یوسفی

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی ایران اظهارداشت: سن نگهداری مرغ‌های مادر متناسب با وضعیت بازار و نیاز به گوشت مرغ و یک‌سری مسائل دیگر به‌طور متوسط 64 هفته است، اما بسته به شرایط می‌تواند متغیر باشد؛ یعنی برای تأمین 120 تا130میلیون جوجه در ماه با کم و زیاد کردن سن مرغ‌های مادر بالانس می‌شود. ظاهراً امروز هم نیاز به این دیده شده که سن حذف گله‌های مرغ مادر 68 هفته باشد.

محمد یوسفی در گفت‌وگو با روستانیوز گفت: با وجود این انجمن جوجه یک‌روزه همان 64 هفته‌ای را که اکنون هم عملیاتی می‌شود قبول دارد و معتقد است نباید این میزان از 64 هفته بالاتر برود، به این دلیل که قیمت ‌جوجه بسیار کاهش پیدا می‌کند و واحدهای مرغ مادر زیان می‌بیند.

یوسفی افزود: مسئولان تنظیم بازار نیز معتقدند که سن حذف گله‌های مرغ مادر 64 هفته باشد؛ اما در سال‌های گذشته گاهی تا 70 هفته هم بالا رفته‌است.

وی تصریح‌کرد: معتقدم سن حذف گله‌های مادر بین ۶۶ تا ۶۸ هفته مناسب است و اگر احیاناً قیمت جوجه یک‌روزه به قدری کاهش یافت که واحدهای مرغ مادر زیان دیدند، بهتر این است به‌جای این‌که تخم‌مرغ نطفه‌دار را در ماشین‌های جوجه‌کشی بخوابانند تا منجر به تولید جوجه یک‌روزه شود، تعدادی از تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار را تبدیل به جوجه نکنند و به‌صورت خوراک به بازار عرضه کنند تا به این ترتیب فروشندگان جوجه نیز متضرر نشوند.

یوسفی افزود: معتقدم وزارت جهاد کشاورزی که متولی تولید است، باید در این‌خصوص کارشناسانه تصمیم بگیرد؛ چراکه یک کارگروه برنامه‌ریزی تولید نیز در معاونت امور دام و طیور دارد که این مباحث در آن‌جا مطرح و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود که 64 هفته باشد یا 68 هفته.

 وی با بیان این‌که اگر سن حذف 66 هفته باشد بهتر است، افزود: اگر بازار جوجه در رکود باشد، بهترین کار این است که تخم‌مرغ‌ها جمع‌آوری شود و اگر دیدیم بازار جوجه متورم است و مرغ گوشتی گران عرضه می‌شود، آن موقع مسئولان می‌توانند بلافاصله سن‌ مرغ‌های مادر را بالا ببرند؛ چراکه با این‌کار حداکثر ۵۰ روز بعد جوجه تبدیل به گوشت مرغ می‌شود.

 یوسفی ادامه‌داد: به این ترتیب شرکت پشتیبانی امور دام و طیور می‌تواند طبق دستور ستاد تنظیم بازار، از محل ذخیره‌ها به‌موقع مرغ مورد نیاز را ذخیره کند؛ به‌طوری‌که بازار گوشت نیز خراب نشود و واحدهای تولید گوشت مرغ مادر هم زیان نبینند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =