منصور پوريان

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده درخصوص آخرین وضعیت صنعت گوشت قرمز گفت: براساس آخرین هشدار رئیس دامپزشکی کل کشور، درحال‌حاضر با انباشت دام روبه‌رو هستیم و این انباشت به ترافیکی از دام تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که طبق گزارشات دامپزشکی حجم زیادی دام انباشت‌شده در بخش دام سنگین در تهران وجود دارد.

منصور پوریان در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: با توجه به این‌که براساس گزارش دامپزشکی تمام استان‌های کشور اعلام کرده‌اند که با مشکل انباشت دام مواجه هستند و دامداران شهر مشهد نیز عنوان کرده‌اند که با پدیده تب برفکی تا حدودی مواجهند؛ بنابراین دولت باید سیاستی اتخاذ و دام انباشته‌شده را سریعاً خریداری یا صادرات آن را آزاد کند.
پوریان افزود: با توجه به شروع فصل پاییز و بارش‌های خوبی که طی ماه گذشته صورت گرفته، زایش‌های خوبی در سطح کشور در بخش دام سبک و سنگین گزارش شده است؛ به همین دلیل با جمعیت دامی بسیار بزرگی روبه‌رو هستیم و لازم است سیاست تعدیل‌ گله‌ها انجام شود. 
وی ادامه داد: اکثر انجمن‌ها و تشکل‌های دامی نامه‌نگاری‌های لازم را با وزارتخانه انجام داده و اعلام کرده‌اند که با توجه به افزایش جمعیت و زیاد شدن عرضه، طبیعتاً مشتریان و متقاضیانی در بازار ندارند و درنتیجه بهترین راه این است که راه صادرات را برای صادرات‌کنندگان دام‌ کشور باز کنید.
پوریان درخصوص آخرین قیمت دام زنده نیز گفت: الان قیمت‌ها تقریباً مانند قیمت آبان‌ماه است و افزایش قیمتی مشاهده نشده، به‌طوری‌که قیمت دام سبک زنده کیلویی 35 و قیمت دام سنگین زنده کیلویی 25 هزار تومان است.
وی خاطرنشان کرد: البته با تولید زیادی که الان در سطح کشور وجود دارد و انباشت دامی که از سال گذشته روی دست دامداران مانده، قطعاً روند قیمت کاهشی خواهد بود. 

کاهش قیمت دام زنده دامداران را تهدید می‌کند
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با بیان این‌که قطعاً تا پایان سال با افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه نمی‌شویم، تصریح کرد: درحال‌حاضر نگرانی ما این است که در بخش دام، دامداران کاهش قیمت داشته باشند و با توجه به شرایط تحمیلی ممکن است مجبور به حراج کردن دام‌هایشان بشوند که این مسأله اصلاً خوب نیست. 
پوریان افزود: گوشت ارتباط تنگاتنگی با تولید داخلی دارد و درحال‌حاضر نیز تولید داخلی بیش از تقاضاست. از سوی دیگر دام‌های ما الان به‌دلیل وجود مراتع مناسب سیر هستند؛ بنابراین تا پایان سال باز هم افزایش تولید خواهیم داشت. 
وی تصریح کرد: وقتی اعلام می‌شود فلان مقدار انباشت دام داریم، یعنی وزنشان از 700 کیلوگرم بیش‌تر است، درحالی‌که وقتی وزن دام بین 300 تا 400 کیلوگرم است، باید وارد بازار شود. به این ترتیب برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد که در بخش تولید سرمایه‌گذاری کند.
پوریان افزود: اگر بازارهای مختلف داخلی و خارجی ایجاد شود، سبب می‌شود تولید باز هم روند افزایشی داشته باشد و تولید رونق بگیرد.
 پوریان در پایان با بیان این موضوع که میزان دام مولد در بخش دام سبک درحال‌حاضر 35 تا 36 میلیون رأس است، تأکید کرد: هشدار اخیر رئیس سازمان دامپزشکی به مسئولان باید به‌عنوان یک زنگ خطر در نظر گرفته شود تا هرچه سریع‌تر درخصوص انباشت دام تصمیم‌ درستی اتخاذ کنند و نگذارند مثل سال 1395گرفتار تب برفکی شویم؛ چراکه در آن سال شاهد بودیم مجموعه زیادی از دام‌های مولد ما نابود شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =