نصرالله پژمان‌فر

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 مجلس شورای اسلامی بیمه کشاورزی را یکی از فاکتورهای ثبات در حوزه تولید عنوان کرد و گفت: محصولات کشاورزی زیادی با تلاش و صرف هزینه‌های فراوان توسط کشاورزان تولید می‌شوند، اما با وقوع حوادث طبیعی، همچون سیل یا تگرگ بخشی از این محصولات از بین می­رود.

بیمه با پرداخت مبلغ خسارت می‌تواند به کشاورز برای ادامه کار کمک کند. کشاورزی تابع شرایط محیطی است که در بسیاری از موارد امکان کنترل شرایط محیطی وجود ندارد؛ لذا لازم است که ضرر و زیان وارده به کشاورزان با حمایت‌های دولت مانند تخصیص بیمه جبران شود.

نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با روستانیوز افزود: اهمیت بیمه کشاورزی به اندازه‌ای است که می‌تواند امنیت سرمایه، خطرپذیری­ها و برنامه­ریزی کشاورزان را پوشش دهد و بیمه‌ها می‌توانند محیطی استاندارد برای کشاورزی را در کشور ایجاد کنند. همچنین پوشش بیمه کشاورزی عاملی برای خالی‌نشدن روستاها از سکنه است؛ زیرا زمانی‌که کشاورزان مشاهده می‌کنند که در جریان تولید حامی دارند، انگیزه آن‌ها برای ادامه تولید بیش‌تر خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم تطابق بین‌ حق بیمه و میزان خسارات پرداختی به کشاورزان اضافه کرد: وقتی این توازن موجود نباشد و غرامتی که به کشاورز پرداخت می‌شود با خسارت وارده تطابق نداشته باشد، با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد که مهم‌ترین آن پایین آمدن سطح زیرکشت محصولات کشاورزی است؛ بنابراین اگر بودجه به اندازه کافی به این بخش تخصیص یابد، وضعیت تولید روزبه‌روز بهتر خواهد شد.

پژمان‌فر با اشاره به وجود سازکارهای موجود برای ترغیب کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود ادامه داد: بودجه کنونی صندوق نمی‌تواند پاسخگوی ضرر و زیانی باشد که در این بخش برای کشاورزان ایجاد می‌شود، به‌همین دلیل در مجلس شورای اسلامی نمایندگان قطعاً به این موضوع توجه ویژه خواهند داشت. اگر صندوق بیمه بودجه به اندازه کافی در اختیار داشته باشد تا خسارت را به‌موقع پرداخت کند؛ قطعاً کشاورزان تمایل بیش‌تری خواهند داشت تا محصولات خود را بیمه کنند، اما در یکی-‌دو سال اخیر عدم پرداخت به‌موقع خسارات باعث شده تا کشاورزان برای بیمه سطوح زیرکشت خود مأیوس شوند و برای بیمه محصولات خود اقدامی جدی صورت ندهند. درصورتی‌که برای ماندن کشاورز در چرخه تولید نباید وی را  میان مشکلات موجود رها کرد، زیرا خسارت وارد شده به کشاورز منجر می‌شود وی انگیزه خود را از دست بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =