کد خبر: 4565
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
زنبور عسل

یک کارشناس ارشد پرورش زنبور عسل که به‌طور تخصصی در زمینه پرورش ملکه تحقیق و فعالیت می‌کند، اظهار داشت: مسأله اصلی در صنعت زنبورداری این است که این کار به‌صورت صحیح و اصولی انجام شود.

مهدی‌ اخوان مقدم افزود: درحال‌حاضر در کنار زنبورستان خود یک آزمایشگاه صحرایی برپا کرده‌ام تا به این ترتیب آموزش‌هایی که به بهره‌برداران ارائه می‌دهم، فقط آکادمیک نباشد و عملی هم باشد، چراکه تمرکز اصلی ما روی آموزش است و در مراحل مختلف برای زنبورداران جلسات تخصصی برگزار می‌کنیم.

اخوان‌ مقدم ادامه داد: تمام سعی ما این است که از طریق این آموزش‌ها به زنبورداران اعلام کنیم اگر می‌خواهند زنبورداری را حتی با دو کندو شروع کنند، باید این کار را اصولی انجام دهند و مثل گذشته یک زنبوردار کوچک به کانون آلودگی منطقه تبدیل نشود و تا شعاع چندکیلومتری زنبورداران اطراف را آلوده نکند.

وی با اشاره به این‌که زنبور موجودی است که به طبیعت وابسته است، گفت: وظیفه من به‌عنوان یک زنبوردار این است که از طبیعت محافظت کنم و به افراد تحت آموزشم بیاموزم که چگونه به‌درستی و اصولی این موجود را پرورش بدهند که باعث آلودگی محیط نشود و درعین‌حال از فعالیت خود بیش‌ترین بهره‌ را ببرند.

ملکه انسجام‌بخش کندوست

این پرورش‌دهنده ملکه گفت: ملکه تنها عضو مولد کندوست و نه‌تنها از نظر مولدبودن، که در رفتارهایی هم که نشان می‌دهد، یگانه است. درواقع ملکه یک نظام زن‌سالار پیچیده و زیبا در کندو ایجاد می‌کند که این نظام، ۶۰ هزار زنبور در یک کندو نیست، بلکه یک موجود واحد در ۶۰ هزار بدن است. درواقع ملکه حکم انسجام‌بخش این مجموعه را دارد، درنتیجه ملکه از این جهت برای ما بسیار مهم است.

اخوان ‌مقدم درخصوص کیفیت ملکه نیز گفت: می‌توانیم به کیفیت ملکه از جنبه‌های مختلف نگاه کنیم؛ مثلاً از جنبه زیباشناختی و ژنتیکی؛ الان در کشور عمدتاً روی جنبه ژنتیکی ملکه کار می‌شود. همچنین می‌توان با رویکرد جدیدی که در دنیا مطرح شده، به کیفیت این موجود نگریست که آن جنبه درواقع کیفیت ملکه از نظر فیزیولوژیکی یا به‌عبارت ساده‌تر از نظر توان باز‌زایی نسل جدید و توانایی حفظ یک کلنی قوی است.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم حتی اگر ملکه ژنتیک خوبی هم نداشته باشد، اما اگر روی کیفیت پرورش آن، یعنی توان تخم‌ریزی، توان حفظ کلنی، توان تشکیل کلنی قوی و این‌گونه موارد کار کنیم، می‌توانیم در صنعت زنبورداری بسیار موفق باشیم. به‌طوری‌که به‌نظر من می‌توانیم به‌زودی در حوزه ملکه یکی از قطب‌های پرورش ملکه در جهان باشیم؛ چون درحال‌حاضر در کشور دانش فنی آن وجود دارد، آدم‌های پای کار نیز حضور دارند و تعداد کلنی‌ها نیز بسیار بالاست. همچنین پوشش گیاهی کشورمان بسیار متنوع است و با توجه به اقلیم کشورهای مختلف می‌توانیم برای کل دنیا ملکه پرورش دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =