کد خبر: 5184
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
باغبانی

با توجه به رشد چندبرابری محصولات باغی نسبت به سال قبل، اعطای مشوق صادراتی به صادرکنندگان و روان سازی صادرات امری حیاتی برای نجات بخش باغبانی کشور به شمار می‌رود.

به گزارش روستانیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،  در شرایط فعلی تحریم، توسعه صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین منابع و درآمد غیرنفتی از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین خاطر مسئولان ذی ربط با فراهم کردن زیرساخت های لازم می توانند شرایط لازم را برای جهش صادرات و رقابت در بازارهای جهانی فراهم کنند‌. 

علی رغم سرمازدگی سال گذشته و از بین رفتن بخش اعظم محصولات کشاورزی، امسال شرایط مساعد اقلیمی منجر به رشد چندبرابری محصولات باغی شد که متاسفانه به سبب رکود بازار و مازاد عرضه بر تقاضا، اقتصاد این تولیدات تعریفی ندارد.
بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود هشدارهای مکرر از زمان گل دهی محصولات باغی مبنی بر ازدیاد تولید و ضرورت روان سازی صادرات، اما اقدام‌مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است، در حالیکه استمرار این روند لطمه جدی به بخش باغبانی و باغداران کشور وارد می کند.
با توجه به اهمیت فراوان اعطای مشوق های صادراتی به محصولات باغی و روان سازی صادرات به منظور ایجاد ارزآوری برای‌کشور به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌ تا از آخرین وضعیت شرایط بازار محصولات باغی و راهکارهای تعادل قیمت و استمرار تولید با خبر شویم:

صادرکنندگان حاضر به پذیرش ریسک مجدد نیستند/ فراهم کردن زیرساخت های صادراتی امری مهم در جهش صادرات محصولات باغی

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، درباره آخرین وضعیت تخصیص مشوق‌های صادراتی به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی، اظهار کرد: با توجه به آنکه دولت مشوق‌های صادراتی محصولاتی همچون سیب درختی، مرکبات و کیوی مربوط به سال ۹۶ را پرداخت نکرده است، از این رو صادر کنندگان دیگر حاضر به پذیرش ریسک و پرداخت هزینه‌های سنگین برای حضور در بازار‌های بین‌المللی نیستند.
وی افزود: علی رغم گلایه‌مندی‌های متعدد صادر کنندگان مبنی بر وقفه در پرداخت مشوق صادراتی و بی توجهی مسئولان ذی ربط، دیگر صادرکنندگان حاضر به پذیرش ریسک و قول مسئولان دولتی نیستند.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر که اوضاع و احوال اقتصادی دولت مناسب نیست، صادر کنندگان انتظار ندارند که دولت هزینه مالی پرداخت کند یا بسیاری از مسائل در بحث واردات را انجام دهد، اما انتظار دارند که مجوز و جوایز صادراتی برای زیرساخت‌هایی همچون لیفتراک، سردخانه و ماشین‌های یخچال‌دار را بدهند تا مشکلات صادرکنندگان مرتفع شوند.
نورانی افزود: اگر به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های صادراتی هستیم، بهتر است دولت را در فشار مالی قرار ندهیم تا مشوق صادراتی صادر کند و تنها به جای تخصیص مشوق‌های صادراتی مشکلات و کمبود‌های صادر کنندگان در خصوص سورتینگ، بسته بندی، لیفتراک، ماشین‌های سردخانه‌دار و کانتینر‌های یخچالی را برطرف کند که با این وجود دیگر نیازی نیست که ۳ کیلو سیب تنها در قبال واردات موز انجام شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه تأمین زیرساخت‌های صادراتی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: واردات ماشین آلات و رفع کمبود‌های زیرساخت‌های صادراتی می‌تواند در توسعه صادرات نقش بسزایی داشته باشد و همواره نیازی نیست که صادرات محصولات باغی در قبال واردات میوه‌هایی همچون آناناس و انبه که ضرورتی ندارد، صورت گیرد. هر چند موز جزء میوه‌هایی است که طی سال‌های اخیر در سبد میوه خانوار قرار گرفته و به یک عادت تبدیل شده  وتن‌ها نوسانات نرخ ارز و گرانی موز تا حدودی منجر به کاهش مصرف این میوه شده است.
به گفته وی، گر دولت مشکلات زیرساختی صادر کنندگان را با صدور مجوز‌های لازم که بار مالی برای دولت ندارد، مرتفع کند و همواره صادر کنندگان را به واردات زیرساخت‌های صادراتی تشویق کند، این امکان وجود دارد که در شرایط فعلی با صادرات محصولات مازاد بر نیاز کشور بتوان ارزآوری قابل توجهی را نصیب کشور کرد.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: در شرایط فعلی تحریم که با مشکلات متعددی در صادرات منابع نفتی رو به رو هستیم، اعطای مجوز‌های لازم برای واردات زیرساخت‌های صادراتی می‌تواند تأثیر شگرفی در جهش صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد.
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران، با تاکید بر صادرات محصولات باغی به منظور یک راه برای نجات بخش باغبانی کشور اظهار کرد: همه ساله در بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل مازاد تولید، امکان صادرات و در مقابل در دیگر محصولات و همچنین در بحث تکنولوژی با کشور‌های دیگر نیازمند واردات هستیم.
وی تعامل در خصوص تکنولوژی‌های مربوط به نهاده‌های بخش کشاورزی و مکانیزاسیون با دیگر کشور‌ها را امری ضروری دانست و گفت: اگر با کشور‌های صاحب فن در این بخش‌ها مراوده نداشته باشیم، بدون تردید تولید دچار مشکلاتی خواهد شد که این امر تنها بر هزینه‌های تولید می‌افزاید.
شادلو ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و تلاش بهره برداران، امسال تولید محصولات باغی نسبت به سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، در حالیکه اقتصاد این تولیدات به سبب رکود بازار و ازدیاد عرضه بر تقاضا جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.
این مقام مسئول با تأکید بر صادرات محصولات باغی به بازار‌های هدف، بیان کرد: با وجود هشدار‌های مکرر از زمان گل دهی محصولات به تمام ارکان نظام مبنی بر آنکه تولید محصولات باغی بیش از مصرف خواهد بود، اما متأسفانه سیاست گذاری صادرات همچنان با مشکلاتی رو به رو است که این امر خطر جدی برای بخش باغداری به شمار می‌رود چرا که با گذشت ۱۰ ماه از سال و تثبیت شرایط تولید محصولات و نبود خطر برای نتایج نهایی به سبب جمع‌آوری تولیدات و ارسال به سردخانه‌ها انتظار می‌رود که هرچه سریعتر تمهیداتی مبنی بر روان‌سازی صادرات به کار گرفته شود تا زحمات ۴۰ ساله باغداران و صنعت باغبانی دچار خسران نشود.
وی با تأکید بر اعطای یارانه به بخش کشاورزی همانند دیگر بخش‌های اقتصادی اظهار کرد: با وجود آنکه در تمامی کشور‌ها برای بخش کشاورزی یارانه در نظر گرفته می‌شود، از این رو انتظار می‌رود که مسئولان ذیربط به سبب آنکه بخش کشاورزی محور زندگی و تمامی کار‌های اقتصادی است، مشوق‌های صادراتی برای کمک به صادر کنندگان در نظر بگیرند چرا که به سبب رشد بی‌نظیر محصولات باغی بازار داخل تنها جوابگوی نیمی از این تولیدات خواهد بود.
نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با تأکید بر توسعه صادرات محصولات باغی به منظور برقراری تعادل در بازار داخل، گفت: اگر مسئولان ذیربط توجهی به روان‌سازی صادرات و اعطای مشوق‌های صادراتی لازم در خصوص محصولات باغی نداشته باشند، بدون تردید خسارت قابل توجهی به بخش باغبانی و باغداری کشور وارد می‌شود که جبران آن امکان پذیر نخواهد بود.

ایجاد زنجیره های تولید یک راه برای جهش صادرات محصولات کشاورزی/توسعه صادرات محصولات کشاورزی تنها از طریق تشکل ها امکان پذیر خواهد بود

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی، با تاکید بر این مسئله که فراهم کردن زیرساخت های لازم تنها راه حل جهش صادرات محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: تا زمانیکه وزارت امور خارجه، رایزن اقتصادی ایران را در کشورهای مختلفی که ما کنسولگری داریم، ایجاد نکند، مشکلات سد راه صادرات استمرار خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به عدم اجرای الگوی کشت و نبود برنامه مدون صادرات، حوادث اقلیمی همچون سرمازدگی منجر به مازاد یا کاهش تولید محصولات می شود و به عبارت دیگر زندگی کشاورزان را به جای تکنولوژی، طبیعت مدیریت می کند.

خان محمدی ایجاد زنجیره های تولید محصولات کشاورزی را امری مهم در جهش صادرات دانست و گفت: با ایجاد زنجیره های تولید به سبب برنامه ریزی صادرات، تجار بازارهای هدف این اطمینان را داشته باشند که محصولاتشان به موقع عرضه نشود.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی ادامه داد: با وجود عدم ایجاد زیرساخت های لازم مبنی بر نگهداری، انبار و دپو محصولات نمی توان در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشت، در حالیکه دولت با اعمال حمایت لازم از طریق تشکل و سندیکاها باید زیرساخت های لازم برای صنایع تبدیلی و صادرات ایجاد کند تا در صورت مازاد بتوانیم محصولات تولیدی را صادر کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: با ایجاد زیرساخت های لازم امکان صادرات محصولات مازاد کشاورزی به بازارهای هدف و کسب درآمدهای ارزی به کشور وجود دارد، در غیر این صورت امیدی به توسعه صادرات نیست.

با وجود رشد چندبرابری محصولات باغی نسبت به سال قبل ناشی از شرایط مساعد اقلیمی باید تدابیری برای صادرات مازاد بر نیاز کشور به بازارهای هدف همچون روان سازی و اعطای مشوق های صادراتی به کار گرفته شود چرا که بخش کشاورزی می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد، این در حالی است که بی توجهی به زیرساخت های لازم مبنی بر ایجاد زنجیره ارزش و رفع کمبودهای صادرکنندگان در خصوص کانتینرهای یخچالی، سردخانه ها و صنایع تبدیلی می تواند لطمه جدی به بخش باغبانی کشور وارد کند.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =