روستا

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قم گفت: بسیاری از روستاهای استان از تنوع محیطی فوق‌العاده‌ای برای جذب گردشگر برخوردارند و بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بخش بوم‌گردی از ظرفیت‌های اقتصادی آن بهره‌مند شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سجاد چهرگانی، بیان کرد: روستاهای استان قم به دلیل تردد زیاد زائران و مسافران از ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری برخوردار است اما به دلایل مختلف ازجمله عدم وجود زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی،‌ به این مساله توجه لازم صورت نگرفته‌است.

وی افزود: توسعه بوم‌گردی راهکاری مهم برای تقویت گردشگری در روستاهای استان است و می‌تواند کسب‌وکارهای بسیاری برای ساکنان این مناطق ایجاد کند.

وی ادامه داد:‌ روستاهای قم به دلیل داشتن تنوع محیطی، بناهای تاریخی و فاصله اندک تا مرکز استان از امتیازهای خوبی برای توسعه گردشگری برخوردارند و هرگونه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه،‌ سودآوری مطلوب را درپی خواهد داشت.

چهرگانی گفت: مسئولان استان نیز برای توسعه گردشگری در مناطق روستایی اقدامات گسترده‌ای همچون تخصیص اعتبار برای روستاهای هدف گردشگری،‌ تعمیر بناهای تاریخی،‌ اجرای طرح‌های هادی،‌ توسعه بوستان‌ها،‌ توسعه زیرساخت‌های موردنیاز و ایجاد راه دسترسی مناسب، پرداخت تسهیلات برای ایجاد مجتمع‌های گردشگری و ایجاد خانه‌های بوم‌گردی در برخی از روستاهای استان را انجام داده‌اند.

وی بیان کرد:‌ باوجود تلاش‌های صورت گرفته، دلایلی مانند عدم وجود بستر مناسب برای فعالیت بخش خصوصی، باعث عدم استقبال این بخش به‌عنوان محرک حوزه گردشگری شده است.

وی ادامه داد: طولانی بودن روند صدور مجوزها، دشواری‌های اخذ تسهیلات،‌ برخی از موانع قانونی، حمایت اندک از فعالیت‌های صورت گرفته در روستاها، مشکل‌ها و موانع فرهنگی در برخی موارد و بسیاری از عوامل دیگر باعث کند شدند حرکت توسعه گردشگری در مناطق روستایی استان شده است که با جدیت به دنبال رفع آن هستیم.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد سالانه ۸۰ میلیون تن از محورهای مواصلاتی قم عبور می‌کنند و ۲۰ میلیون تن از این افراد به‌منظور زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران وارد این استان می‌شوند، همچنین سالانه سه میلیون زائر خارجی به این شهر مذهبی عزیمت می‌کنند.
قم در منطقه مرکزی ایران و در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرارگرفته است.
جمعیت روستایی قم در همه بخش‌های این استان پراکنده‌اند؛ قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =