شمس‌الله شریعت‌نژاد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس­ شورای­ اسلامی اظهارداشت: کشاورزان افرادی هستند که از نظر مالی، تسهیلاتی و حتی کمک‌های بلاعوض نیازمند حمایت هستند.

شمس‌الله شریعت‌نژاد به «روستانیوز» گفت: خسارت‌ محصولات کشاورزی غیرقابل پیش‌بینی است و کشاورزان خبری از آمدن سیل، زلزله، طوفان و خشک‌سالی ندارند؛ بنابراین در همه‌جای دنیا این قشر تحت حمایت دولت هستند؛ زیرا امنیت غذایی کشورها وابسته به کشاورزان است و این موضوع در کشور ما به‌دلیل شرایط اقتصادی و دشمنانی که همواره درحال تهدید ما هستند، اهمیت بیش‌تری دارد. بیمه کشاورزی در جامعه یک ضرورت به‌حساب می‌آید، به‌همین دلیل هر خدمت و برنامه‌ای که در راستای حمایت از کشاورز باشد، باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

وی در رابطه با افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی گفت: کشور در همه بخش‌ها دچار مشکلات اقتصادی است و بودجه هیچ‌کدام از بخش‌ها مورد رضایت نبوده و رقم بودجه بیمه کشاورزی نیز کافی نیست؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی امیدواریم همین رقمی که در نظر گرفته شده، 100 درصد تخصیص پیدا کند. هر چند ما به تلاش و رایزنی خود برای افزایش مبلغ ادامه خواهیم داد.

شریعت‌نژاد با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای بیمه محصولات کشاورزی ادامه داد: شکل هزینه‌کرد بیمه و اولویت‌بندی برای محصولات استراتژیک بسیار مهم است. اگر بودجه در نظر گرفته شده، به‌طور کامل تخصیص یابد، باید هزینه بیمه هر محصول متناسب با میزان ریسکی که دارد، تعیین شود؛ برای مثال اکنون شاهدیم در برخی مناطق هر ساله محصولاتشان خسارت می‌بیند که نشان‌دهنده این است که محصول مورد نظر برای آن منطقه مناسب نیست. در این‌جا جهاد کشاورزی باید ورود کند و متناسب با اقلیم منطقه الگوی کشت ارائه دهد، به این ترتیب ضریب ریسک پایین آمده و به‌همان نسبت هم حق بیمه کاهش می‌یابد؛ از سوی دیگر میزان پرداختی بیمه محصولات کشاورزی هم منطقی‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: تعرفه بیمه باغ‌ها و محصولات کشاورزی باید به‌سمت واقعی‌شدن حرکت کند و به‌صورت کارشناسی و با توجه به نوع نگهداری باغ و ضریب ریسک آن تعیین شود تا کشاورزان توان پرداخت آن را داشته باشند. کارشناسان این حوزه باید به دقت مطالعه و بررسی داشته باشند و در جایی‌که لازم است، حق بیمه را کاهش داده و در جای دیگر افزایش دهند؛ زیرا وقتی حق بیمه کم باشد، به‌همان نسبت میزان خسارتی که پرداخت می‌شود هم کاهش می‌یابد؛ درصورتی‌که اگر فرد خسارت‌ زیادی دیده باشد، بیمه مجبور است بر اساس بضاعتی که دارد، هزینه را پرداخت کند. لازم است این موضوعات به موازات افزایش بودجه پیگیری شود تا افراد رغبت بیش‌تری برای بیمه محصولات خود داشته باشند.

نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سازکارهای ترویج بیمه محصولات کشاورزی گفت: این موضوع که کشاورزان در هنگام سختی و مشکلات پشتوانه‌ای به نام بیمه داشته باشند، بسیار مهم است. گاهی شاهدیم به‌دلیل رقم تعرفه بیمه محصولات کشاورزی، کشاورزان از بیمه‌کردن باغ‌ها و مزارع خود استقبال نمی‌کنند.

شریعت‌نژاد درخصوص اهمیت اطلاع‌رسانی درباره فواید بیمه محصولات کشاورزی اظهار داشت: بسیاری از باغداران و کشاورزان از بیمه اطلاع کافی ندارند؛ برای مثال تنها هفت‌هکتار از باغ‌های کیوی استان مازندران تحت‌پوشش بیمه هستند و در نشستی که با آن‌ها داشتیم، متوجه شدیم که این باغداران اطلاع زیادی از بیمه ندارند؛ زیرا در 30سال گذشته یک‌بار محصولاتشان خسارت‌دیده است که این موضوع نشان می‌دهد ضریب ریسک این محصول پایین است؛ بنابراین اگر دریافتی بیمه هم کم باشد، داوطلبان زیادی برای بیمه باغ‌های خود مراجعه می‌کنند. در نشستی که با مسئولان بیمه کشاورزی داشتیم، مقرر شد با تمهیداتی که در نظر گرفته می‌شود، بیمه باغ‌های کیوی افزایش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: بیمه باغ‌ها و محصولات کشاورزی می‌تواند بر روی عملکرد کشاورزان و باغداران اثر مثبت داشته باشد و دغدغه آن‌ها را کاهش‌دهد، زیرا ممکن است بر اثر یک سیل یا سرمای زودرس تلاش یک‌ساله آن‌ها از بین برود. همچنین حمایت دولت از این بخش باید بیش‌تر باشد؛ زیرا کشاورزی مهم‌ترین بخش در تأمین امنیت غذایی به‌حساب می‌آید و در دوره تحریم‌ها می‌تواند تنها منبع تأمین غذای مردم محسوب شود. به‌همین دلیل باید به بحث بیمه برای این بخش توجه ویژه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =