تعاون روستایی

مدت‌هاست فعالان صنعت زنبورداری از عملکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی به سبب ضعف در نظارت، آموزش، بازاریابی و... شکایت و گله می‌کنند، اما در کمال تعجب این سازمان تابه‌حال نه تنها پاسخی به این حجم از انتقادات نداده، بلکه راه سکوت را پیش گرفته‌است.


این انتقادات در حالی صورت می‌گیرد که مدیر بالادستی اتحادیه زنبورداری بنا به دلایلی که بر ما معلوم نیست، راه دیگری را در پیش گرفته‌ و به جای پاسخگویی به انتقادات و رفع مشکلات مطرح‌شده، به تقدیر و تشکر از سازمان مرکزی تعاون روستایی می‌پردازد. این مدیران به مصداق سخن «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها» هم که شده باید به درد دل زیرمجموعه‌های خود گوش دهند، نه این‌که حرف آن‌ها را به کل رد کنند.

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت تعاونی شفاشهد شهرستان شهرکرد در این‌باره اظهارداشت: سازمان تعاون روستایی، بسیاری از شرکت‌های تعاونی‌ و اتحادیه‌ها را فقط به این دلیل که آمارشان را داشته باشد و آن‌ها حضور فیزیکی داشته باشند، نگه می‌دارد، وگرنه نظارت چندانی بر انتخابات اتحادیه‌ها و شرکت تعاونی‌ها ندارد. اگر این سازمان قصد دارد به‌صورت قانونی عمل و مفاد قانون را اجرا کند، بسیاری از اتحادیه‌ها و شرکت تعاونی‌ها وجود نخواهند داشت.

مسلم فرج‌زاده در گفت‌وگو با روستانیوز گفت: یکی از رسالت‌ها و وظایف سازمان تعاون روستایی این است که بر انتخابات اتحادیه‌ها و شرکت تعاونی‌ها نظارت داشته باشد، اما به هیچ‌وجه نظارت دقیقی ندارد.

فرج‌زاده افزود: یکی دیگر از وظایف این سازمان این است که از شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها حمایت کند، اما با وجود این‌که در سال گذشته بسیاری از ارگان‌ها، ازجمله وزارت جهاد کشاورزی و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور از این تشکل‌ها حمایت مادی و معنوی کردند، سازمان تعاون روستایی حتی از مشکلات این تشکل‌ها هم خبردار نشد.

وی ادامه داد: جالب است که این سازمان خود مفاد قانونی ارائه می‌دهد، اما 100 درصد خلاف آن را اجرا می‌کند.

 فرج‌زاده در پاسخ به این پرسش که چه انتظاراتی از این سازمان دارید، گفت: بحث اصلی ما روی مسأله نظارت است؛ اگر این سازمان نظارت دقیق و سنجیده‌ای انجام دهد، بسیاری از مشکلات شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها حل می‌شود و افراد توانمند روی کار می‌آیند تا بتوانند مشکلات را حل کنند. در استان چهارمحال‌وبختیاری چندین سال است که مشکلات بسیاری داریم که عمدتاً به‌دلیل همین عدم نظارت صحیح است و چالش‌های زیادی را برای اتحادیه‌ها و شرکت تعاونی‌ها به‌وجود آورده.

وی تصریح کرد: از مشکلاتی که به‌دلیل عدم نظارت این سازمان به‌وجود آمده‌است، می‌توان به چند مورد استناد کرد؛ ازجمله این‌که براساس قانون حق عضویت شرکت تعاونی یا عضوی که سبب وارد شدن ضرر مالی به شرکت تعاونی یا اتحادیه شده، سلب می‌شود؛ اما شرکتی داریم که حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان بدهکار بود، اما در مجمع شرکت کرده و عضو هیئت‌مدیره نیز شده‌است. به‌دلیل همین بدهی مالی یک یا دو سال است که اتحادیه نتوانسته فعالیت مالی آن‌چنانی داشته باشد و همیشه ضرر داده‌است.

 مدیرعامل شرکت تعاونی شفاشهد شهرستان شهرکرد خاطرنشان‌کرد: براساس قانون، اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی نباید فعالیت کاری موازی با فعالیت شرکت یا اتحادیه خود داشته باشند. همچنین نباید خود صاحب برند یا هم‌زمان در جای دیگر نیز عضو هیئت‌مدیره یا مدیرعامل باشند؛ با وجود این چندین نمونه را سراغ دارم که در آن‌ها این موضوع رعایت نشده که این اتفاقات به‌دلیل مشکلات نظارتی است.

عملکرد سازمان تعاون روستایی متوسط بوده‌است

 مدیرعامل تعاونی زنبورداران رازیانه آوج نیز با بیان این‌که به‌عنوان زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی فعالیت می‌کنیم، گفت: عملکرد این سازمان متوسط بوده‌، اگرچه امروز هرکس باید خود تلاش کند و به‌جایی‌که مدنظرش است، برسد. معتقدم نباید به امید کسی باشیم، اما باید اقدامات لازم را انجام دهیم.

 سیدمهدی افتخاری در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: برخی افراد انتقاد می‌کنند فلان سازمان یا ارگان به ما وام نداده‌است تا مشکلاتمان را حل کنیم، اما من می‌گویم باید هدف خود را مشخص کنیم، بکوشیم تا به آن برسیم و به امید هیچ سازمان و نهادی نیز ننشینیم.

افتخاری افزود: سازمان تعاون روستایی تعامل چندانی در طول سال با ما ندارد؛ با وجود این با هزینه خودمان در شهرک صنعتی آوج استان قزوین یک دستگاه تولید موم تهیه کردیم و در همان‌جا تجهیزات زنبورداری تولید می‌کنیم و به این ترتیب کارمان ادامه می‌دهیم.

وی تصریح کرد: با وجود این‌که در این کار خسارت زیادی هم دیده‌ایم، اما علاقه و هدفمان این است که این مجموعه نه‌تنها در استان، بلکه در ایران نمونه باشد؛ اگرچه بعید می‌دانم تابه‌حال شخصی برای صنعت زنبورداری تا این اندازه تلاش کرده باشد.

به‌گزارش روستانیوز، سازمان تعاون روستایی موظف است بر عملکرد اتحادیه‌ها و شرکت تعاونی‌ها نظارت داشته باشد؛ با وجود این به‌گفته برخی مسئولان این تشکل‌ها، این سازمان بر انتخابات و دیگر امور آن‌ها نظارت چندانی ندارد؛ به‌همین دلیل نقض قانون‌ و برخی کم‌کاری‌ها صورت می‌گیرد؛ برای مثال براساس قانون اگر عضوی سبب وارد شدن ضرر مالی به شرکت تعاونی یا اتحادیه‌ای شود، حق عضویت آن شخص سلب می‌شود، اما به‌دلیل عدم نظارت سازمان تعاون روستایی، چنین شرکت‌هایی در مجمع حضور داشته‌اند و برخی از این افراد نیز دوباره در انتخابات هیئت‌مدیره شرکت کرده و رأی آورده‌اند. از سوی دیگر براساس قانون، فرد حاضر در هیئت‌مدیره اتحادیه و شرکت تعاونی نباید فعالیت کاری موازی با فعالیت شرکت یا اتحادیه خود داشته و صاحب برند باشد یا هم‌زمان در جای دیگر نیز عضو هیئت‌مدیره یا مدیرعامل باشد؛ اما به‌گفته متولیان برخی تشکل‌ها، باز هم به‌دلیل ضعف نظارتی سازمان تعاون روستایی، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد که مصداق نقض قانون است.

گزارش از مهدی احمدی لفورک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =