضاح به نفع بخش کشاورزی است، گفت: براساس قانون و برای هدایت دولت بنابر فرمایش رهبری موضوع استیضاح را به جریان انداختیم، چون اطلاعات ما به‌عنوان کمیسیون تخصصی می‌گوید که نه تنها در موضوع گندم، بلکه در موارد دیگر متأسفانه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی منطبق بر توسعه کشاورزی نیست، باید تا دیر نشده وضعیت را بهبود بخشید.

استیضاح این‌بار حجتی با دفعات گذشته فرق می‌کند

جلال محمودزاده، نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی، با بیان این‌که استیضاح حجتی در صحن علنی روز چهارشنبه مجلس مطرح خواهد شد، گفت: ۲۱ نفر از ۲۳ نفر اعضای این کمیسیون موافق استیضاح وی هستند؛ چراکه سوء‌مدیریت و عدم انجام وظایف در این وزارتخانه برای نمایندگان محرز شده است‌.

نایب‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، گفت: این استیضاح با ۴۴ امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و قرار است روز چهارشنبه در جلسه علنی مجلس مطرح شود.

وی با اشاره به محورهای اصلی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی افزود: قیمت پایین خرید نرخ تضمینی محصولات کشاورزی، مانند گندم و سایر محصولات و همچنین جلوگیری از صادرات محصولات مازاد بخش کشاورزی مانند سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی که این وزارتخانه مانع صادرات آن‌ها شده است بخشی از محورهای استیضاح حجتی است‌.

نایب ‌رئیس اول کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: عدم امهال وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده و اجرای بند «خ» ماده ۳۳ و همچنین بخشودگی جرایم و دیرکرد تسهیلات بخش کشاورزی توسط بانک‌ها در قالب بند «و» تبصره ۱۶ که وزارت جهاد کشاورزی باید این کار را انجام می‌داد بخش دیگری از محورهای استیضاح وزیر است‌.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی درباره دیگر محورهای استیضاح حجتی افزود: به‌کارگیری افراد ناتوان و بازنشسته در بخش کشاورزی به‌عنوان معاونان این وزارتخانه، همچنین عدم شفافیت وزارت جهاد کشاورزی در اختصاص ارز به صادرات و واردات محصولات کشاورزی که ارز دولتی به محصولات کشاورزی غیرضروری دادند، درحالی‌که محصولات ضروری که باید به کشور وارد می‌شد شامل دریافت ارز نشدند، ازجمله محورهای این استیضاح است.

وی گفت: کمبود شدید تولید محصولات کشاورزی و استراتژیک، مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ در داخل کشور بخش دیگری از سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی در دوران مدیریت محمود حجتی محسوب می‌شود؛ چراکه به‌شدت در این بخش دچار کمبود هستیم و قیمت‌ها هم در حال افزایش سرسام‌آور است، بخش دیگری از این محورهاست‌.

محمودزاده افزود: تعدادی از بازنشستگان در وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه در معاونت‌ها حضور داشتند که حجتی با توجه به اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در وزارت جهاد کشاورزی اهمال کرده بود و اقدامی در این‌خصوص انجام نداده بود؛ ضمن این‌که در بخش پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی هم که وظیفه صادرات و واردات محصولات کشاورزی را برعهده دارد در سال‌های گذشته و حال مشکلاتی را داشته است‌. این در حالی است که بحث تحقیق و تفحص از شیوه عملکرد وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه در بخش صادرات و واردات محصولات در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به تصویب رسیده است و در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس قرار دارد که البته بخشی از سوالات نمایندگان خانه ملت هم در روز استیضاح محمود حجتی به این موضوع باز می‌گردد.

نماینده مردم مهاباد در مجلس تصریح کرد: با توجه به موافقت ۲۱ نفر از ۲۳ نفر عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برای استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی می‌توان به صراحت گفت قاطبه این کمیسیون و اغلب آنان نظر مثبتی درباره استیضاح حجتی دارند. وی درباره پیش‌بینی‌اش درباره استیضاح حجتی گفت: با توجه به این‌که وزیر جهاد کشاورزی بارها در مجلس نهم و دهم استیضاح شده است؛ اما بحث استیضاح این‌بار با دفعات گذشته فرق می‌کند، چراکه مستندات موجود و همچنین گرانی‌های اخیر در محصولات کشاورزی و سوء‌مدیریت و عدم نظارت این وزارتخانه بر بسیاری از امور و نظر مثبت کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره استیضاح حجتی بسیار جدی است‌.

حجتی همیشه مدافع قشر کشاورز بوده است

شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که حجتی مدافع همیشگی قشر کشاورز بوده است، گفت: این‌گونه استیضاح‌ها برای کشور هزینه‌بر است. با استیضاح هیچ وزیری مشکلات کشور حل نمی‌شود. بی‌مقدار در مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی افزود: در شرایط فعلی این‌گونه استیضاح‌ها به صلاح کشور نیست‌. بحث این‌که اگر وزیری برود، چه کسی جای او خواهد آمد و چه عملکردی خواهد داشت نیز، مسأله بسیار مهمی است‌.

نماینده تبریز در مجلس اظهار داشت: بعضی سیاست‌های کلی کشور دست وزیر نیست؛ مثلاً در بحث گندم عده‌ای از قیمت آن ناراضی هستند و حجتی نیز در این باره با نمایندگان هم‌نظر است؛ ولی دولت براساس شرایط بودجه‌ای کشور تصمیمی را اتخاذ کرد و ما نیز دوباره نامه‌ای در این‌خصوص نوشتیم و اعتراض خودمان را اعلام کردیم‌.

این نماینده مخالف استیضاح وزیر جهاد کشاورزی، در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر این‌که چه مشکلاتی را در حوزه کشاورزی، خرید گندم و تجهیزات، ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: تاکنون در استان برای مشکل خاصی به ما مراجعه نکرده‌اند، ولی به‌طور کلی در همه جای کشور مشکلات وجود دارد که به شرایط جهانی کشور مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: مثلاً واردات یک‌سری وسایل به کشور به‌دلیل کمبود ارز، به‌راحتی صورت نمی‌گیرد که حل این مشکل کمک و همکاری همگانی را می‌طلبد؛ در حوزه کشاورزی به لحاظ ارزان بودن قیمت، همیشه در بازار بر سر این تولیدات زده شده و بیش‌ترین ظلم در کشور، به کشاورزان روا داشته می‌شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر این‌که به نظر شما با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مشکلات این حوزه حل خواهد شد یا خیر، خاطرنشان کرد: خیر، با استیضاح هیچ وزیری مشکلات کشور حل نخواهد شد؛ مثلاً در حال حاضر وزیر اقتصاد و تعاون استیضاح شدند، رأی هم آورد، مگر اکنون مشکلات حوزه اقتصاد یا تعاون حل شده است؟

عضو هیئت رئیسه فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس گفت: استیضاح در کل ابزار خوبی است؛ ولی وقتی تعداد این استیضاح‌ها زیاد می‌شود، خاصیت خود را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: حجتی در زمینه آبیاری تحت‌الشعاع، کارهای بسیار مطلوبی انجام داده‌ است؛ مثلاً برای تهیه یک‌سری تخم‌هایی که در زمینه کشت گندم نیاز بوده، خیلی روی مسأله گندم متمرکز شد و تلاش‌های فراوانی را انجام داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این‌که ما در حال حاضر می‌توانیم با افتخار بگوییم که در بحث گندم به خودکفایی رسیده‌ایم، چه کسی باعث این خودکفایی است؟ ما امروز با زحمات بی‌شائبه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی متحمل شده، حتی در بحث شکر هم، خودکفا هستیم که بسیار مسأله مهمی است و واقعاً از این وزارتخانه جای تشکر دارد.

بی‌مقدار تأکید کرد: حجتی، در بخش کشاورزی، به‌ویژه مسأله صادرات هم خیلی تلاش می‌کند؛ مثلاً در زمینه صادرات مرغ و تخم‌مرغ، تولیدات ما به حد بسیار بالایی رسیده بود، ولی خب با تصمیم‌گیری‌هایی که انجام گرفت، یک‌باره جلوی صادرات این محصول گرفته شد.

وی یادآور شد: البته به ندرت کم و کاستی‌هایی هم در حوزه کشاورزی دیده می‌شود؛ ولی مربوط به مدیریت حجتی نبوده و در حدی هم نیست که به استیضاح وی منجر شود. در واقع این مسائل بیش‌تر به بودجه، تخصیصات و همکاری مردم مربوط می‌شود.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس ادامه داد: مطمئناً اگر شخص دیگری به‌جای حجتی بیایید، نمی‌تواند عملکردی بهتر از وی داشته باشد، به‌جز این‌که چند ماهی وزارتخانه بدون سرپرست باقی مانده، کارهای مربوط به آن به حالت (تعلیق) درمی‌آید و عقب می‌افتد و همچنین یک بلاتکلیفی و سردرگمی برای معاونان ایجاد می‌شود که نمی‌دانند که خواهند ماند یا خیر.

بی‌مقدار تأکید کرد: مطمئناً این استیضاح‌ها بی‌فایده و هزینه‌بر است‌. وزیر باید برای استیضاح گزارش تهیه کند و در عین حال سوالات نمایندگان را نیز پاسخ بدهد. وی تصریح کرد: بنابراین در بحث استیضاح فقط یک‌نفر (خود وزیر) مطرح نیست، بلکه بحث هزینه‌بر بودن این استیضاح‌ها برای کشور و تلف شدن وقت وزیر، نماینده‌ها و مجلس، هم خود مسأله دیگری است که اجتناب ناپذیر است‌.

استیضاح حجتی را از نظر سیاسی و اجتماعی به مصلحت نمی‌دانم

محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، گفت‌: استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، را از نظر سیاسی و اجتماعی به مصلحت کشور نمی‌دانم‌. محمدرضا تابش اظهار داشت‌: شرایط کشور بعد از ترمیم کابینه دیگر آمادگی استیضاح جدید را ندارد.

وی افزود: یکی از بخش‌های بسیار مهم که در امنیت غذایی و امنیت جامعه تاثیرگذار است، بخش کشاورزی و منابع طبیعی ماست؛ اگرچه ایراداتی به عملکرد محمود حجتی و تیمش وارد است؛ ولی به نظر من وی در طول این سال‌ها خوب عمل کرده است‌.

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت‌: وزارت جهاد کشاورزی در موضوع مجموعه کالاهایی که می‌بایست از سوی وزارت جهاد کشاورزی خریداری شود؛ ازجمله گوشت، مواد پروتئینی و مجموعه ملزوماتی که در امنیت مردم موثر است، خوب عمل کرده است؛ همچنین در موضوع صرفه‌جویی آب کشاورزی، توسعه کشاورزی مدرن و صیانت از جنگل‌ها و مراتع اقدامات خوبی از سوی این وزارتخانه انجام شده است‌. وی تصریح کرد: اقدامات این وزارتخانه در موضوعات بالا با توجه به تزریقات بودجه 97، عمکرد متوسط رو به بالا بوده است‌.

تابش اظهار داشت‌: در شرایط فعلی از نظر سیاسی و اجتماعی این استیضاح را به مصلحت کشور نمی‌دانم‌. گفتنی است، طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی، 28 آذرماه با 44 امضاء اعلام وصول شد که عدم رعایت نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی توسط دولت، ممنوعیت صادرات محصولات مازاد بر نیاز عدم اجرای احکام برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی از مهم‌ترین محورهای این طرح استیضاح است‌. اسدالله عباسی، عضو هیئت رئیسه مجلس، اعلام کرده که جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود.

نمره قابل قبول حجتی در بخش کشاورزی

محسن احتشام، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، درباره عملکرد محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، گفت: عملکرد حجتی با توجه به تجربیاتشان در حوزه عمل مثبت است.

وی با بیان ‌این‌که نمره وزیر جهاد کشاورزی قابل‌قبول است، اضافه کرد: وی دو دوره سکان هدایت وزارت کشاورزی را عهده‌دار شدند و در این مدت اقدامات قابل توجهی را انجام دادند.

احتشام با بیان‌ این‌که حجتی عملکرد خوبی در بخش کشاورزی داشتند، افزود: البته ناگفته نماند که وی در شرایط سختی سکان هدایت وزارت کشاورزی را عهده‌دار شدند؛ اما با توجه به همه سختی‌ها به‌خوبی عمل کردند.

وی با تأکید براین‌که نمی‌توان عملکرد غیرقابل قبولی از وزیر کشاورزان ارائه کرد، گفت: البته نقاط ضعفی هم داشته‌اند؛ اما در کل نمره وی قابل قبول است‌. او در پاسخ به منتقدان حجتی نیز گفت: یک بخشی از مشکلات موجود به‌دلیل قهر طبیعت است‌؛ به‌عنوان مثال مسائل بی‌آبی، خشک‌سالی و کم‌آبی ارتباطی به حجتی ندارد و نمی‌توان وی را مقصر دانست‌.

احتشام با تأکید براین‌که عمکرد حجتی در بخش‌های برنامه‌ریزی و حوزه‌های عمل نیز مثبت است، اضافه کرد: به‌طور کلی می‌توان عملکرد آقای حجتی در مقایسه با وزرای دولت‌های گذشته مطلوب‌تر و قابل قبول‌تر بوده است‌.

وی چابک نبودن ساختارهای موجود را ازجمله مشکلات موجود ذکر کرد و گفت: متأسفانه ساختارهای اقتصاد ما چابک نیستند و بدنه سنگین دولتی غیرکارآیی داریم؛ درحالی‌که رفع مشکلات در تمامی حوزه‌ها به ویژه بخش کشاورزی نیازمند واگذاری بخش‌های وسیعی از وزارت کشاورزی به بخش خصوصی و تشکل‌هاست‌.

احتشام از ضرورت حضور تشکل‌ها در بخش کشاورزی خبر داد و تأکید کرد: حضور تشکل‌ها می‌تواند به مدیریت وزارت جهاد کشاورزی کمک قابل توجهی کند. این درحالی است که واگذار نکردن فعالیت‌های وزارت کشاورزی به تشکل‌ها موجب شده همه سختی‌ها به دوش وزارت کشاورزی باشد. وی همچنین عملکرد حجتی در بخش خودکفایی گندم را مثبت ذکر کرد و گفت: با اقداماتی که وی انجام داد اکنون در بخش گندم مشکل خاصی نداریم‌.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =