55

نشست اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه بنکداران تهران با حضور علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با تقدیر از او به‌پاس تلاشش برای رفع موانع تولید، در محل این اتحادیه برگزار شد.

به گزارش «روستانیوز»، در ابتدای این نشست رئیس هیئت‌مدیره کانون خبرگان کشاورزی استان تهران با اشاره به تلاش‌های وقف‌چی گفت:‌ یکی از معضلات تولیدکنندگان در سال‌های اخیر سود مرکب بانک‌ها بود که پس از دو سال و با تلاش بی‌وقفه ما به‌عنوان بخش تولید و برخی نمایندگان به‌ویژه علی وقف‌چی حذف شد. البته این قانون را مجلس تصویب کرده بود، اما ابتدا بانک مرکزی حاضر به اجرای آن نشد و پس از آن هم شورای نگهبان با آن مخالفت کرد. پس از آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد که با صحبت‌های ایشان با اعضای مجمع بالاخره این قانون اجرایی شد.

علیرضا الوندی افزود: وقف‌چی همواره حامی بخش تولید بود و در مباحث مختلفی که در مجلس مطرح شد، ازجمله موضوع تراریخته، زنجیره تولید، گران‌فروشی فروشگاه‌ها، ارزش افزوده و مباحث دیگر تلاش کرد طرف مردم باشد.

انتقاد از مالیات ارزش افزوده درنظرگرفته‌شده برای قند و شکر

رئیس اتحادیه بنکداران تهران نیز با بیان این‌که این اتحادیه حلقه واسط بین تولیدگنندگان و توزیع‌کنندگان است، گفت:‌ بنابر قانون، اتحادیه‌ها حق فعالیت اقتصادی ندارند، اما این اتحادیه دو سال قبل شرکتی به‌نام «فردای روشن بنکداران» را با 10 درصد اعضاء تشکیل داد و حالا می‌تواند پا به عرصه اقتصادی بگذارد. این شرکت اکنون سهامی خاص است، اما قرار است در آینده سهامی عام شود تا مردم هم بتوانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

محمد آقاطاهر با انتقاد از مالیات ارزش افزوده درنظرگرفته‌شده برای قند و شکر افزود: یکی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجهیم و بر سفره معیشتی مردم هم تأثیر مستقیم خواهد گذاشت، مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که برای قند و شکر در نظر گرفته شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که ارز چهارهزار و 200 تومانی هم به این کالاها تعلق نخواهد گرفت.

وی ادامه داد:‌ شکر ماده اولیه بسیاری از محصولات صنایع غذایی، کارخانه‌های شیرینی‌پزی و حتی محصولات دارویی است و با این اقدام قیمت این محصولات هم چندبرابر خواهد شد. در جلساتی که ما با نمایندگان مجلس  داشتیم، نتوانستیم آن‌ها را قانع کنیم که این اقدام به‌نفع مردم نخواهد بود. درست است که قند و شکر برای سلامتی مضر است، اما ضرر آن بیش‌تر از فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس یا سیگار نیست که هیچ ارزش افزوده‌ای برایشان در نظر گرفته نشده است.

آقاطاهر اضافه کرد:‌ قند و شکر ماده اولیه است و نباید به آن به‌چشم کالایی غیرضروری و زیان‌آور نگاه کرد و به همین سبب از نمایندگان مجلس می‌خواهیم اجازه تصویب این  قانون را ندهند.

وی با اشاره به تناقضاتی که در بحث کاشت و مصرف محصولات تراریخته وجود دارد، گفت:‌ در کشور ما کشت محصولات تراریخته ممنوع است، اما می‌بینیم که بسیاری از کالاهای وارداتی مانند گندم، سویا، کنجاله و... تراریخته است. 90 درصد سویایی که در در دنیا استفاده می‌شود، تراریخته است و هنوز مضر بودن این محصولات اثبات نشده است. از مجلس می‌خواهیم درباره این مسأله هم شفاف‌سازی کند؛ چراکه در واردات این محصولات هم رانت‌هایی وجود داد.

در توزیع یارانه‌ها به جراحی بزرگ اقتصادی نیاز داریم

عضو کمسیون کشاورزی مجلس نیز در این جلسه با بیان این‌که مشکل اصلی ما توزیع ناعادلانه ثروت در کشور است، گفت:‌ برخی می‌گویند در شأن مردم نیست که به آن‌ها بسته معیشتی داده شود، اما در بسیاری از کشورهای دنیا هم این کار انجام می‌شود و اگر چنین بسته‌هایی به‌صورت عادلانه تقسیم شود، دیگر شاهد فقر نخواهیم بود. باید یارانه‌ای را که به کالاهایی مانند برنج و مرغ تعلق می‌گیرد، به مردم دهیم تا خودشان تصمیم بگیرند آن را کجا هزینه کنند. در این حوزه به جراحی بزرگ اقتصادی نیاز داریم.

وقف‌چی با اشاره به این‌که ارز چهارهزار و 200 تومانی باعث ایجاد رانت در کشور شده، ادامه داد: ارزی که به واردکنندگان تعلق می‌گیرد، ضدتولید است؛ چراکه تولیدکنندگان مجبورند با ارز 12 هزار تومانی تولید کنند و در این شرایط تولید کشور به مشکل می‌خورد و امکان رقابت وجود نخواهد داشت.

وی افزود: ‌در شرایط کنونی باید صادرات را گسترش دهیم و موانع آن را برداریم. به همین منظور چندبار به رئیس مجلس نامه نوشتم و در آن عنوان کردم که به انقلاب اقتصادی نیاز داریم. باید به نخبگان و صاحب‌نظران فرصت داده شود تا وارد مجلس شوند و تصمیم‌گیری کنند.

وقف‌چی اضافه کرد: وقتی همه تکیه ما به نفت باشد، با تحریم‌ها به مشکل برمی‌خوریم؛ اما درصورتی‌که فرصت‌های طلایی صادرات را غنیمت بشماریم و موانع را از سر راه صادرکنندگان محصولات داخلی برداریم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از اقداماتی که نقش بسیاری در بهبود وضعیت اقتصادی دارد، خارج کردن سپرده از بانک‌ها و سوق دادن آن به‌سمت تولید است. باید افراد را با مشوق‌هایی مانند دریافت نگرفتن مالیات، دادن زمین رایگان یا پرداخت نکردن هزینه آب، برق و گاز تا زمان سوددهی ترغیب کنیم به‌سمت تولید و اشتغال‌زایی بروند.

وی افزود:‌ دومین عامل ورشکستگی کشور ما کارمندی است. حدود 90 درصد از درآمد کشور اعم از مالیات، درآمدهای نفتی و سود تولید صرف پرداخت حقوق کارمندان می‌شود؛ حقوقی که هیچ کارآیی‌ای ندارد. دولت باید حداقل هزینه بازنشستگی را تأمین کند و اعلام کند امکان جذب ندارد تا مردم تکلیف خود را بدانند؛ البته مجلس هم باید برنامه‌ای در این زمینه ارائه دهد.

وقف‌چی با اشاره نقش نمایندگان در حل مشکلات کشور گفت:‌ امروز هر مشکلی که در بخش‌های مختلف کشور داریم، مانند وزیر ناکارآمد، دولت ناکارآمد و... به این ‌دلیل است که مجلس به‌موقع نتواسته تصمیم بگیرد. اگر نمایندگان وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دادند، بنزین در یک روز چند برابر نمی‌شد و این همه هزینه و تنش به کشور تحمیل نمی‌شد. بیش از 100 سال است که منابع کشور غارت می‌شود و هرکسی به فکر خود است تا تکه‌ای از این منابع را مال خود کند؛ درصورتی‌که باید جامعه را متحد و یکپارچه ببینیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =