حاتمیان

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر حمایت دولت از صندوق بیمه کشاورزی گفت: کشاورزان از زمانی‌که زراعت را آغاز می‌کنند تا زمانی‌که محصول را برداشت کنند، با ده‌ها خطر و ریسک مواجه هستند؛ از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله تا کمبود نهاده و بوروکراسی­های اداری و... و تنها چتر حمایتی کشاورز و دامدار بعد از خدا، صندوق بیمه است.

عبدالله­ حاتمیان در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: صندوق بیمه کشاورزی تا دو سال قبل عملکرد بسیار خوبی داشت و کشاورزان از این صندوق بسیار راضی بودند، اما در یکی‌-دو سال اخیر صندوق با کسری بودجه مواجه بوده است. همچنین حمایت دولت از صندوق نیز کم‌ شده و به‌دلیل مشکلاتی که وجود دارد، کشاورزان رغبتی به بیمه محصولات خود ندارند. این موارد باعث شده، اکنون با یک صندوق تقریباً خالی مواجه باشیم. درحال‌حاضر کشاورز حاضر است خسارت ببیند، ولی بیمه نشود؛ زیرا حق بیمه­ای که پرداخت می‌کند، بیش‌تر از غرامتی است که از بیمه دریافت می‌کند.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صندوق بیمه در همه جای دنیا یک صندوق زیان­ده است که نیاز به حمایت دولت دارد؛ زیرا کشاورزی حرفه­ای پر ­ریسک است. اگر دولت به کمک کشاورز بیاید و گوشه­ای از کار را بگیرد، کشاورزان به ادامه کار خود امیدوار می‌شوند. دولت باید در زمینه حق بیمه، کاهش بهره بانکی و جلوگیری از خرد شدن زمین­های کشاورزی تلاش بیش‌تری کند؛ زیرا اگر کشاورزی و تولید از بین برود، کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: برای این‌که کشاورزان ترغیب شوند تا محصولات خود را بیمه کنند، باید غرامت خسارت عدد قابل‌قبولی باشد. دولت باید با افزایش بودجه صندوق را تقویت کند؛ زیرا اگر صندوق بیمه کشاورزی تعطیل شود، تولید تعطیل خواهد شد و با افزایش بنیه مالی این صندوق می‌توان تولید را ساماندهی کرد. بخش‌های مختلف بازار متأثر از بخش کشاورزی و تولید داخل کشور است. اگر تولیدکنندگان را در نیابیم، این افراد از گردونه تولید خارج می‌شوند و ناچار می­شویم با قیمتی چندبرابر بیش‌تر محصول را از خارج کشور وارد کنیم.

حاتمیان گفت: بودجه در نظر گرفته شده دولت برای صندوق بیمه کشاورزی جوابگوی نیازها نیست و بارها این موضوع را متذکر شده‌ایم. با این حال باز هم اگر این موضوع در صحن علنی مطرح شود، تلاش می‌کنیم این اعتبار را به‌نفع کشاورزان افزایش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =