روغن

رئیس انستیتوی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: یکی از منابع بسیار مهم تأمین انرژی روغن است. در کشور ما به‌دلیل افزایش دریافت انرژی به‌تدریج میزان درصد چاقی و اضافه وزن افزایش پیدا کرده. موضوع روغن در ارتباط با تأمین انرژی جزو بحث‌هایی است که می‌تواند باعث افزایش روند دریافت انرژی شود؛

ضمن این‌که سرانه مصرف روغن هم در کشور ما بیش از میزان مطلوبی است که درحال‌حاضر وزارت بهداشت تدوین کرده، به‌همین خاطر بحث کمیت و کیفیت مصرف روغن در ارتباط با سلامت مردم و جامعه بسیار حائز اهمیت است.

 سیدهدایت‌الله حسینی در گفت‌وگو با «روستانیوز» گفت: باید توجه داشت ‌که حرکت افراد جامعه ما رو به چاقی است و روغن هم یکی از منابع مهم دریافت انرژی است که کالری زیادی را ایجاد می‌کند و سرانه مصرف آن نیز بالاست؛ در نتیجه خانواده‌ها باید به میزان مصرف روغن دقت زیادی داشته باشند.

ایرانی‌ها روزانه بیش از حد مجاز اسیدهای چرب ترانس دریافت می‌کنند

حسینی با بیان این‌که موضوع مهم بعدی کیفیت روغن است، افزود: بحث کیفیت روغن می‌تواند از چند جهت برای سلامت مهم باشد؛ اول میزان اسیدهای چرب ترانس و اشباع است که در واقع دو شاخص هستند که در سلامت روغن می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند. اسیدهای چرب ترانس، اسیدهایی هستند که بیش‌تر در زمانی‌که روغن‌ به‌شکل جامد درمی‌آید، ایجاد می‌شود. خوشبختانه با روندی که مصرف روغن‌ ما در کشور طی دهه اخیر داشته و از جامد به مایع تغییر یافته، میزان دریافت اسیدهای چرب ترانس تا حدودی کاهش پیدا کرده، اما باز هم به حد مطلوب نرسیده است. به‌عبارت دیگر هنوز هم ایرانی‌ها روزانه بیش از حد مجاز اسیدهای چرب ترانس دریافت می‌کنند و به‌همین خاطر از نظر کیفیت روغن توجه ویژه‌ به اسیدهای چرب ترانس بسیار ارزشمند و مهم است.

جایگاه روغن‌های زیتون، کنجد، کلزا و آفتابگردان در سبد خانواده‌ها

 وی ادامه داد: اسیدهای چرب اشباع شاخص دیگری هستند که در ایجاد بیماری‌های قلبی‌ـ عروقی و بیماری‌های به اصطلاح غیرواگیر به اندازه اسیدهای چرب ترانس اهمیت ندارند؛ اما به سهم خود تأثیرگذارند، به‌همین دلیل در مصرف روغن باید میزان‌اسیدهای چرب اشباع را هم مورد توجه قرار داد. در بحث روغن باید توجه داشته باشیم که با آگاهی از روغن استفاده کنیم؛ یعنی در برخی موارد باید از روغن‌هایی استفاده کنیم که در برابر حرارت‌های بالا مقاومت داشته باشند، چون زمانی‌که حرارت بالا می‌رود، در روغن‌ها ترکیب‌های سمی ایجاد می‌شود که بسیار خطرناکند. به‌همین خاطر هنگام سرخ کردن حتماً باید از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کرد و زمانی‌که دمای پخت ‌و پز در حالت معمول و حدود ۱۰۰ درجه است، می‌توان از روغن‌های غیر سرخ‌کردنی استفاده کرد، چون این دسته روغن‌ها مانند روغن آفتابگردان، کلزا، زیتون و کنجد پروفایل اسیدهای چرب مطلوبی دارند و روغن‌هایی مناسب هستند و می‌توانند تأثیرات مثبتی بر سلامت مصرف‌کننده داشته باشند.

خانواده‌ها در زمان پخت و پز از روغن کم و غذاهای کم‌چرب استفاده کنند

رئیس انستیتوی تحقیقات صنایع غذایی کشور در پایان با تأکید بر این‌که روغن‌های مصرفی در خانوارها از نظر کمیت، کیفیت و نوع کاربری بسیار بااهمیت هستند، افزود: توصیه می‌کنم خانواده‌ها در زمان پخت و پز از روغن کم و غذاهای کم‌چرب استفاده کنند؛ همچنین روغن را با توجه به نوع پخت و پز خود انتخاب کنند.

وی ادامه داد: اگر دمای پخت‌ و پز بالای ۲۰۰ درجه باشد، افراد حتماً از روغن‌های مقاوم به حرارت که همان روغن‌ سرخ‌کردنی است، استفاده کنند و در زمان‌های پخت و پز با دمای پایین از روغن‌هایی که پروفایل سلامت‌بخشی مانند روغن زیتون دارند، استفاده کنند.

به گزارش «روستانیوز»، با بالا رفتن میزان مصرف روغن‌های خوراکی در بین خانواده‌ها بالا رفتن
آمار چاقی، اضافه وزن و همچنین بیماری‌های قلبی‌ـ عروقی مشهود است. این درحالی است که کارشناسان معتقدند طی دهه گذشته با تغییر رویه استفاده از روغن‌های مایع به‌جای روغن جامد گامی بزرگ جهت کاهش خطرات ناشی از مصرف روغن برداشته شده است. با وجود این باز هم به‌دلیل بالا بودن میزان مصرف روغن در بین خانوارها و استفاده نادرست از روغن بدون توجه به نوع کاربری آن‌ مشکلاتی ایجاد می‌شود. به‌عبارت دیگر خانوارها باید برای کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی‌ـ عروقی و اضافه وزن، علاوه‌بر کاهش میزان مصرف روغن، هر روغن را با توجه به نوع کاربری آن استفاده کنند؛ به این معنا که در شرایطی که دما بالاتر از ۲۰۰ درجه است، از روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی که در برابر حرارات بالا مقاومند، استفاده کنند. همچنین در دمای معمولی از روغن‌هایی همچون روغن زیتون، کنجد، کلزا و... که شاخص‌های سلامت‌بخشی دارند، استفاده کنند.

گزارش از یاسمن بلوردی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =