کد خبر: 4637
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
ورزش

رییس فدراسیون ورزش‌ روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: گسترش فعالیت ورزش در روستاها بستگی به همگانی کردن رشته‌های بومی محلی دارد که باید با فرهنگ‌سازی مناسب توسط هیات‌ها و همکاری رسانه‌های گروهی صورت گیرد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، غلامرضا جعفری روز سه‌شنبه در مجمع انتخاباتی هیات ورزش های روستایی‌ عشایری یزد با بیان اینکه برای همگانی‌کردن ورزش در رشته‌های بومی محلی تاکنون کارهای خوبی انجام شد، اما کافی نیست، افزود: باید با برنامه‌ریزی دقیق با فعالیت فرهنگی زمینه حضور علاقه‌مندان در رشته‌های مختلف را فراهم کرد.

وی به اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی برای داوران، مربیان و عموم مردم و جوانان در ارتباط با رشته‌های بومی محلی به عنوان یک کار اساسی و همیشگی توسط هیات‌ها با همکاری اداره های کل ورزش و جوانان تاکید کرد و پیگیری آن را در استان‌ها خواستار شد.

رییس فدراسیون ورزش روستایی‌ و بازی‌های بومی محلی تاکید کرد: تکمیل و تجهیز خانه‌های ورزشی روستاها ، برگزاری مسابقات، جذب حامیان مالی و بهره‌گیری از تجربه پیشکسوتان برای گسترش این رشته ورزشی در کشور ضروری است.

جعفری همچنین، توجه به هیات‌ شهرستان‌ها و رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها را مورد تاکید قرار داد که این امر نقش مهمی در گسترش رشته‌های روستایی‌عشایری و بومی محلی دارد.

در مجمع یادشده هادی مقیمی با کسب  ۱۲ رای از ۱۳ رای ماخوذه برای چهار سال دیگر سکاندار هیات ورزش‌های روستایی و بازی های بومی محلی استان یزد شد.

حسین محمدی و لیلا وکیلی ۲ نامزد دیگر مجمع پیش از آغاز رای‌گیری از حضور در انتخابات انصراف دادند.

در حال حاضر این استان  ۱۰ شهرستان، ۲۱ شهر، ۲۱ بخش، ۴۳ دهستان و ۹۶۳ روستا دارد.

در یزد همانند استان های دیگر بازی های بومی‌محلی بسیاری وجود دارد که به مهمترین آنها می توان به لی لی بازی  ، دوزپا  ، گانیه ،  چوب کلی  ،  چوب کشی  ، دال پلان ، تیر و کمون  ،  یک گل ، ۲ گل  ،  خروس جنگی  و غیره ...اشاره کرد.

استان یزد ۴۸ هیات ورزشی و ۷۵ هزار ورزشکار بیمه شده دارد.

۸۷ درصد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت استان در شهرها و بقیه در روستاها و آبادی ها  زندگی می کنند.

از مجموع جمعیت استان حدود ۶ هزار نفر عشایر هستند که عمدتا در شهرستان های ابرکوه و خاتم مستقر هستند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =