سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شوراهای شهر و روستا مجوز دادند که هزینه‌های خود را از محل عوارض محلی تأمین کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایلنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) با ۱۶۲ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه، ماده ۴ لایحه «درآمد پایدار و هزینه‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه شوراهای اسلامی شهر و بخش می‌توانند در اجرای قانون وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران برای تأمین هزینه‌های شهر و روستا نسبت به برقراری و وضع عوارض محلی اعم از عوارض بر ساختمان‌ها، مستحدثات، تأسیسات، تبلیغات معابر و فضاهای شهری و روستایی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی و دارایی‌های غیرمنقول در محدوده و حریم شهر و محدوده روستا اقدام نمایند.

عناوین عوارض با توجه به شرایط هر منطقه جغرافیایی به وسیله وزارت کشور و با همکاری شورای عالی استان‌ها حداکثر تا پایان آذرماه هر سال، تهیه و توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود.

همچنین وکلای ملت تبصره‌های این ماده را هم به تصویب رساندند.

بر اساس تبصره ۱،برقراری هرگونه عوارض و سایر وجوه  برای انواع کالاهای وارداتی و تولیدی  و همچنین ارائه خدمات که در قانون مالیات بر ارزش افزوده، تکلیف مالیات و عوارض آنها تعیین شده است، همچنین برقراری عوارض به درآمدهای مأخذ محاسبه مالیات، سود سهام شرکت‌ها، سود اوراق مشارکت، سود سپرده‌گذاری و سایر عملیات مالی اشخاص نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز توسط شوراهای اسلامی و سایر مراجع ممنوع می‌باشد.

مطابق با تبصره ۲،شوراهای اسلامی شهر و بخش موظفند نسبت به وضع و تغییر عوارض محلی تا پانزدهم بهمن ماه هر سال برای اجرا در سال بعد اقدام کرده و پس از تصویب، اعلام عمومی کنند.

بر اساس تبصره ۳،شوراهای اسلامی شهر و بخش می‌توانند نسبت به برقراری، اصلاح، لغو و تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات  و شرکت‌های وابسته به شهرداری و دهیاری اقدام کنند.

بر اساس تبصره ۴، «کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در محدوده و حریم شهر و محدوده روستا ساکن هستند یا به نوعی از خدمات شهری و روستایی بهره می‌برند، مکلفند عوارض و بهای خدمات شهرداری و دهیاری را پرداخت کنند».

مطابق با تبصره ۵، «چنانچه اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی مستلزم جابجایی تأسیسات از جمله برق، آب و گاز باشد، باید بدون دریافت وجه از شهرداری و دهیاری انجام پذیرد. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از پرداخت هزینه روشنایی معابر، میادین و پارک‌ها معاف می‌باشند».

بر اساس تبصره ۶، «نحوه وضع و وصول عوارض تفکیک اراضی در محدوده روستا و همچنین الحاق اراضی به محدوده روستا، مطابق قوانین مربوطه در چارچوب دستورالعملی خواهد بود که توسط وزارت کشور ابلاغ می‌شود و صد درصد درآمد این تبصره توسط دهیاری ، صرف عمران و آبادانی همان روستا می‌شود».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =